بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که بنزین سوپر، نقش بسیار زیادی در آلودگی هوا طی فصول سرد مخصوصا در تهران و کلانشهرها سال دارد.

دلیل کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت گفت: بالا بودن میزان تبخیر بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی، سبب کاهش عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت شده است.

رضا نواز در مورد تبخیر بیش از حد استاندارد بنزین اظهار کرد: عقیده داریم که در این موضوع هم به مردم و هم به جایگاه‌های سوخت ظلم می‌شود؛ به طور مثال، اکنون در جایگاه‌های سوخت با کاهش عرضه بنزین سوپر مواجه هستیم به طوری که به هر جا مراجعه شود، معمولا مشاهده می‌شود که بنزین سوپر ندارند.

وی اضافه کرد: دلیل این مساله، این است که تبخیر بنزین سوپر بسیار بیشتر از بنزین معمولی است. به دلیل بالا بودن قیمت آن، در مخازن ماندگاری بیشتری دارد و هرچقدر ماندگاری بیشتر شود، تبخیر بیشتری اتفاق می‌افتد؛ بنابراین جایگاهدار نه تنها حق الزحمه‌ای دریافت نمی‌کند، بلکه زیان هم می‌دهد.

نواز بیان کرد: با این حال جایگاهداران خدمات خود را ادامه دادند، اما باز هم عرضه بنزین سوپر با مشکلاتی مواجه شده که اکنون مشاهده می‌شود، کمتر و کمتر می‌شود.

بنزین سوپر نقش زیادی در آلودگی هوا دارد

او تاکید کرد: بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که بنزین سوپر، نقش بسیار زیادی در آلودگی هوا طی فصول سرد مخصوصا در تهران و کلانشهرها سال دارد. از هرگونه اقدامی که به کاهش آلودگی هوا منجر شود استقبال می‌کنیم؛ معمولا هم در سال‌ها گذشته طبق قوانین و مقررات عمل کردیم. در آن قسمتی که دخل و تصرفی در آن نداشته باشیم، تلاش می‌کنیم، اما نتیجه دست ما نیست.

سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت در واکنش به این سوال که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مدعی است که کاهش عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت به دلیل کاهش تقاضای مردمی است، اما سخنان او در این مصاحبه نشان می‌دهد که ممکن است به دلیل ضرر و زیان‌های وارده به جایگاه‌های سوخت در اثر عرضه این نوع بنزین، صاحبان این جایگاه‌ها علاقه‌ای به عرضه آن نداشته باشند، گفت: در این موضوع، توپ در زمین جایگاهداران نیست؛ درست است که تمایل ندارند، اما همیشه ایثارگرانه تمکین کرده اند. جایگاه‌ها در طول سال خسارت‌های زیادی می‌بینند که در رسانه‌ها نیز خیلی کمتر منعکس می‌شود، ولی صبورانه کارشان را ادامه می‌دهند.

او افزود: عدم استقبالی هم اگر وجود داشته باشد، ناشی از زیان است. جایگاهدار، سرمایه گذار است و وقتی می‌بیند که یک سکو به دلیل بنزین سوپر اشغال شده و نه تنها عایدی ندارد، بلکه زیان هم می‌بیند، طبیعی است که رغبتی نداشته باشد. با این حال، موضوع عدم استقبال جایگاهداران، ۱۰ تا ۱۵ درصد در کاهش عرضه بنزین سوپر موثر است. در حدود ۸۰ درصد مابقی، موضوعات دیگری دخیل هستند که بهتر است شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد آن‌ها توضیح دهد.

مصرف بنزین آزاد بیشتر از بنزین سهمیه‌ای است

نواز در مورد میزان مصرف انواع دیگر بنزین در کشور مانند یورو-۴ و یورو-۵ نیز توضیح داد: آمار سیستمی و به روز، در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است، اما به صورت کلی، آمار مصرف بنزین آزاد اواخر سال ۹۸ تاکنون به شدت افزایش پیدا کرده و این عدد بسیار بالاست.

او تاکید کرد: در حال حاضر بنزین آزاد در مقایسه با بنزین سهمیه ای، بسیار بیشتر از آن چه باید، مصرف می‌شود.

سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت با اظهار بی اطلاعی از این که استاندارد بنزین یورو-۵ توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شده یا خیر؟ ادامه داد: در مورد یورو-۴ و یورو-۵ در قانون هوای پاک، یک زمان بندی برای توزیع این سوخت‌ها در شهرها و کلانشهرها و حتی در محورهای مواصلاتی کشور ذکر شده که آمار دقیق این مساله نیز در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید