براساس آخرین اطلاعات آماری مرکز آمار ایران، نرخ تورم مهرماه ۱۴۰۰ برابر با ۳۹.۲ درصد بود که در مقایسه با ماه قبل ۴.۵ واحد درصد کاهش داشته است. 

 نرخ تورم نقطه‌ای مهرماه ۱۴۰۰ اعلام شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مرکز آمار جزئیات نرخ تورم در مهرماه ۱۴۰۰ را منتشر کرد که براساس اعلام این مرکز هر سه نرخ تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالیانه کاهشی بوده است.  

نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل را بیان می‌کند که این شاخص در مهرماه امسال ۳۹.۲ درصد شد یعنی خانوارهای ایرانی در مهرماه امسال ۳۹.۲ درصد بیشتر از مهر سال گذشته برای خرید اقلام مورد نیاز خود هزینه‌ کرده‌اند. 

هرچند این آمار اعلام می‌کند که نرخ تورم نقطه‌ای مهرماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ۴.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

در مهرماه نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌­ها و دخانیات» ۱.۱ واحد درصد کاهش یافت و به ۶۰.۵ درصد رسید. 

در مهرماه امسال نرخ تورم نقطه‌ای گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بیش از خوراکی‌ها کاهش یافت. نرخ تورم این گروه ۲۹.۵ درصد بود که در مقایسه با شهریورماه ٥.٩ واحد درصد کاهش یافت. 

براساس این گزارش نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۸.۴ درصد است که نسبت به ماه قبل ٤.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٣.٩ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ٣.٩ واحد درصد کاهش یافت.

نرخ تورم ماهانه خانوارها ۳.۷ درصد شد 

نرخ تورم ماهانه، تغییرات قیمت اقلام مصرفی در یک ماه را نشان می‌دهد. این نرخ در مهرماه برابر ۳.۷ درصد بود که در مقایسه با شهریورماه، ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» پنج درصد و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» سه درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای روستایی در مهرماه با ۰.۵ واحد درصد رشد و برای خانوارهای روستایی ۰.۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل داشته است.

نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی در مهرماه ۴.۱ درصد و خانوارهای شهری ۳.۶ درصد بود. 

نرخ تورم سالیانه مهرماه ۴۵.۴ درصد شد 

براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم سالیانه مهرماه ۱۴۰۰ برابر ۴۵.۴ درصد بود. این نرخ که تغییرات قیمت در یک سال منتهی به مهرماه نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن است. نرخ تورم سالیانه مهرماه در مقایسه با شهریورماه ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است. 

هم‌چنین نرخ تورم سالیانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۴.۷ درصد و ۴۹.۶ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠.٤ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش ۴.۵ واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌ای در مهرماه ۱۴۰۰

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در مهرماه ۱۴۰۰ در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (موز، انگور و طالبی)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (تخم مرغ، پنیر و ماست پاستوریزه)، و گروه «ادویه و چاشنی» (رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی) است. 

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «آموزش» (انواع شهریه‌های مراکز آموزشی)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) و گروه «مسکن، آب، برق و گاز» (متوسط قیمت یک کیلو وات برق، یک متر مکعب آب و اجاره بها) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

کاهش ۴.۵ واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌ای در مهرماه ۱۴۰۰

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهر ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۵.۲ درصد برای دهک هشتم تا ۴۸ درصد برای دهک دوم است.

کاهش ۴.۵ واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌ای در مهرماه ۱۴۰۰

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید