فوق تخصص قلب و عروق گفت: اساسا بین جراحی‌های مربوط به دستگاه گوارش و حمله قلبی ارتباط معناداری وجود ندارد. در مورد آقای غفوریان می‌توان گفت که عوارض وزن زیاد چیزی نیست که به سرعت از بین برود.

علت سکته مهران غفوریان از زبان فوق تخصص قلب و عروق

خبر سکته مهران غفوریان و اینکه همسرش از مردم خواسته دعا کنند همه کسانی را که یک عمر با کارهای او از ته دل خندیده بودند مضطرب کرد. کم کم جزئیات ماجرا منتشر شد. معلوم شد که او ۱۲ ظهر روز دوشنبه سکته کرده و راهی بیمارستان جماران شده است. پزشکان تشخیص داده‌اند که او باید به سرعت تحت عمل جراحی قلب باز قرار بگیرد.

به گزارش سلام نو، روزنامه هفت صبح نوشت:همان شب منوچهر هادی کارگردان سریال نیسان آبی که مهران غفوریان هم یکی از بازیگران آن است در اینستاگرامش ویدئویی از غفوریان منتشر می‌کند که در آن، غفوریان در حال خوردن شام به نظر می‌رسد و رو به دوربین می‌گوید: «داشتیم میومدیم که یه سکته‌ای هم کردیم. خلاصه دعا کنید، شما خانواده من هستید.»

دیروز جراحی انجام می‌شود و بلافاصله بعد از عمل هم مهدی غفوریان، برادر آقای بازیگر به رسانه‌ها می‌گوید که حال عمومی او خوب است و عمل هم خوب پیش رفته، اما خطر تا آخر امشب برطرف نمی‌شود پس خواست که مردم به دعا ادامه بدهند، اما عده‌ای در کنار همین دعاها تصمیم گرفتند که به بعضی شایعات و احتمالات هم بپردازند و تمام مدت حرف و حدیث‌هایی در مورد ارتباط سکته قلبی او با دریافت واکسن و کاهش وزن شدیدش جریان داشت.

در مورد دومی شایعات رنگ و بوی علمی بیشتری داشت و حتی چند نفر با ادعای پزشک بودن در توئیتر اعلام کردند که جراحی‌های دستگاه گوارش که منجر به کاهش وزن شدید می‌شود می‌تواند آریتمی قلبی ایجاد کند. البته در تمام ماه‌های گذشته اینکه مهران غفوریان عمل جراحی بای‌پس، اسلیو یا هر جراحی مربوط به لاغری دیگری انجام داده باشد تایید نشده بود، اما به هر حال با بروز سکته قلبی در او، این سوال تقویت شد که آیا بین این جراحی‌ها و عوارض قلبی ارتباطی وجود دارد؟

سعید مرادی، فوق تخصص قلب و عروق در جواب این سوال می‌گوید: «تا به حال چنین چیزی گزارش نشده است. من کاری به اینکه جراحی معده و روده گزینه خوبی برای لاغری هست یا نه ندارم و این موضوع در تخصص من نیست، اما تا الان چند مقاله معتبر علمی به دستم رسیده که می‌گوید این جراحی‌ها در نهایت با کاهش وزن افراد به بهبود عملکرد قلبشان کمک می‌کند.

اساسا بین جراحی‌های مربوط به دستگاه گوارش و حمله قلبی ارتباط معناداری وجود ندارد. در مورد آقای غفوریان هم تا وقتی پرونده پزشکی ایشان را مطالعه نکنم و آزمایش‌ها را مرور نکنم نمی‌توانم بگویم که مشکل دقیقا چه چیزی بوده، اما این را می‌توان گفت که عوارض وزن زیاد و کم تحرکی چیزی نیست که به سرعت از بین برود.

وجود لخته‌ها یا چربی در رگ‌های خونی که منجر به عوارض قلبی می‌شوند اتفاقی نیست که طی چند ماه شکل گرفته باشد و طی چند ماه هم برطرف شود؛ بنابراین با توجه به اینکه ایشان سابقه اضافه وزن زیاد داشته‌اند ممکن است زمینه این عوارض و گرفتگی عروق از قبل در ایشان بوده باشد. البته عوامل ژنتیکی و سایر عوامل را هم نمی‌شود نادیده گرفت، اما من فکر می‌کنم کمترین ارتباط بین جراحی لاغری ایشان و سکته قلبی وجود داشته باشد.»‌

او در جواب اینکه آیا قبل از انجام عمل جراحی اسلیو یا بای‌پس سلامت قلب سنجیده نمی‌شود و اگر می‌شود چطور ممکن است متوجه وجود مشکل نشده باشند؟ می‌گوید: «اولا ممکن است شما امسال چکاپ کامل قلب بدهی، اما سال آینده دچار عارضه بشوی یعنی بسیاری از عارضه‌های قلبی با سنجش‌های عمومی مشخص نمی‌شوند. ضمن اینکه وجود یک لخته خون در جایی از بدن که ممکن است بعدا به قلب یا رگ‌های منتهی به قلب برسد چیزی نیست که با آزمایش‌های عمومی پیش از جراحی مشخص شود.»

بالون معده، عمل باندینگ یا حلقه دور معده، پلیسه زدن معده و عمل اسلیو معده متداول‌ترین شیوه‌هایی است که در ایران برای کاهش وزن‌های شدید در اتاق‌های جراحی اعمال می‌شود و کاهش وزن ۴۰ کیلویی مهران غفوریان به احتمال زیاد حاصل یکی از این مدل عمل‌های جراحی است. (خانم رهنما نیز از این شیوه‌ها استفاده کرده است) در مورد مزایای این شیوه لاغر شدن بسیار گفته‌اند.

کاهش فشار روی دیسک کمر، پاها و همینطور دورشدن از خطرات بیماری‌های ناشی از چاقی و در عوض درباره خطرات این نوع جراحی‌ها هم نکات فراوانی نقل قول می‌شود که البته هیچکدام به بیماری‌های قلبی اشاره‌ای ندارند. عوارض جانبی این نوع جراحی‌ها می‌تواند دامنه‌های غیرقابل محاسبه‌ای را هم دربر بگیرند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید