مرکل و کابینه وی تا زمان روی کار آمدن دولت جدید، به عنوان دولت پیشبرد امور به وظایف خود ادامه خواهند داد.

موافقت رییس‌جمهور آلمان با استعفای مرکل

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، «فرانک والتر اشتاینمایر» رئیس‌جمهوری آلمان به طور رسمی استعفای «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور و اعضای کابینه وی را پذیرفت.

در حالی که هنوز سرنوشت دولت جدید آلمان مشخص نیست، مرکل و کابینه وی تا زمان روی کار آمدن دولت جدید، به عنوان دولت پیشبرد امور به وظایف خود ادامه خواهند داد.

به گزارش یورونیوز، یکی از سناریوهای جدی برای تشکیل دولت جدید آلمان، ائتلاف سوسیال دموکرات‌ها (قرمز) با سبزها و لیبرال دموکرات‌ها (زرد) است که به دلیل همین ترکیب رنگ، اصطلاحأ به آن چراغ راهنمایی می‌گویند.

مشکل جدی دستیابی به این ائتلاف اختلاف نظر سبزها با لیبرال دموکرات‌ها در باره بودجه و همچنین سیاست مهاجرتی است. «کریستیان لیندنر» سرلیست زردها تاکید می‌کند که در هر ائتلافی، وزارت دارائی را می‌خواهد.

سناریوی دوم، تشکیل دولت ائتلافی به رهبری دموکرات مسیحی‌ها (سیاه) و با مشارکت سبزها و لیبرال دموکرات‌ها (زرد)، است. این سناریو، تمایل جدی «آرمین لاشت» کاندیدای «شکست‌خورده» راست میانه آلمان است. با این حال تشکیل این ائتلاف که رنگ‌های پرچم جامائیکا را دارد، با توجه به ریزش آرای حزب حاکم، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. لیبرال دموکرات‌ها و سبزها، بیشترین آرای رای اولی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

سناریوی سوم، موسوم به ائتلاف بزرگ است. ائتلاف قرمز و سیاه، اگرچه روی کاغذ غیرممکن نیست اما عملی شدن آن، با توجه به فضای سیاسی دو دهه گذشته در آلمان، سخت به نظر می‌رسد. «اولاف شولتز» کاندیدای سوسیال دموکرات‌ها برای صدر اعظمی از زمانی اعلام نخستین گمانه‌زنی‌ها برای انتخابات در هر سخنرانی تاکید کرده که «برنده‌ها باید دولت آینده را بسازند و نه بازنده‌ها». آرای سوسیال دموکرات‌ها، سبزها و لیبرال دموکرات‌ها در این انتخابات نسبت به سال ۲۰۱۷ بیشتر شده و این سه حزب، عملا برنده‌های انتخابات هستند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید