فعالیت‌های تولیدی در واقع فعالیت‌های کلیدی انجام شده توسط هر سازمان است، این فعالیت‌ها میزان سودآوری را تعیین می‌کند و حتی بر تداوم تجارت نیز تأثیر دارد.

اهداف مدیریت تولید چیست؟ - مفهوم، انواع و اهداف مدیریت تولید به زبان ساده

به گزارش سلام نو، سازمان هر چند وقت یکبار تلاش‌های مختلفی برای به حداقل رساندن هزینه عملیات خود و حفظ نرخ بهره‌وری بهینه انجام می دهد. مدیریت و نظارت صحیح بر کلیه عملیات تولید برای دستیابی به اهداف مورد نظر ضروری است. چنین مدیریتی را مدیریت تولید می‌نامند.

اما اصطلاح "مدیریت تولید" دقیقاً به چه معناست و چگونه می‌تواند عملکرد کسب و کار را تنظیم کند؟

مدیریت تولید چیست؟

مدیریت تولید به مدیریت فرایند تولید یک کسب و کار برای افزایش بهره‌وری کلی اشاره دارد. درواقع یک عملکرد است که کلیه فعالیت‌های تولید را با هدف کاهش هزینه، کاهش زمان تولید و تولید کالاهای با کیفیت مناسب تنظیم می‌کند. مدیریت تولید شامل تدوین سیاست‌های استراتژیک تولید و اجرای موفقیت‌آمیز آن‌ها برای خروجی مطلوب بدون هدر رفت منابع است. این نوع مدیریت نیازمند آموزش و تجربه بسیار زیادی است که سایت فرادرس به صورت آنلاین به طور کامل مدیریت تولید را توسط اساتید مجرب و خبره این کار آموزش داده است.

•  آموزش مدیریت تولید — کلیک کنید

انواع مدیریت تولید

انواع سیستم‌های مدیریت تولید به دو دسته تقسیم می‌شوند:

سیستم تولید مداوم

سیستم تولید متناوب

اهداف مدیریت تولید

سیستم تولید متناوب:

این یک سیستم تولید است که در آن بدون وقفه زمانی مشخص شروع و متوقف می‌شود. کالاها مطابق سفارش مشتری در مقیاس کوچک تحت سیستم تولید متناوب تولید می‌شوند. در اینجا، جریان تولید پیوسته نیست و نامنظم است و بر اساس خواسته مشتری متفاوت است.

این سیستم یک سیستم تولید بسیار انعطاف‌پذیر است که در آن طیف وسیعی از کالاها با اندازه و طراحی متمایز تولید می‌شوند که همگی بر اساس نیاز مشتری در حال تغییر هستند. نمونه ای از سیستم تولید متناوب می تواند کار یک طلافروش باشد. او کالاها (زیور آلات) را به صورت مداوم ، اما در مقیاس کوچک بر اساس تقاضای مشتریان تولید نمی کند. او کاملاً به تنوع سفارش مشتری خود برای انجام فعالیت‌های خود وابسته است.

سیستم تولید متناوب از انواع زیر تشکیل شده است:

جریان‌های تولید پروژه: این نوعی است که در آن یک شرکت، شرکتی را می پذیرد که یک قرارداد پیچیده منعقد می کند که باید با هزینه بودجه و در بازه زمانی تعیین شده تکمیل شود. ساخت جاده‌ها ، کشتی‌ها، سدها، راه آهن، فرودگاه‌ها و غیره را می‌توان در این نوع قرار داد. همه این محصولات به مقدار زیاد توسط شرکت ها تولید نمی‌شوند. برای تکمیل این قراردادها توسط مشاغل ، به تلاش های زیادی از نظر پول ، نیروی کار، فناوری و منابع متعدد نیاز است.

جریان تولید دسته ای: تحت این نوع تولید ، برنامه تولید بر اساس پیش بینی تقاضا یا طبق سفارشات خاص تعیین می شود. محصولات به مقدار زیاد در تعداد زیادی تولید می‌شوند و تا زمان بروز تقاضا با خیال راحت ذخیره می شوند. کل محصول به مشاغل متمایز تقسیم می شود. یک دسته تولید جدید تنها زمانی آغاز می شود که تمام مشاغل در مجموعه تولید قبلی به پایان برسد، این شامل تولید ماشین آلات سنگین و متوسط ​​، داروها و داروسازی و غیره است.

جریان‌های تولید شغل: تحت جریان‌های تولید شغل، محصولات کاملاً مطابق با مشخصات مشتری تولید می شوند. تولید با هزینه ثابت و در مدت زمان معینی انجام می‌شود. هزینه یک محصول هنگامی که قرارداد توسط شرکت امضا می شود ثابت می‌شود. تعمیرگاه ها ، کارگاه های پوشاک ، تولید کنندگان ماشین آلات خاص و غیره نمونه هایی از جریان های تولید شغل هستند.

سیستم تولید مداوم:

سیستم تولید مستمر به سیستم‌هایی اطلاق می شود که در آن کلیه فعالیت‌های تولیدی بدون هیچ گونه توقف یا بی نظمی مداوم حرکت می‌کنند. در اینجا کالاها به طور مداوم در مقیاس بزرگ برای فروش تولید می‌شوند. هیچ نقشی از درخواست مشتری در فعالیت‌های تولیدی وجود ندارد و بنابراین ورودی‌ها و خروجی‌ها به همراه فرآیند تولید استاندارد می‌شوند.

سیستم تولید مداوم شامل انواع زیر است:

جریان تولید انبوه: تحت جریان تولید انبوه ، شرکت‌ها محصولات را در مقیاس بزرگ تولید می کنند و با خیال راحت آن‌ها را در انبارها ذخیره می‌کنند تا زمانی که تقاضای آن‌ها در بازار ایجاد شود. یا یک عملیات واحد و یا یک سری عملیات واحد برای تولید محصولات استفاده می شود. تولید صابون ، خمیر دندان ، قلم و غیره نمونه‌هایی از جریان تولید انبوه است.

جریان تولید فرآیند: در این مورد تنها یک محصول واحد در مقیاس بزرگ تولید می شود و ذخیره می شود تا زمانی که تقاضای آن‌ها در بازار ایجاد شود. ماشین‌آلات مورد استفاده در اینجا انعطاف‌پذیری ندارند زیرا قادر به تولید تنها یک محصول هستند. نمونه‌های معروف این نوع کاغذ ، شکر ، سیمان ، فولاد و غیره است.

اهداف مدیریت تولید چیست؟ - مفهوم، انواع و اهداف مدیریت تولید به زبان ساده

ماهیت مدیریت تولید

مدیریت تولید با تبدیل مواد اولیه به محصولات مناسب منجر به افزودن ارزش و سود می‌شود.

مدیریت محصول جزء مدیریت عمومی است که به آن‌ها در انجام وظایف خود کمک می‌کند.

مدیریت تولید یک رویکرد بین رشته‌ای است که از مفاهیم چند موضوع استفاده می کند. این نوع مدیریت درواقع  یک عملکرد عملیاتی است که با فعالیت‌های روزانه سروکار دارد و همچنین فعالیت‌های بخش خدمات را مدیریت می‌کند، بنابراین می‌توان گفت مدیریت تولید به عنوان یک هنر و علم تلقی می‌شود.

محدوده مدیریت تولید

مدیریت تولید ، کسب و کار را قادر می سازد تا امکانات تولیدی خود را در مکان مناسب قرار دهد و امکانات تولید را به درستی ترتیب می‌دهد و مواد را به کار می‌گیرد.

مدیریت محصول، محصول را مطابق با نیاز بازار طراحی می‌کند.

مدیریت تولید استانداردهای کیفیت را برای تمرین کنترل کیفیت ایجاد می کند و همچنین فرآیندهای تولید را به شیوه ای مناسب برای به دست آوردن کارایی بهتر طراحی می‌کند.

مدیریت تولید انحراف در مدیریت را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی را انجام می‌دهد.

مفهوم مدیریت تولید

مدیریت تولید فرآیندی است که شامل مدیریت و کنترل فعالیت‌های تولیدی یک کسب و کار است. این شامل استفاده از اصول مدیریت در عملکرد تولید کسب و کار برای افزایش بهره‌وری است. مدیریت تولید برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی و کنترل را برای مدیریت عملیات تولید به کار می‌گیرد. این فرایند مربوط به تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی تجاری به طور موثر  و بدون هدر رفت منابع است.

مدیریت تولید شامل چارچوب‌بندی استراتژی‌های مختلف تولید است و اجرای موفق این استراتژی‌ها را در عملیات تجاری تضمین می‌کند. این استراتژی‌ها توسط مدیریت تولید برای دستیابی به اهداف مختلف از پیش تعیین شده از نظر هزینه واحد، کیفیت، ترکیب تولید و ظرفیت تولید شکل گرفته و اجرا می‌شوند.

هدف مدیریت تولید ادغام و استفاده مناسب از ۶ مورد زیر است: مردم، ماشین، پول، روش‌ها، مواد و بازار برای برآوردن نیازهای مشتری به نحو احسنت است. هدف اصلی آن تولید محصولات و خدمات در مقدار مناسب، کیفیت مناسب، زمان مناسب و هزینه کمتر است. با استفاده از مدیریت تولید ، تغییرات مختلف فناوری و نوآوری به راحتی در تجارت پیاده‌سازی می‌شود. مدیریت تولید بهره‌وری از کلیه افراد مرتبط با فرایند تولید،  نظارت و خروجی مطلوب را تضمین می‌نماید.

ویژگی های مدیریت تولید

 همانطور که پیش‌تر گفتیم مدیریت تولید با تنظیم کلیه فعالیت‌های تولیدی، نقش موثری در دستیابی به اهداف سازمان ایفا می کند و با کاهش هزینه تولید و نتایج بهتر، سودآوری کلی کسب و کار را افزایش می دهد.

اما در سطح کلان نیز مدیریت تولید با تسهیل استفاده بهینه از همه منابع موجود، اقتصاد کل کشور را بهبود می‌بخشد و با تنظیم سطح کیفی محصولات و خدمات، موقعیت بازار تجارت را تقویت می کند.

و در سطح منابع انسانی، مدیریت تولید با رسیدگی به موقع به تمام سوالات و تعارضات کارکنان از طریق تیم مدیریت ، سطح انگیزشی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

اگر به موضوع کسب و کار و راه اندازی استارت آپ علاقمندید، به آموزش اراه شده در وبسایت فرادرس مراجعه نمایید.

•  جهت مشاهده مجموعه آموزش کسب و کار و استارت آپ — کلیک کنید

اهداف مدیریت تولید چیست؟

۱.تولید به مقدار مناسب

مدیریت تولید استراتژی های مختلف تولید را تدوین و اجرا می‌کند تا از تولید در مقدار مناسب اطمینان حاصل شود. تولید مقدار مناسب برای هر سازمان برای اطمینان از سودآوری مهم است. مازاد یا کمبود در تولید آثار منفی خواهد داشت. تولید مازاد محصولات منجر به گیر کردن سرمایه در انبار کالا می‌شود. در حالی که کمبود تولید باعث کمبود محصولات آن می‌شود و نمی‌تواند تقاضا را برآورده کند.

اهداف مدیریت تولید

۲.به حداقل رساندن زمان تولید

اتمام به موقع فعالیت‌های تولیدی برای دستیابی به هدف ضروری است. مدیریت تولید برنامه‌هایی را برای فعالیت‌های مختلف تولیدی مشاغل طراحی می‌کند و تمام فعالیت‌های تولیدی را زیر نظر دارد و اطمینان می‌دهد که همه عملیات طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش می‌رود. در صورت هرگونه انحراف در فعالیت‌های تولیدی، مدیر تولید کلیه اقدامات اصلاحی لازم را برای حذف این انحرافات انجام می‌دهد. این به حداقل رساندن زمان کلی شرکت در فعالیت‌های تولیدی کمک می کند.

۳.تولید با کیفیت مناسب

مدیریت تولید تضمین می کند که محصولات با کیفیت توسط سازمان تولید می‌شوند. هدف این است که انتظارات مشتریان توسط محصول برآورده شود. تلاش می‌شود در هنگام طراحی محصول، نیازهای مشتریان را به مشخصات تولید تبدیل کند و تلاش می‌شود استانداردهای خاصی که از طریق مدیریت تولید تنظیم شده، برآورده شود.

۴. به حداقل رساندن هزینه

کاهش هزینه تمرکز اصلی هر تجارتی است، هدف مدیریت تولید نیز در به حداقل رساندن هزینه فعالیت‌های تجاری شرکت است که این شامل استفاده از مدیریت صحیح زنجیره عرضه و برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن هزینه تولید و عرضه است. مدیریت تولید هزینه واقعی یک محصول را قبل از تولید برآورد می‌کند و سعی می کند هزینه تولید محصول را نسبت به پارامتر هزینه تولیدی که قبلا پیش‌بینی کرده، حفظ کند.

۵. برنامه‌ریزی و کنترل مواد

مدیریت تولید به حفظ بهینه سرمایه انبار کالا در سازمان کمک می‌کند. یعنی درواقع  تمام مواد مورد نیاز برای فعالیت‌های مختلف تولید را ثبت می‌کند و با استفاده از این گزارش می‌تواند کمبود هرگونه مواد اولیه را به راحتی تشخیص دهد. همچنین کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تمام مواد اولیه همیشه در مقدار مناسب در دسترس هستند تا فعالیت‌های تولید تحت تأثیر قرار نگیرند.

۶. تحلیل بازار

مدیریت تولید قبل از تدوین استراتژی‌های تولید، وضعیت بازار را کاملاً تحلیل می‌کند و تغییرات مختلف فناوری و نوآوری را در اسرع وقت تشخیص داده و در نظر می‌گیرد. همه این تغییرات در فعالیت‌های تولیدی سازمان برای رویارویی با رقابت بازار اعمال می‌شود و فعالیت‌های تولیدی مطابق با تقاضای بازار سازماندهی می‌شود.

۷. استفاده بهینه از منابع

برای به دست آوردن سود مطلوب و دستیابی به اهداف مورد نظر، استفاده صحیح از همه منابع ضروری است. مدیریت تولید قوانین و دستورالعمل‌هایی را برای همه افراد مرتبط با عملیات تولید صادر می‌کند، فعالیت‌های آن‌ها را زیر نظر دارد و به آنها در بهبود کارایی خود کمک می‌کند. مدیران تولید فعالیت‌های کلی و بهره‌وری همه بخش‌های سازمان‌ها را بررسی می‌کنند و این اطمینان را حاصل می‌کنند که هیچ‌گونه اتلاف منابع وجود ندارد و همه منابع به طور کارآمد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اهداف مدیریت تولید چیست؟ - مفهوم، انواع و اهداف مدیریت تولید به زبان ساده

اهمیت مدیریت تولید

مدیریت تولید با تنظیم کلیه فعالیت‌ها و حفظ کارایی بهینه هزینه های تولید را به حداقل می‌رساند و با ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب به تجارت در مواجهه با رقابت سخت کمک می کند، همچنین با تسهیل فعالیت‌های تحقیق و توسعه از سازمان در آوردن محصولات نوآورانه حمایت می‌کند.

مدیریت تولید، بنگاه‌ها را قادر می‌سازد تا از طریق به دست آوردن حاشیه سود بهتر، حجم عملیات خود را گسترش دهند و با نظارت بر کلیه فرایندهای تولید، استفاده از منابع را در حداکثر میزان ممکن تضمین می کند همچنین از مشاغل در دستیابی به اهداف خود از طریق خدمت رسانی موثر به مشتریان پشتیبانی می‌کند پس می‌توان گفت مدیریت تولید برای رسیدن به موفقیت اهمیت و سهم به سزایی دارد. پس اگر در حال راه‌اندازی استارتاپ هستید و یا به عنوان مدیر فعالیت دارید اما فکر می‌کنید که آن قدر که باید و شاید در کار خود موفق نیستید بهتر است با مراجعه به سایت فرادرس به صورت آنلاین از آموزش مدیریت و هزاران آموزش کاربردی دیگر بهره ببرید و در کار خود بیش از پیش موفق شوید و در سطح منابع انسانی، مدیریت تولید با رسیدگی به موقع به تمام سوالات و تعارضات کارکنان از طریق تیم مدیریت ، سطح انگیزشی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. در عنوان بعدی این مقاله درباره اهداف مدیریت تولید صحبت شده است. پیشنهاد می کنیم قبل از شروع بخش بعدی مقاله، مقاله زیر را مطالعه نمایید:

•  آموزش اهداف مدیریت تولید — کلیک کنید

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید