قیمت دلار امروز ششم آبان ماه در بازار آزاد به ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. نرخ دلار در صرافی ملی هم به ۲۶ هزار و ۴۲۲ تومان بود.

توییتی که امروز دلار را ارزان کرد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران خبر داده مذاکرات پیش از پایان ماه نوامبر آغاز می‌شود. با این خبر، قیمت دلار چه تغییری می‌کند؟

قیمت دلار در معاملات روز چهارشنبه پنجم آبان ماه تا ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان هم رفت و پیش‌بینی می‌شد اگر خبر جدیدی از مذاکرات هسته‌ای نرسد، دلار وارد کانال قیمتی جدید شود. اما توییت معاون وزیر امور خارجه روند بازار را تغییر داد و قیمت دلار امروز ششم آبان ماه به حدود ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

اگرچه روند قیمت دلار افزایشی بود، اما قیمت دلار روز ششم آبان ۱۵۰ تومان افت کرد. اما دلیل کاهش قیمت دلار چه بود؟

توییتی که دلار را ارزان کرد

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران امروز در حساب توییتری خود خبر جدیدی از آغاز مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد. او بعد از ملاقات با انریکه مورا در بروکسل در حساب توییتری خود نوشت: «توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم و تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.»

این خبر امروز ششم آبان ماه اعلام شده و آخرین روز نوامبر، دهم آبان است. این به آن معناست که مذاکرات هسته‌ای ایران قبل از دهم آبان ماه (پایان نوامبر) آغاز می‌شود. این خبر می‌تواند روند افزایشی قیمت دلار را تغییر دهد و روند بازار را معکوس کند.

این توییت باقری در حالی است که سیگنال روز گذشته وزیر امور خارجه، قیمت دلار در بازار را افزایش داد. امیر عبدالهیان مجددا بر مواضع پیشین خود تاکید کرده بود. موضعی که در آن، آغاز مذاکرات مشروط به آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران بود. این پیش‌شرط ماه گذشته هم اعلام شده و مقامات امریکایی هم واکنش مثبتی به آن نشان نداده بودند.

تکرار این موضع از سوی عبدالهیان این سیگنال را به بازار ارز داد که ایران در انجام مذاکرات هسته‌ای جدی نیست و همچنان زمان انجام مذاکرات فرا نرسیده است. برای همین قیمت دلار روز گذشته روند صعودی گرفت و تا ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان هم پیش رفت.

بازگشت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی؟

بسیاری معتقد بودند افزایش قیمت دلار ادامه‌دار است و ممکن است دلار وارد کانال جدیدی شود. اما توییت و خبر جدید باقری، بازار را آرام کرده است. قیمت دلار امروز ششم آبان ماه در بازار آزاد به ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. نرخ دلار در صرافی ملی هم به ۲۶ هزار و ۴۲۲ تومان بود.

حالا سوال این است که آیا قیمت دلار با کاهش بیشتری همراه می‌شود؟ این چندمین باری است که ایران خبر داده که مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز می‌شود. اما هیچ‌گاه زمان و تاریخ دقیق را اعلام نکرده است. این بار هم تاریخ دقیقی اعلام نشده است. برای همین برخی از معامله‌گران می‌گویند احتمال تعویق مجدد مذاکرات وجود دارد. از نظر آنها همین احتمال، مانع افت بیشتر قیمت دلار بوده.

به عبارتی به نظر می‌رسد که معامله‌گران بازار ارز منتظر واکنش مقامات خارجی هستند که آیا آنها هم زمان شروع مذاکرات را تایید می‌کنند یا نه. اگر از طرف مقابل هم سیگنال مثبتی ارسال شود، احتمال دارد که بازار شنبه، با کاهش قیمت دلار همراه باشد و دلار ارزان شود.

اما اگر در این مدت سیگنال دیگری به بازار برسد، بعید است که قیمت دلار افت قابل توجهی را تجربه کند.

گفته می‌شود که معامله‌گران همچنان درحال بررسی اخبار سیاسی هستند تا ببینند شروع مذاکرات چقدر جدی است. در صورت ارسال سیگنال‌های مثبت احتمالا باید منتظر کاهش قیمت دلار بود. اما ریزش قیمت در این شرایط دور از ذهن است.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدى IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    أين خبر غلط است اكنون ماه أكتبر است نه Nov

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید