باند دیوار چین در اوایل دهه ۸۰ به‌ دلیل سرقت‌هایی که از طلافروشی‌ها و صرافی‌ها انجام داده بودند معروف شده و اسم‌شان سر زبان‌ها افتاده بود.

بازمانده باند دیوار چین ۳ کیلو طلا دزدید!

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، بازمانده باند دیوار چین، وقتی پس از ۱۸سال از زندان آزاد شد، دوباره تصمیم به سرقت گرفت و با همدستی ۳نفر از دوستان قدیمی‌اش بیش از ۳کیلو طلا از یک طلافروش کیفی سرقت کرد اما نخستین سرقت او آخرین سرقتش بود و خیلی زود توسط مأموران پلیس آگاهی دستگیر شد.

جلال، یکی از اعضای باند مخوف دیوار چین ۱۸سال قبل به‌دنبال دستگیری اعضای این باند به زندان افتاد. در اوایل دهه۸۰ اعضای این باند به‌دلیل سرقت‌هایی که از طلافروشی‌ها و صرافی‌ها انجام داده بودند معروف شده و اسم‌شان سر زبان‌ها افتاده بود. صفحه حوادث روزنامه‌ها از سرقت‌های آنها می‌نوشتند و دستگیریشان از سوی طلافروشان و صرافان به یک مطالبه جدی تبدیل شده بود. سرانجام مأموران پلیس پایتخت طی چندین عملیات توانستند اعضای این باند را دستگیر و به سرقت‌هایشان پایان دهند. جلال که از نفرات اصلی این باند بود به تحمل ۱۸سال زندان محکوم شد و از آن زمان زندگی تازه‌ای برای خودش در زندان آغاز کرد.

با اینکه او به زندگی در زندان عادت کرده بود اما چندی قبل وقتی به دلیل پایان یافتن دوران محکومیتش از زندان آزاد شد باز هم تصمیم گرفت سرقت‌هایش را از سر بگیرد. با اینکه او اخبار را از داخل زندان دنبال می‌کرد اما وقتی پس از آزادی متوجه قیمت دلار و طلا شد وسوسه شد که باز هم مثل گذشته دست به سرقت‌های بزرگ بزند.

نقشه سرقت

بازمانده باند دیوار چین، چند نفر از دوستان قدیمی‌اش را دور هم جمع کرد تا بار دیگر نقشه‌های بزرگ بکشند. آنها ترجیح دادند برای نخستین سرقت سراغ یکی از طلافروشان کیفی بازار تهران بروند. افرادی که طلاها را به‌صورت امانی از طلافروشان بازار تحویل گرفته و جواهرات را به طلافروشان سطح شهر می‌فروشند. اعضای باند چند ساعت در بازار تهران وقت گذاشتند و یکی از طلافروشان کیفی را شناسایی کردند.

آنها بعد از زاغ‌زنی و چند ساعت زیرنظر گرفتن او مطمئن شدند که در کیف این طلافروش سرپایی چندکیلو طلاست. بازار جای خوبی برای سرقت نبود و آنها اطمینان داشتند که او به مکان‌های خلوت‌تری می‌رود. به همین دلیل به تعقیبش ادامه دادند تا اینکه او به مناطق شمالی تهران رسید.

وقتی مرد طلافروش همراه یکی از دوستانش در خیابان ظفر قصد داشتند سوار یک پژو۲۰۷ شوند، لحظه‌ای بود که بازماندگان باند دیوار چین تشخیص دادند بهترین زمان برای اجرای نقشه سرقت است. به این ترتیب ۴عضو باند که چهره‌هایشان را پوشانده بودند و سلاح سرد همراه داشتند جلو رفتند و شروع به تهدید مرد طلافروش و دوستش کردند. آنها از دیدن سارقان نقابدار غافلگیر شده بودند و راهی جز تسلیم شدن نداشتند. آنها در یک چشم برهم زدن کیف مرد طلافروش را سرقت کردند و در کمترین زمان ممکن از آنجا فرار کردند.

در پلیس آگاهی

دقایقی از وقوع این سرقت برق‌آسا گذشته بود که مالباخته در تماس با پلیس از مأموران درخواست کمک کرد. او آنچه را که اتفاق افتاده بود موبه‌مو برای مأموران توضیح داد و از همان زمان تحقیقات تخصصی در این‌باره به افسران پلیس آگاهی سپرده شد. مأموران در نخستین گام به تحقیقات میدانی در محل سرقت پرداختند. در آنجا چند دوربین مداربسته نصب شده بود که صحنه سرقت را ضبط کرده بود.

نکته‌ای که سارقان کهنه‌کار باند دیوار چین فکرش را هم نکرده بودند. سال‌ها قبل زمانی که آنها دست به سرقت‌های بزرگ می‌زدند دوربین‌های مداربسته کمتر در خیابان‌ها به چشم می‌خورد و حالا همین دوربین‌ها دست آنها را برای پلیس رو کرد. مأموران در بازبینی تصاویر ضبط‌شده توانستند جلال را شناسایی کنند. همدستان دیگر او نیز افرادی مسن و هم‌سن و سال او بودند که شواهد نشان می‌داد از افراد سابقه‌دار هستند. بررسی سوابق جلال نشان داد او بعد از تحمل ۱۸سال حبس به‌خاطر سرقت‌هایش در باند دیوار چین مدتی قبل آزاد شده است.

در این شرایط بود که عملیات دستگیری او و همدستانش طرح‌ریزی شد. مأموران پایگاه سوم پلیس آگاهی با تحقیق درباره جلال پی بردند او در خانه‌ای واقع در شرق تهران پنهان شده است. در این شرایط مأموران ابتدا در عملیاتی ضربتی او را دستگیر کردند و سپس در ۲عملیات دیگر موفق شدند ۲نفر از همدستانش را به دام بیندازند.

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ضمن اعلام جزئیات این پرونده گفت: در بازرسی از مخفیگاه متهمان یک‌کیلو و ۸۰۰گرم طلا و یکصد و ۱۵هزار دلار کشف شد. در ادامه متهمان به سرقت ۳کیلو و ۴۰۰گرم طلا اعتراف کرده و گفتند که یک‌کیلو و ۶۰۰گرم از طلاها را در بازار فروخته و با پول به‌دست آمده از فروش طلاها دلار خریده‌اند. همچنین معلوم شد که آنها در این مدت فقط مرتکب همین یک‌فقره سرقت شده بودند.

به‌گفته سردار لطفی تحقیقات برای دستگیری سایر اعضای این باند همچنان ادامه دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید