مشکل وقتی چند برابر بدتر می‌شود که بدانیم این اتفاق در دولت و مجلسی افتاده که صفت‌ ضد فساد بودن را پیش و بیش از هر صفت دیگری یدک می‌کشد و اصولگرایان دیگر نمی‌توانند با صفاتی چون غرب‌زده، لیبرال و مرفه از زیر مسئولیت آن شانه خالی کنند.

از رانت دختر نماینده تا خودسوزی فرزند شهید؛ سرانجام بی‌رحمانه رانت

سلام نو سرویس سیاسی: آخر هفته گذشته دو خبر به ظاهر بی‌ربط روی دیگری از تبعیض جاری در جامعه را به ما نشان داد، تبعیضی که حالا برهنه‌تر و بی‌تعارف‌تر از همیشه خودنمایی می‌کند.

صبح سه شنبه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۰ خبری مبنی بر خودسوزی یک فرزند شهید جلوی بنیاد شهید استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد. همه منتظر بودند، و آرزو می‌کردند، که این خبر قدیمی، دروغ یا حداقل اغراق آمیز باشد. در نهایت اما این خبر تمام و کمال تایید شد و فردی که خودسوزی کرده بود نیز درگذشت.

فردی که خوسوزی کرد روح الله پرازیده متولد ۱۳۶۲، دارای سه فرزند و فرزند شهید گل محمد پرازیده بود و ظاهرا از مشکلات شدید مالی و شغلی رنج می‌برد.

در نهایت مراسم تشییع و خاکسپاری «روح الله پرازیده» فرزند شهید «گل محمد پرازیده» ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح جمعه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰ با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان کشوری و استانی برگزار شد و پیکرش در قبرستان شرف آباد شهر یاسوج به خاک سپرده شد. مراسمی که اگر هزینه‌هایش پیش از این به شکل وام به مرحوم برازنده داده می‌شد، او حالا زنده بود.

اینجا ببینید: ماجرای خودکشی فرزند یکی از شهدا مقابل بنیاد شهید استان کهگیلویه و بویراحمد چه بود؟

در همین زمان که خبر خودسوزی یک فرزند شهید مورد توجه مردم و رسانه‌های خبری را به خود مشغول کرده بود از جذب بی‌ضابطه دختر یک نماینده در وزارت نفت نیز منتشر شد. این خبر ابتدا با انتشار دستور محرمانه وزیر نفت برای انجام این کار انجام شد و باز هم بسیاری آرزو می‌کردند که این خبر دروغ باشد، اما در نهایت این خبر هم تایید شد.

آن طور که فارس گزارش کرده است نفیسه سنگدوینی دختر رمضانعلی سنگدوینی نماینده مجلس گرگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در آزمون استخدامی جذب نوین وزارت نفت هم رد شده، با این وجود دستور جذبش توسط جواد اوجی، وزیر نفت، صادر شده است.

از رانت دختر نماینده تا خودسوزی فرزند شهید؛ سرانجام بی‌رحمانه رانت
کارنامه آزمون استخدامی نسبت داده شده به دختر نماینده گرگان

فارس در ادامه می‌نویسد: «رمضانعلی سنگدوینی»، نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در دوران وزارت بیژن زنگنه و جواد اوجی بر وزارت نفت کلا هیچ انتقادی نسبت به عملکرد آنها نداشته است و ظاهرا قصد دارد در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی صرفا با امتیازگیری از وزرای نفت دولت‌های مختلف اهداف و مقاصد شخصی خود را پیگیری کند.

حسین کنعانی مقدمنماینده‌ای که خلاف مطالبه مردم حرکت کند، دیگر نماینده آن‌ها نیست / باید از سوت‌زن‌های ضد فساد حمایت کرد

تلخی خبر این رانت وقتی بیشتر می‌شود که آن را در کنار خبر خوسوزی یک انسان دیگر، که اتفاقا فرزند شهید بود، می‌خوانیم و خواسته و ناخواسته دست به مقایسه می‌زنیم. دختر یک نماینده مجلس که در بخش مهارت‌های زبان و مهارت‌های مرتبط با شغلش نمره قبولی نمی‌گیرد با نامه محرمانه وزیر نفت، که از مهم‌ترین وزرای دولت است، برای استخدام در وزارت نفت توصیه می‌شود. در مقابلش یک شهروند عادی ساده که اتفاقا فرزند شهید است و یک بنیاد عریض و طویل وظیفه حمایت از او را دارد از گرفتن یک وام یا یافتن یک شغل ساده هم عاجز است.

اینجا ببینید: واکنش وزیر پیشنهادی نفت به ادعای مالکیت خودروی مازراتی / فیلم

مشکل وقتی چند برابر بدتر می‌شود که بدانیم این اتفاق در دولت و مجلسی افتاده که صفت‌ ضد فساد بودن را پیش و بیش از هر صفت دیگری یدک می‌کشند و اصولگرایان دیگر نمی‌توانند با صفاتی چون غرب‌زده، لیبرال و مرفه از زیر مسئولیت آن شانه خالی کنند.

یکی از دلایل مخالفت با طرح صیانت نیز وجود چنین آفتی است. تمرکز اداره و نظارت بر شبکه اینترنت کشور در دستی نهادی کم‌وبیش بالا دستی که می‌تواند به هیچ جا پاسخ‌گو نباشد باعث می‌شود تا این صاحبان رانت در آن نفوذ کنند و جلوی چنین سوت‌زنی‌هایی را بگیرند. شفافیتی که به لطف اطلاع رسانی در شبکه اینترنت صورت گرفته هرچند عوارض اندکی نیز داشته، اما این عوارض با فواید بی‌شمار این آزادی و شفافیت قابل قیاس نیست.

حالا باید صبر کرد و دید ابراهیم رئیسی با چنین رانت جویی‌هایی که امضای یکی از مهم‌ترین وزرایش نیز پای آن است چه خواهد کرد؟ رئیسی در دوران تبلیغاتی انتخاباتی گفته بود که « ریشه‌های فساد می‌تواند خشکانده شود و آنجا که ریشه فساد خشکانده می‌شود دستگاه اداره کشور است.» حالا باید دید این حرف او چقدر درست است و او چقدر می‌تواند به این شعار خود پایبند باشد. ماجرای دختر نماینده مجلس و توصیه وزیر نفت را شاید بتوان اولین آزمون جدی رییس جمهور در این زمینه دانست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید