در ویدیو زیر صدای ضبط‌شده از سیاره مریخ را خواهید شنید که توسط مریخ نورد پشتکار ضبط شده است.

نخستین صدای ضبط‌شده از سیاره مریخ / فیلم

به گزارش سلام نو، این هفته تیم کنترل مأموریت مارس ۲۰۲۰، مجموعه‌ای از صداهای ضبط شده توسط مریخ‌نورد پشتکار را منتشر کرده است، که بعد تازه‌ای از سیاره‌  سرخ را پیش روی بشر قرار می‌دهد و طبق توصیه‌ی ناسا با استفاده از هدفون برای شنیدن هر صدای محیط مریخ، به خوبی می‌توان این موضوع را درک کرد.

مریخ

«پشتکار» (Perseverance) ناسا نخستین مریخ‌نوردی است که برای سفر به سیاره‌ی سرخ به میکروفن مجهز شده است و می‌تواند بعد دیگری از کاوش مریخ را برای دانشمندان به همراه داشته باشد.

مریخ

این مریخ‌نورد مجهز به دو میکروفن تجاری اختصاصی است که یکی روی شاسی و دیگری در ابزار سوپرکم بر روی دکل کاوشگر قرار گرفته‌اند و بدین ترتیب می‌توانند صداهای متفاوتی را از محیط مریخ ضبط کنند.

در ویدیوی منتشر شده که با توضیحات کارشناسان ناسا همراه است، پخش صداهای ضبط شده توسط پشتکار با گذشت حدود ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه آغاز و نخستین صدایی که از مریخ شنیده می‌شود، ناشی از بادهای مریخی است که با تصاویر ثبت شده توسط مریخ‌نوردها از تنوره‌های دیو مریخی و جابه‌جایی گردوغبار همراه شده است.

در این ویدیو همچنین صدای حرکت مریخ‌نورد پشتکار بر روی سطح مریخ شنیده می‌شود. البته این صدا هیچ شباهتی به صدای حرکت خودروهای عادی زمین ندارد و در عوض با حرکت شش چرخ فلزی بر روی صخره‌ها و ماسه‌های مریخ، صدای تق‌تق و جیرجیر ایجاد می‌شود.

صدای بعدی در این ویدیو ضربه‌های لیزری به سنگ‌های مریخ را شامل می‌شود. لیزر ابزار سوپرکم با برخورد به سنگ‌ها باعث ایجاد صدا می‌شود و دانشمندان می‌توانند از این صدا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی خواص مواد استفاده کنند. میکروفن سوپرکم تا کنون صدای بیش از ۲۵ هزار ضربه‌ی لیزری را ثبت کرده و داده‌های زیادی در اختیار دانشمندان قرار داده است.

در نهایت صدای پرواز بالگرد «نبوغ» (ingenuity) در جو رقیق مریخ شنیده می‌شود. دانشمندان پیش از این اعتقاد داشتند که فاصله‌ی ۸۰ متری بالگرد با مریخ‌نورد در چهارمین پرواز، ار رسیدن صدای آن به میکروفن جلوگیری می‌کند. اما صدای ضبط شده نشان می‌دهد که اتمسفر مریخ بسیار بهتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، قادر به انتشار صوت است.

این صداها اطلاعات ارزشمندی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند و «نینا لانزا» (Nina Lanza) از آزمایشگاه ملی لاس آلاموس در این ویدیو درباره‌ی صداهای ضبط شده توسط پشتکار می‌گوید: «همه‌ی ما این تصاویر زیبا را از مریخ دیده‌ایم، اما زمانی که صدا با آن‌ها همراه می‌شود، تقریبا احساس حضور در همان محیط را به من منتقل می‌کند.»

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید