از آنجایی که برنج دومین غذای اصلی در ایران بعد از گندم است خیساندن آن به مدت ۳ ساعت و ۳ بار شستشو با آب فراوان برای از بین بردن آرسنیک توصیه شده است.

۲ نکته مهم برای برای از بین بردن آرسنیک برنج

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: خیساندن برنج سفید با آب سرد و برنج قهوه‌ای با آب گرم در دفع آرسنیک بسیار موثر است.

حمیرا دهقانی مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد احتمالی آلودگی‌های محیطی است که در آن تحت شرایط خاصی مانند آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب‌های مربوط، عناصر سنگین به برنج منتقل می‌شود و در آن تجمع پیدا می‌کنند.

او افزود: شایع‌ترین موارد آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب است که نقشی در رشد و حیات انسان ندارد اما دریافت آن‌ها در مدت طولانی، با تجمع در اندام‌هایی مانند کبد، کلیه، خون و استخوان و اختلال در عملکرد آن‌ها موجب مسمومیت و عوارضی از جمله سرطان‌زایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان می‌شود.

 مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان ادامه داد: از آنجایی که برنج دومین غذای اصلی در ایران بعد از گندم است خیساندن آن به مدت ۳ ساعت و ۳ بار شستشو با آب فراوان برای از بین بردن آرسنیک توصیه شده است.

دهقانی عنوان کرد: در برنج ۱۰ برابر غلات دیگر آرسنیک تجمع می‌یابد و شستن برنج هنگام طبخ باعث کاهش آرسنیک به میزان ۵۰ درصد می‌شود. در برنج سفید، بیشتر فلزات سنگین از طریق آب سرد و در برنج قهوه‌ای، بیشتر از طریق آب گرم خارج می‌شود.

او گفت: نحوه پخت برنج بر میزان آرسنیک باقیمانده در برنج پخته شده موثر است و در روش کته کردن برنج یا پخت با مایکروفر، آب در برنج باقی می‌ماند و هیچ گونه آرسنیکی از آن خارج نمی‌شود، ولی در روش آبکشی مقداری از آرسنیک برنج خارج می‌شود.

 مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان عنوان کرد: پختن برنج با حجم زیاد آب، روش دیگر پخت و بهترین روش برای کاهش میزان آرسنیک با کاهش حداقلی مواد مغذی برنج است و در این روش میزان ریز مغذی‌های برنج مثل ویتامین‌های گروه B از بین نمی‌رود و ارزش غذایی آن حفظ می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید