خانه داروغه  دارای دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین است که طراحی ان عجیب می باشد دلیل ان است که با کمک انرژی باد ، اب و خورشید نیازهای ساکنان این خانه را تامین می کرده است این طراحی به قدر زیبا و خلاقانه است که پیشنهاد می شود در اولین فرصت به دست امده بلیط چارتری اصفهان مشهد را خریداری نمایید و سری به خانه تاریخی مشهد بزنید.

معرفی خانه داروغه مشهد با استفاده از خرید بلیط چارتری

خانه داروغه مشهد مربوط به زمان قاجار است که اواخر دوران قاجار به دستور یوسف خان هراتی به مساحت یک هزار و صد متر بنا شد این خانه از لحاظ فرم و معماری به شکل خانه های تاریخی ایران احداث شده است که علاوه بر قرار داشتن در لیست خانه های تاریخی در فهرست اثار ملی ایران و تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ به ثبت رسیده است و شامل طرح تراس پله های دوطرفه و تزئینات نشان دهنده الگوبرداری از طرح های معماری روسی دارد همچنین جالب است بدانید این بنا در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری منطقه و شرکت عمران و مسکن سازان ثامن با اعتبار ۳۷ میلیارد ریال ان را خریداری کردند و بازسازی بر روی ان انجام شد و سپس در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید ، معمولا کسانیکه بلیط ارزان چارتری تهران مشهد گرفته اند از این بنا بازدید می کنند این خانه در خیابان نواب صفوی ، راسته حوض مسگران کوچه داروغه قرار دارد.

بخش های مختلف خانه داروغه

از بخش های این خانه می توان به سرداب ، ضلع غلام رو ، مطبخ ، حوض سنتی ، ضلع های نشیمن ، دو طبقه نانوایی و اتاق های بادگیر اشاره نمود همچنین خانه داروغه را می توانیم در فهرست اولین خانه ها قرار بدهیم چرا که نخستین حمام اختصاصی ، و شومینه مشهد در این خانه ساخته شد زمانی که مردمان مشهد حمام نداشتند و به حمام عمومی می رفتند خانه داروغه حمام داشت.

 خانه داروغه  دارای دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین است که طراحی ان عجیب می باشد دلیل ان است که با کمک انرژی باد ، اب و خورشید نیازهای ساکنان این خانه را تامین می کرده است این طراحی به قدر زیبا و خلاقانه است که پیشنهاد می شود در اولین فرصت به دست امده بلیط چارتری اصفهان مشهد را خریداری نمایید و سری به خانه تاریخی مشهد بزنید.

در بخش زمستان نشین این خانه می توانید مطبخ رامشاهده نمایید و در بخش زیر زمینی امکان دیدن ابزار گرمایشی که به کمک ان ها خانه گرم می شود قابل مشاهده است ، یکی دیگر از عجیب ترین ها که فکرش را نمی توانید بکنید وجود بخاری برقی و پنجره های دو جداره است که در فصل زمستان از سرما جلوگیری می کند و در قسمت تابستان نشین اتاق های بادگیر باعث می شود که فضا خنک بشود.

کاربرد این خانه تاریخی چیست ؟

در زمان های گذشته از این خانه برای پذیرایی هایی که رسمی است استفاده می شده که بعد از ان دست یوسف خان بوده است ، در سال ۱۳۶۶ به یکی از هیئت های مذهبی فروخته شد که مدتی بعد شهرداری مشهد ان را خرید و مورد مرمت قرار گرفت ، اس چارتر بهترین مرجع ارائه کننده بلیط ارزان هواپیما در مشهد  است ، خانه تاریخی داروغه در اول سپتامبر ۲۰۱۶ مصادف با ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ در فهرست میراث فرهنگی یونسکو هم جای گرفته است.

امکانات دیگر خانه داروغه مشهد چیست ؟

از امکانات دیگری که در این خانه وجود دارد و می توانید از ان استفاده کنید می توانیم به قهوه خانه سنتی ، عکاس خانه سنتی ، سرویس بهداشتی اشاره نمود.

عکاسخانه سنتی

در این بخش که عکاسخانه قرار دارد می توانید عکس های یادگاری با خانه داروغه تاریخی و لباس های سنتی بگیرید.

قهوه خانه سنتی

در بخش قهوه خانه سنتی می توانید چایی میل کنید و خود را در این خانه تصور کنید قطعا تصور کردن خودتان در این خانه که افراد زیادی دورهم و با صمیمیت بسیار زندگی می کرده اند حس خوشایندی را به شما خواهد داد.

معرفی خانه داروغه مشهد با استفاده از خرید بلیط چارتری

خانه داروغه در کجا قرار دارد ؟

همانطور که در بالا گفته شد این خانه در خیابان نواب صفوی قرار دارد.

فاصله خانه داروغه تا مکان های گردشگری دیگر

اگر می خواهید به مشهد سفر کنید و قصد دارید از مکان های دیگر گردشگری دیدن کنید چند مورد از مکان های گردشگری و همراه با فاصله زمانی رابه شما معرفی خواهیم کرد:

فاصله تا بازار عباس قلی خان:  ۳۰۰ متر

- فاصله تا آرامگاه پیر پالان دوز: ۴۵۰ متر

- فاصله تا موزه آستان قدس: ۴۷۵ متر

- فاصله تا خانه تاریخی توکلی: ۸۵۰ متر

- فاصله تا حرم مطهر رضوی: ۱ کیلومتر

راه های دسترسی به خانه داروغه مشهد

برای رفتن به خانه داروغه تاریخی مشهد راه های زیادی وجود دارد که در ادامه خواهیم گفت :

اتوبوس : سوار اتوبوسی شوید که از بلوار وحدت بگذرد و در نزدیکی بلوار ولایت از اتوبوس پیاده شوید و تا رسیدن به مقصد یک کیلومتر پیاده روی دارید.

تاکسی : از انجایی که این مکان تاریخی در نزدیکی حرم قرار دارد با تاکسی هایی که به همان سمت می روند بروید.

ساعات بازدید از خانه داروغه چه زمانی است ؟

این خانه همه روزه جز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر و عصر ها از ساعت ۴ تا ۷ باز می باشد ، بازدید از این مکان تاریخی رایگان است .

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید