ارز دیجیتال و بانکداری می‌توانند دو بال یک اقتصاد پویا باشند. تاثیر بلاک چین و ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین در بانکداری یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی این روزها است. آیا این تکنولوژی بر صنعت بانکداری تاثیرگذار است؟ 

ارز دیجیتال و بانکداری چه کمکی به یکدیگر می‌کنند؟

تاثیر بلاک چین بر بانکداری را می‌توان بزرگ‌ترین انقلاب تاریخ اقتصاد دانست؛ حتی بزرگ‌تر از اختراع پول، تاسیس بانک و سایر انقلاب‌های بزرگ این حوزه. نهادهای بانکی را می‌توان مهم‌ترین منبع اقتصادی در هر جامعه دانست، پس تاثیر بلاک چین و ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین در سیستم بانکی یکی از پربحث‌ترین موضوعات این روزها است.

موافقان و منتقدان بلاک چین و خرید ارزهای دیجیتال بعد از بررسی و جستجوهای فراوان، با یک سوال مهم مواجه هستند: «در دنیای فناوری بلاک چین، تکلیف سیستم بانکداری سنتی چیست؟»

اگر شما هم می‌خواهید در این‌باره اطلاعات جامعی کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم مجله آموزشی ارز دیجیتال فینیکس را مطالعه کنید. 

همکاری متقابل ارزهای دیجیتال و بانکداری

طبق پیش‌بینی Harvard Business Review، بلاک چین همان کاری را که اینترنت با رسانه‌ها انجام داده با بانک‌ها انجام می‌دهد.

اگر نگاهی به سال ۱۹۹۰ کنیم، می‌بینیم رسانه‌ها ابتدا جایگزینی روزنامه‌های دیجیتال را با روزنامه کاغذی یک شوخی می‌دانستند اما این اتفاق افتاد و رسانه‌ها مجبور شدند آن را بپذیرند.

همین تجربه به بانکداران و صاحبان موسسات مالی می‌گوید که تکنولوژی را باید جدی گرفت و با آن حرکت کرد.

بلاک چین را می‌توان راه حلی برای بسیاری از مشکلات موسسات مالی دانست. این فناوری همه ویژگی‌های مثبتی که بانکداری به آن نیازمند است را در خود جا داده است. از مهم‌ترین اثرات بلاک چین بر بانکداری و نزدیکی بانکداری و ارز دیجیتال می‌توان به ویژگی‌های شفافیت، امنیت، سیستم غیرمتمرکز و تراکنش‌‎های ارزان‌تر اشاره کرد.

کاربران با استفاده از فناوری بلاک چین اطمینان دارند که اطلاعات و از همه مهم‌تر سرمایه آن‌ها در امنیت کامل است. آن‌ها همچنین می‌توانند از زیرساخت شفاف شبکه که هزینه تراکنشی کمی دارد و به تمرکز زدایی کمک می‌کند، استفاده کنند. همه این خصوصیات باعث می‌شود که صنعت ارز دیجیتال قابل اطمینان‌تر، امیدوار کننده و راه حلی مورد تقاضا برای بانک‌ها و سایر موسسات مالی باشد.

ارز دیجیتال و بانکداری چه کمکی می‌توانند به یکدیگر بکنند؟

 همکاری این دو بال اقتصادی می‌تواند کاملا متقابل باشد. این همکاری متقابل در حقیقت بازی دو سر برد برای رمز ارزها و بانکداری خواهد بود. مهم‌ترین فواید این همکاری به شرح زیر است:

کاهش هزینه‌های کلان

مهم‌ترین تاثیر بلاک چین بر بانکداری این است که بقای بانک‌ها را تضمین می‌کند؛ چراکه زمینه را برای امنیت بیشتر، کارایی و بهبود رضایت مشتری فراهم می‌کند. پیش بینی می‌شود این فناوری فقط تا سال ۲۰۲۲ در حدود ۱۵ تا۲۰ میلیارد دلار هزینه زیرساخت برای را برای بانک‌ها و موسسات مالی کم کند.

افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها

از دیگر مزایای بلاک چین برای سیستم بانکداری، سرعت بالای معاملات در این بستر است. برای جابه‌جایی دارایی‌هایی مانند پول با استفاده از فناوری بلاکچین فقط به ورودی‌های دفتر نیاز است.

بنابراین بانک‌ها می‌توانند از این فناوری برای کاهش زمان لازم برای تسویه معاملات استفاده کنند. مشتریان بانکی به جای اینکه یک تا سه روز صبر کنند تا تایید انتقال وجه انجام شود، می‌توانند در عرض چند دقیقه یا چند ساعت تیید را دریافت کنند. این همان ویژگی است که بانکداری و ارز دیجیتال را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

امنیت بیشتر

بانک‌ها می‌توانند اطلاعات معاملات را از طریق دفترهای مشترک ایمن کنند، زیرا بلاک چین امکان معاملات سریعتر را فراهم می‌کند. این سرعت از طریق سیستم‌های متمرکز امکان پذیر نیست. ویژگی سرعت بالای انجام معاملات، زمان بسیار کمی برای هکرها باقی‌ می‌گذارد تا بتوانند مداخله یا انحرافی در تراکنش ایجاد کنند یا به اطلاعات و جزئیات دسترسی داشته باشند. امنیت از مهم‌ترین چیزهایی است که یک کاربر از سیستم مالی انتظار دارد. بلاک چین آن را برای بانکداری و ارز دیجیتال فراهم می‌کند.

بهبود کیفیت اطلاعات

اطلاعات بانکی می‌تواند خیلی پراکنده باشد و همین خطری بزرگی برای امنیت بانک، سرمایه، صاحبان سرمایه و سایر موارد مهم باشد. علاوه‌بر خطرهای این چنینی، اطلاعات بانک‌ها ممکن است بعد از مدتی منسوخ و بدون استفاده شوند.

با این حال، به لطف تاثیرات بلاک چین بر بانکداری و موسسات مالی می توانند اطلاعات خود را به گونه‌ای ذخیره کنند که فقط بر اساس قوانین از پیش تعیین شده قابل دسترسی و تغییر باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید