یک زوج هفتاد و چند ساله هندی، ۴۶ سال پس از ازدواجشان برای اولین بار صاحب فرزند شده‌اند.

پیرزن ۷۰ ساله صاحب فرزند شد / عکس

به گزارش سلام نو به نقل از شمانیوزف پیرزن ۷۰ ساله نخستین فرزند خودش را به دنیا آورد. پیرزن ۷۰ ساله هندی پسر دار شد. پیرزن ۷۰ ساله هندی با لقاح مصنوعی فرزند دار شد. زوج هندی ۴۵ سال باهم زندگی کردند تا پیرزن ۷۰ ساله بچه دار شد. 

پیرزن 70 ساله

جیوونبن راباری، یک زن ۷۰ ساله هندی، با کمک لقاح مصنوعی (IVF) یک پسر به دنیا آورد. همسر این زن، ۷۵ ساله است و این زوج ۴۵ سال با یکدیگر زندگی کرده‌اند. آن‌ها از سال‌ها پیش تلاش کرده بودند که با استفاده از فن‌آوری‌های علمی باروری، بچه‌دار شوند. مسن‌ترین مادر جهان ثبت شده در رکورد گینس، برای یک زن ۶۶ سال و ۳۵۸ روز است که دو فرزند دوقلوی پسر به دنیا آورد. 

پیرزن 70 ساله

مورد دیگری از پدیده نادر بچه دار شدن در سن بال گزارش شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

زن مسن هندی نخستین فرزند خود را به دنیا آورد

یک زوج هفتاد و چند ساله هندی، ۴۶ سال پس از ازدواجشان برای اولین بار صاحب فرزند شده‌اند.

به گزارش سرویس حوادث ایسنا، "دالجیندر کائور" که بیش از ۷۰ سال سن دارد پس از دو سال درمان در ایالت "هاریانا" در شمال هند باردار شد و یک فرزند پسر به دنیا آورد.

او جزو سالمندترین زنانی است که بارداری و زایمانش گزارش شده است. از آنجا که این زن شناسنامه ندارد، سن دقیق او معلوم نیست اما خودش می‌گوید بیش از ۷۰ سال سن دارد. نداشتن شناسنامه در هند امری غیرعادی نیست.

دالجیندر به رئیس مرکز ملی لقاح مصنوعی در شهر "هیسار" که درمان در آنجا صورت گرفته، گفته است که پنج تا هفت سال از شوهرش، "موهیندر سینگ گیل" کوچکتر است و شناسنامه شوهرش نشان می‌دهد که ۷۹ ساله است. بنابراین احتمالا این زن باید بین ۷۲ تا ۷۴ سال سن داشته باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این زوج که به کشاورزی اشتغال دارند، ۴۶ سال پیش ازدواج کردند و شوهر این زن گفته است که تقریبا امید خود به داشتن فرزند را از دست داده بودند و هنگامی با دوستان خود از درمان با لقاح مصنوعی سخن گفتند، مورد ریشخند و حتی سرزنش قرار گرفتند.

موهیندر سینگ می‌گوید که به جای دلسرد شدن از این اظهارات برای حاملگی همسرش دعا کرد و می‌افزاید: خدا دعای ما را شنید و زندگی ما را کامل کرد.

به گفته پزشکان، نوزاد این زوج سالمند که پسر است، کاملا سالم است و هنگام تولد چهار کیلو و ۴۰۰ گرم وزن داشت. اسم او را "آرمان" گذاشته‌اند.

"آنوراگ بیشونی" بنیانگذار و رئیس مرکز ملی لقاح مصنوعی در شهر هیسار که فارغ التحصیل دانشگاه لیدز انگلیس است، گفته که پیش از این نیز در چند مورد، زنان سالمند در این مرکز تحت درمان قرار گرفته و توانسته‌اند باردار شوند. از جمله در سال ۲۰۰۸، یکی از بیماران او برای نخستین بار در سن ۷۰ سالگی حامله شد و یک دختر به دنیا آورد. در یک مورد دیگر نیز یک زن ۶۶ ساله سه قلو زایید.

دالجیندر و همسرش که از داشتن فرزندی از خود نومید شده بودند، چند سال پیش کودکی را به فرزندی قبول کردند اما او بعدا برای تحصیل به آمریکا رفت و دیگر به هند بازنگشت.

بعضی از پزشکان نسبت به درست بودن حاملگی افراد در سنین بالا ابراز تردید کرده‌اند زیرا این احتمال وجود دارد فرزندی که متولد می‌شود به زودی والدین مسن خود را به دلیل بالا بودن سن‌شان از دست بدهد.

در مورد جنبه اخلاقی حاملگی در سنین بالا، آنوراگ بیشونی می‌گوید بعضی معتقدند که باید محدودیتی در این مورد اعمال شود و مثلا از انجام لقاح مصنوعی برای زنان بالای سنین ۴۵ تا ۵۰ سالگی خودداری کرد. اما او معتقد است که اگر قرار است محدودیتی وجود داشته باشد، باید هم برای زن و هم برای مرد، منظور شود.

موهیندر سینگ به خبرگزاری فرانسه گفته است که در مورد تفاوت سنی با فرزندش و آینده او نگرانی ندارد. او گفته است: مردم می‌گویند بعد از اینکه شما مردید، این بچه باید چه کار کند؟ اما من به خدا اعتقاد دارم و او مراقب فرزندم خواهد بود.

پیرزن 70 ساله

نتایج فرزندآوری در سنین بالا

یکی از کارشناسان سلامت خانواده علی آباد کتول گفت :  بسیاری از خانم‌ها به دلایل مختلف از قبیل ازدواج در سنین بالا، برخی مشکلات اقتصادی، ادامه تحصیل و ناباروری، در سنین بالاتر باردار می‌شوند. به طور کلی حاملگی بعد از سن ۳۵ سالگی را حاملگی پرخطر می‌گویند، زیرا در این سنین، خطرات و عوارض بارداری، ناهنجاری‌ها، مرگ و میر مادر و جنین افزایش می‌یابد. احتمال ناباروری نیز در میان زنانی که در سنین بالاتر هستند، بیشتر است. سن مناسب بارداری بر سلامتی مادر و جنین تأثیر می‌گذارد. بسیاری از پزشکان سن مناسب را بین ۲۰- ۳۵ سالگی می‌دانند. هر چند که مشکلات بارداری در سنین بالای ۳۵ سال، با پیشرفت‌های علمی و پزشکی بسیار کمتر از قبل شده است، اما هنوز هم خطرات زیادی در این رابطه مادر و جنین را تهدید می‌کند.

 سکینه رباط سرپوش گفت : از مهم‌ترین مشکلات مربوط به بارداری در سنین بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  ناهنجاری‌های کروموزمی ، فشار خون بالا ، دیابت ، افزایش احتمال سقط جنین ، احتمال بیماری‌های عفونی در مادر ، احتمال تولد زودهنگام نوزاد ، نیاز به مراقبت‌های خاص پزشکی در دوران بارداری

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید