بعد از چهار سال با افزایش قیمت خودروهای ایرانی و عدم تعهد خودروسازان به مردم قرار شده که واردات خودرو آزاد شود.

ابهام در طرح آزادسازی واردات خودرو / واردات خودرو کره‌ای محدود می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته وزیر صمت علی رغم همه مخالفت‌ها نظرش برگشت و با واردات خودرو موافقت کرد و طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شد.

روح الله عباس پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفته بود «کمیسیون صنایع درصدد واردات مدیریت شده خودرو بدون فشار به منابع ارزی است.» این حرف نشان می‌دهد دولت کنترل بازار ارز را تا پیش از موعد مذاکرات در اولویت قرار داده است. اولویت دوم دولت هم ساماندهی بازار خودرو است البته به شرط‌ها و شروط‌ها!

شرط اول این است که واردات خودرو دلار را گران نکند. همین توجه به بازار ارز باعث شده وزیر صمت برای آزادسازی واردات خودرو شش ماه فرصت بخواهد. البته برخی فعالان خودرو می‌گویند این وقت‌کشی به معنای تنظیم بازار داخل است. یعنی دولت در این مدت در نظر دارد هم خودرو را ارزان کند و هم تولید را افزایش دهد.

علاوه بر این حالا همه‌ی هم و غم دولت بر ثبات بازار ارز است اما از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم قیمت دلار نوسان قابل توجهی داشته است. همین مساله باعث شده که واردات خودروهای خارجی به تعویق بیافتد. ولی هنوز تمام راه‌ها برای واردات خودرو خارجی در دولت رئیسی بسته نشده است. بلکه قرار است در روزهای آینده کارگروهی برای سازوکارهای مورد نیاز برای واردات خودرو شکل بگیرد.

واردات محدود، بازار خودرو را مساله‌ساز می‌کند

کمیسیون صنایع مجلس گفته قرار است ۵۰ تا ۷۰ هزار خودرو وارد تا بازار تنظیم شود! این در حالی که دولت درباره تعداد خودروهای وارداتی هنوز اطلاعات شفاف و جدیدی ارائه نداده است.

برخی زمزمه‌ها هنوز بر واردات محدود خودرو است. با این حال اما برای محدودسازی واردات خودرو انتقادهایی وجود دارد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم معتقد است که طرح آزادسازی واردات خودرو آن هم به شکل محدود برای واردکنندگان هم جای سوال است. چرا که این طرح ابهام دارد و مشخص نیست محدودیت واردات برای تعداد وارداتی خودروهاست یا قرار است افراد محدودی خودرو وارد کنند یا کشور خاصی قرار است در این طرح محدود شود؟

مهدی دادفر به تجارت‌نیوز گفت: حتی مسئولان مشخص نکردند که آیا واردات نوع خاصی از خودرو با ارزبری بالا محدود می‌شود یا خیر؟ در هر حال هر نوع محدودیتی می‌تواند برای بازار خودرو چالش برانگیز و مساله‌ساز شود. به نظر می‌رسد در نشست نمایندگان مجلس با وزیر صمت «واردات محدود خودرو» تنها یک ایده بوده که مطرح شده است.

آیا واردات خودرو کره‌ای محدود می‌شود؟

براساس این گزارش سال ۹۷ واردات خودرو به دلیل تحریم‌ها ممنوع شد و چینی‌ها سوگلی بازار خودرو ایران شدند. حالا پیش‌بینی‌ها حاکی از این است پس از محدودیت واردات لوازم برقی کره‌ای، ممکن است واردات خودروهای کره‌ای هم ممنوع شود اما هنوز هیچ منبعی آن را تائید یا تکذیب نکرده است.

دادفر با اشاره به سهم کره‌ای‌ها در بازار خودرو ایران توضیح داد: قبل از رنو سهم خودروهای کره‌ای در بازار ایران ۴۰ درصد بوده است و بعد از رنو سهم این خودروها در بازار کاهش پیدا کرد. با تشدید تحریم‌ها نیز بازار به خودروهای چینی واگذار شد!

بازار خودرو بلاتکلیف است

حالا بعد از چهار سال با افزایش قیمت خودروهای ایرانی و عدم تعهد خودروسازان به مردم قرار شده که واردات خودرو آزاد شود و هر بار نسبت به آزادسازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ می‌شود.

واردکنندگان خودرو می‌گویند بازار هم از این رویه و عدم تصمیم‌گیری مسئولان بلاتکلیف است و قیمت خودروهای خارجی نسبت به دو هفته گذشته علی رغم افزایش قیمت دلار تغییری نکرده است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تائید این خبر گفت: قیمت خودروهای خارجی نسبت به دو هفته گذشته هیچ تغییری نکرده و بازار راکد است.

دولت قرار است بعد از نشست با طرف‌های مذاکره واردات خودروهای خارجی را در سال ۱۴۰۱ آزاد کند. هر چند که هنوز ماحصل نشست‌ سیاسیون ابهام دارد و نتیجه مذاکرات قابل پیش‌بینی نیست اما در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا دولت برای کنترل بازار خودرو نگاه کوتاه مدت دارد یا واقعا سعی دارد که قیمت‌ها را برای قشر متوسط و ضعیف جامعه تعدیل کند؟

کد خبرنگار: ۱۳
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • س IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 1
    حتما این بارماشینهای امریکای رو هم ازاد میکنید
  • سینا زینی وند IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    سلام لطفا خودروی زیر ۱۰۰۰۰ دلاری وارد کنید همه مردم بتوانن استفاده کنن نه اینکه ماشین های ۵ میلیاردی جهت فخر فروشی و سود و مالیات بالا این کجای منطق هست شاید فک کنید چون دولت هست تاوان گردن شخصی نیفته ولی با این شرایط دیین این ملت همه افرادی مشکلات بوجود اوردن علیل زلیل میکنه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید