دیپلمات‌های اتحادیه اروپا حدود ۱۲ هفته پس از ترک از کابل به این شهر باز می‌گردند، زیرا بروکسل به دنبال هماهنگی تلاش‌های صورت گرفته برای کمک رسانی و ادامه تخلیه شهروندان افغان است.

بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در کابل تا یک ماه دیگر

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، اتحادیه اروپا قصد دارد تا یک ماه دیگر نمایندگی دیپلماتیک خود را در کابل بازگشایی کند، زیرا این اتحادیه قصد دارد تعاملات محدود خود را با رژیم طالبان افزایش دهد.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گزارش داده است که این اقدام به این معنی است که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا حدود ۱۲ هفته پس از ترک از کابل به این شهر باز می‌گردند، زیرا بروکسل به دنبال هماهنگی تلاش‌های صورت گرفته برای کمک رسانی و ادامه تخلیه شهروندان افغان است.

ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان به بی بی سی گفت که حکومت طالبان از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال می‌کند.

مجاهد گفت: "ما به این اقدام اتحادیه اروپا خیر مقدم می گوییم. این اقدام اتحادیه اروپا به نفع و خیر دو طرف خواهد بود، هم اروپا می‌تواند از این ناحیه نفع ببرد و هم افغان‌ها، چون راه برای تعامل دیپلماتیک و همکاری‌ها فراهم می شود و اعتماد بیشتر می‌شود."

افراد مطلع از این تصمیم به روزنامه فایننشال تایمز گفته‌اند که بخش دیپلماتیک اتحادیه اروپا قصد دارد به دیپلمات‌های کشورهای عضو هم امکان دهد در دفتر نمایندگی این اتحادیه در کابل مستقر شوند.

به نوشته این روزنامه، بازگشت برنامه ریزی شده نمایندگی دیپلماتیک اتحادیه اروپا در کابل در حالی صورت می‌گیرد که قدرتهای جهانی تلاش می‌کنند درباره نحوه برخورد با رهبران جدید افغانستان راهی پیدا کنند.

اتحادیه اروپا گفته است که به دنبال یک رویکرد دقیق در برابر طالبان است و در حالی می‌خواهد با دولت طالبان در تعامل باشد که از به رسمیت شناختن آن خودداری می‌کند.

در حال حاضر اکثر کشورهای غربی نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را از کابل به دوحه، پایتخت قطر منتقل کرده اند و از این کشور به عنوان واسطه بین کشورهای غربی و طالبان استفاده می‌کنند.

نمایندگان طالبان نیز در چند مورد برای دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا به دوحه رفته‌اند و بیشتر دیدارها با مقامات سایر کشورها نیز در پایتحت قطر انجام شده است.

اتحادیه اروپا ماه گذشته هیاتی را به کابل فرستاد تا امکان فرستادن دیپلمات‌هایش به کابل را ارزیابی کند تا امکان اعطای کمک‌های خود را که حدود یک میلیارد یورو است را فراهم کند.

از جمله موارد مورد نظر اتحادیه اروپا برای بازگشایی دفتر کابل،‌ توافق با طالبان برای سپردن نگهبانی از ساختمان این نمایندگی به ماموران امنیتی خصوصی یا نگهبانان اعزامی از کشورهای عضو اتحادیه بود.

طالبان با این درخواست مخالف است و اعلام کرده که امنیت سفارتخانه‌های خارجی باید به وسیله نیروهای امنیتی خودش تامین شود.

با این حال، به گفته نبیله مسرالی، از سخنگویان اتحادیه اروپا " تصمیم نهایی درباره امنیت نمایندگی کابل صورت نگرفته است. "

خانم مسرالی به روزنامه فایننشال تایمز گفت: "می‌توانیم تأیید کنیم که در حال ایجاد حداقل حضور در کابل هستیم. اما به دلایل امنیتی، نمی‌توانیم جزئیات را ارایه کنیم."

مسرالی گفت: "در این مرحله بازگشایی دفتر فقط برای اتحادیه اروپا خواهد بود. ممکن است کشورهای عضو تصمیم به پیوستن بگیرند اما این تصمیم به صلاحدید آنها مرتبط است."

او همچنین گفت: ''در مورد اینکه چه کسی امنیت کارکنان ما را تضمین می‌کند، گزینه‌های موجود در حال بررسی است."

اما ذبیح‌الله مجاهد به بی بی سی گفت که حکومت طالبان امنیت نمایندگی این اتحادیه را تضمین می‌کنند.

مجاهد گفت: "برای تامین امنیت شان کاملا آمادگی داریم و تضمین می‌کنیم که هیچ مشکل امنیتی برایشان ایجاد نخواهد شد. "

مجاهد گفت:‌ "حکومت طالبان متوجه امنیت تمام سفارتخانه ها و مراکز دیپلماتیک است و به آنها اطمینان می دهیم که از لحاظ امنیتی کاملا آمادگی داریم تشویش نداشته باشند."

سخنگوی اتحادیه اروپا با این حال به روزنامه فایننشال تایمز گفت: "همانطور که بارها گفته‌ایم، این نشانه به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست. ما می‌خواهیم با نزدیک‌تر شدن بتوانیم به مردم افغانستان که به کمک ما احتیاج دارند، بهتر کمک کنیم و ناگزیر باید با طالبان تعامل داشته باشیم. "

فایننشال تایمز نوشته است که اتحادیه اروپا معتقد است که به منظور حمایت از حقوق بشر، تعهد طالبان در جلوگیری از تبدیل شدن مجدد این کشور به صادر کننده تروریسم و جلوگیری از بحران انسانی نیاز دارد تا در افغانستان تحت تسلط طالبان نقش خود را ایفا کند.

به نوشته فایننشال تایمز این اقدام اتحادیه اروپا همچنین پاسخی است به تلاش های چین، روسیه و ترکیه که در زمان سرنگونی دولت سابق افغانستان، برای ایجاد روابط نزدیک با رژیم جدید، سفارتخانه‌های خود را در کابل نبستند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید