معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی می گوید: قیمت نهایی معادل قیمت تمام شده خواهد بود و سازندگان از خریداران مسکن حمایتی سودی دریافت نمی‌کنند.

قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی چند؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان هزینه ساخت واحدهای مسکونی را حدود ۱۰ میلیون تومان ارزیابی می‌کند.

در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد آپارتمان‌های طرح جهش مسکن در اردبیل را پنج طبقه می‌سازد و متوسط زیربنای مفید هر واحد ۹۰ متر و متوسط زیربنای کل هر واحد ۱۲۰ متر خواهد بود. با این حال دولت همچنان رقم دقیقی برای قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن حمایتی اعلام نکرد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع می‌گوید: رقم دقیقی برای قیمت مسکن حمایتی برآورد نشده است اما باید تاکید کنم که دولت در ساخت مسکن حمایتی دخالتی نمی‌کند و ساخت مسکن در شهرهای کوچک و روستاها توسط خود متقاضیان انجام می‌شود و در شهرهای بزرگ تعاونی‌ها و انبوه‌سازان و پیمانکاران این واحدها را می‌سازند.

او ادامه می‌دهد: این موضوع به این معنی است که قیمت نهایی معادل قیمت تمام شده خواهد بود و سازندگان از خریداران مسکن حمایتی سودی دریافت نمی‌کنند و البته باید گفت که با توجه به حمایتی که دولت در بخش‌های مختلف مانند خرید مصالح ساختمانی و خدمات انجام می‌دهد به طور حتم قیمت مسکن حمایتی با قیمت بازار آزاد تفاوت خواهد داشت.

برآورد قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی

ایرج رهبر، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان درباره برآورد قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی می‎گوید: قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع مسکن هر سه ماه یکبار تعدیل می‌خورد و با توجه به شرایط تورمی روز و قیمت مصالح ساختمانی، نرخ دستمزد کارگر و … به روز می‌شود. بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد تعیین قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن حمایتی دشوار است.

او ادامه می‌دهد: دولت اعلام کرده است که با روش‌هایی مانند پیش‌خرید مصالح ساختمانی از کارخانه‌ها و تخفیف در عوارض و پروانه ساخت و هزینه خدمات نظام مهندسی، هزینه ساخت مسکن حمایتی را کاهش می‌دهد که با این احتساب و در حال حاضر باید گفت که قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی بالای ۵ میلیون تومان تمام می‌شود.

رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان همچنین تاکید کرد: اگر زمین رایگان به افراد واگذار شود تا آنها به صورت شخصی اقدام به ساخت مسکن حمایتی کنند، قیمت تمام شده هر مترمربع واحدهای مسکونی گران‌تر تمام می‌شود زیرا هرچه پروژه کوچک مقیاس‌تر باشد هزینه‌های تمام شده آن بالاتر می‌رود. چرا که با این روش امکان خرید عمده مصالح ساختمانی وجود ندارد و هزینه حمل و نقل و دستمزد کارگر و … بیشتر تمام می‌شود.

رهبر می‌گوید که در حال حاضر میانگین قیمت ساخت واحدهای مسکونی با مصالح ساختمانی با کیفیت متوسط، حدود متری ۱۰ میلیون تومان است که با تخفیف‌های دولتی برای مسکن حمایتی نمی‌توان تصور کرد که قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی کمتر از ۵ میلیون تومان تمام شود. البته به شرطی که پروژه مشمول زمان نشود و در ساخت آن تاخیر ایجاد نشود وگرنه هزینه تمام شده هر واحد مسکن حمایتی بالاتر می‌رود.

.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید