بروز اختلال در روز سه‌شنبه اقشاری از مردم را نگران کرد که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد اما دولت چینن احتمالی را رد کرده است.

تبعات افزایش قیمت بنزین برای مردم و اقتصاد ایران چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته اختلال گسترده‌ای در سامانه هوشمند سوخت، باعث شد امکان دریافت بنزین با کارت سوخت وجود نداشته باشد.

بعد از مدتی انتشار اخبار ضد و نقیض، در نهایت نهادهای رسمی چون شورای عالی فضای مجازی، حمله سایبری به سامانه سوخت را تایید کردند. البته به مرور زمان، مقامات مدعی شدند امکان استفاده از بنزین سه هزار تومانی برای شهروندان فراهم شده است.

به تدریج از روز گذشته تعدادی از پمپ‌بنزین‌ها بار دیگر به سامانه هوشمند سوخت بازگشته‌اند و بنزین ۱۵۰۰ تومانی نیز در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.

نگرانی مردم از افزایش نرخ بنزین

با وجود این، بروز اختلال در روز سه‌شنبه اقشاری از مردم را نگران کرد که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.

مقامات دولتی چنین احتمالی را رد کرده‌اند. وزیر کشور روز گذشته به صراحت اعلام کرد که بنزین قرار نیست گران شود. وزارت نفت نیز با ارسال پیامکی عمومی به مردم اطمینان خاطر داد که «شایعه افزایش قیمت بنزین یا حذف سهمیه‌ها واقعیت ندارد.»

مطالعه بیشتر:
آغاز سوخت‌گیری در همه استان‌ها/ مشکل عرضه گازوییل هم حل شد؟

تکذیب گرانی بنزین از سوی وزیر نفت

امروز نیز جواد اوجی، وزیر نفت، در یک گفتگو تلویزیونی از مردم به خاطر اینکه در برخی جایگاه‌ها معطل شدند، عذرخواهی کرد و با اشاره به اینکه شایعه سوخت شدن سهمیه‌های بنزین صحت ندارد، بیان کرد: سهمیه‌ای که در کارت سوخت است، محفوظ است و به محض فعال شدن جایگاه‌ها امکان استفاده می‌شود.

او افزود: شایعه گرانی بنزین صحت ندارند و چنین مسئله‌ای اصلا در دولت مطرح نیست، مشکلی در تولید و ذخایر بنزین و گازوئیل نداریم و به زودی صادرات این فرآورده‌ها از سر گرفته می‌شود (باشگاه خبرنگاران جوان).

مطالعه بیشتر:
تعطیلی پمپ بنزین‌های تهران / ماجرای اختلال در جایگاه‌های سوخت چیست؟

آیا بنزین گران می‌شود؟

در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز که روز سه‌شنبه ۴ آبان برگزاری شد، ضمن بررسی جزئیات مربوط به اختلال در سامانه سوخت‌گیری پمپ‌بنزین‌ها، کارشناسان به تبعات اقتصادی و سیاسی افزایش قیمت بنزین پرداختند.

در این لایو، امید موسوی و بروز حق‌شناس، کارشناسان بازارهای مالی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز گفت‌وگو کردند.

این برنامه از صفحه اینستاگرام تجارت‌نیوز پخش شد.

علیزاده: مردم به حق نگرانند

علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در ابتدای لایو گفت: از ساعت حدود ۱۱ اختلال گسترده‌ای در پمپ‌بنزین‌های سطح کشور رخ داده و شبکه خبر به نقل از منابعی هک سامانه سوخت را تایید کرده است. حال، این نگرانی در جامعه ایجاد شده است که آیا بنزین گران می‌شود؟ امروز وزیر کشور و روز گذشته رئیس سازمان برنامه بودجه این را موضوع رد کردند.

او افزود: پیش از این هم اخبار گرانی بنزین تکذیب شد اما در نهایت رخ داد و حتی رئیس‌جمهور وقت هم در ادعای عجیب گفت که صبح جمعه خبر را شنیده است. بر همین اساس مردم به حق نگران هستند.

علیزاده بیان کرد: با وجود این، طبق گفته مقامات دولتی حداقل تا پایان سال ۱۴۰۱، قرار نیست تغییری در نرخ بنزین رخ دهد.

حق‌شناس: افزایش فیمت بنزین فایده‌ای برای دولت نداشت

حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در ادامه گفت: بحث بنزین در ایران با چالش‌های کلی اقتصاد کشور مواجه است که دولت‌ها اراده و توان حل آنها را ندارند. از دهه ۸۰ شمسی، قرار به هدفمندی یارانه بود که فشار یارانه‌ها از دوش دولت برداشته باشد و از اقشار پایین هم حمایت شود. اما در عمل هیچکدام رخ نداد و تورم هم افزایش یافت.

او افزود: دولت درآمد ارزی و در نتیجه توان ادامه پرداخت یارانه‌ها به شیوه کنونی را ندارد. افزایش قیمت هم با وجود تبعات سیاسی آن، فایده‌ای برای دولت نداشت؛ چرا که افزایش قیمت دلار اثر آن را از بین برد.

به گفته این کارشناس، در ایران در بسیاری موارد بعد از اعلام تکذیبیه‌های دولتی در نهایت موضوع عملی شده است و حال نیز باید منتظر ماند و دید چه می‌شود.

مطالعه بیشتر:
گرانی بنزین واقعیت دارد؟ / آخرین اخبار رسمی از قیمت بنزین

موسوی: افزایش بنزین در طولانی‌مدت به نفع مردم است

در ادامه این لایو اینستاگرامی، موسوی، کارشناس بازارهای مالی افزایش قیمت بنزین را در طولانی مدت به نفع مردم دانست و افزود: بنزین گران‌تر، به معنای کاهش یارانه پرداختی است که در نتیجه آن، کسری بودجه و در میان‌مدت سرعت رشد نرخ ارز و تورم کاهش می‌یابد. در طولانی‌مدت نیز از مصرف داخلی و قاچاق سوخت کاسته می‌شود.

به گفته او، افزایش قیمت بنزین همچنین می‌تواند میزان صادرات را بالا ببرد که این به معنای افزایش درآمدهای ارزی کشور و کاهش نرخ ارز و تورم است.

تبعات امنیتی و اقتصادی افزایش ناگهانی قیمت بنزین

این کارشناس ادامه داد: افزایش قیمت بنزین در کوتاه‌مدت، مسائل امینی ایجاد می‌کند. دولت باید پیش از اقدام به این کار، مردم را قانع کند و در ادامه نیز، بخشی از هزینه را به صورت نقدی به اقشار نیازمند بازمی‌گرداند. اکنون شرایط به گونه‌ای است که بخش زیادی از یارانه بنزین، نصیب افرادی می‌شود که درآمد بیشتری دارند.

موسوی گفت: با وجود این، افزایش ناگهانی قیمت بنزین، ریسک‌های امنیی و سیاسی دارد و در کوتاه‌مدت هم ممکن است باعث افزایش نرخ ارز، هزینه حمل و نقل و تورم کالاها شود. برای کنترل چنین ریسک‌هایی مردم باید در مورد ضرورت این اقدام قانع شوند و با آن همراهی کنند.

علیزاده: آمارها نگرانی‌های مردم را تایید می‌کند

علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در پخش پایانی قسمت اول لایو گفت: برخی شواهد و آمارها نگرانی‌های مردم را تایید می‌کند. در جمله اینکه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اخیرا اعلام کرده است که ۴۰ میلیون نفر از مردم نیازمند کمک فوری و آنی هستند.

او افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرده که خط فقر سال گذشته ۳۸ درصد افزایش یافته است و چهار میلیون نفر به افراد زیر خط فقر افزوده شده‌اند. به گفته‌ای که تعداد این افراد به ۳۰ میلیون نفر رسیده است. با توجه به این آمارها می‌توان نگرانی‌های مردم را درک کرد.

علیزاده گفت: از سوی دیگری نگرانی‌هایی چون قاچاق سوخت وجود دارد و تصمیم‌گیری در این مورد سخت است.

مطالعه متن کامل گزارش آیا بنزین باید گران شود؟ پیشنهاد می‌شود.

مطالعه بیشتر:
امکان حمله سایبری دوباره به سامانه هوشمند سوخت وجود دارد؟

اصلاح عادلانه یارانه انرژی

در این میان، دولت اعلام کرده است که قصد اصلاح الگوی مصرف انرژی را دارد. اما عادلانه‌ترین روش برای انجام این کار چیست؟

به اعتقاد مهدی نصرتی، اقتصاددان «سهمیه‌بندی انرژی به‌صورت قابل مبادله» می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

او در مورد این راهکار توضیح داده است: برای هر کد ملی میزان مشخصی سهمیه انرژی در نظر گرفته می‌شود. هرکسی می‌تواند مازاد انرژی خود را به دیگران بفروشد و کمبود انرژی خود را از دیگران بخرد. این کار را می‌توان به‌طور مثال در بخش برق (یا بنزین یا گاز) و به شکل پایلوت در منطقه مشخصی از کشور (مثلا در کیش در فصل زمستان) شروع کرد.

مطالعه متن کامل یادداشت اصلاح عادلانه یارانه انرژی پیشنهاد می‌شود.

مردم چه می‌گویند؟

برخی از مخاطبان، نظرهای خود را در مورد افزایش قیمت بنزین با تجارت‌نیوز در میان گذاشتند که تعدادی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

-«گران شدن بنزین=گرانی بیش ازحد همه چی، بزرگترین ضربه هم به همه مردم می‌خورد»

-«تورم بالا رفته است. بنزین هم بالا می رود. این طبیعی است. اگر بنزین گران شد، تو را به خدا یارانه قشر ضعیف را زیاد کنید و به هر نفر ماهی یک میلیون بدهید تا دعا گوی شما باشیم و از روی کارت های یارانه به عنوان وثیقه بانک ها، وام های ۱۰۰ یا ۵۰ میلیونی بدون ضامن بدهند تا کمکی به اقشار کم درآمدجامعه باشد.»

– «من نمی‌دونم مردم ایران چقدر باید بدبختی بکشن، کی دیگه مردم آسایش داشته باشن……دیگه بس تون نیس؟ دیگه این هما گرونی بس نیست؟ دیگه این همه بدبختی بس نیست؟»

-«بنزین گرون بشه یا تک نرخی بشه …. باید منتظر طوفان گرونی و له شدن بیشتر ما زیر خط فقر باشیم، اما جرا کسی جوابی نمی ده؟!»

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید