گروسی در بخش از مصاحبه عنوان کرد که بعید می‌داند ایران به دنبال تولید سلاح اتمی باشد. وی با اشاره به افزایش غنی‌سازی اورانیوم و بهره برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران،‌ در عین حال ادعا کرد تنها چند ماه تا رسیدن به این مرحله باقی‌مانده است.

گروسی: خواستار دیدار با امیر عبداللهیان هستم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار ملاقات فوری با وزیر امور خارجه ایران شده است تا درباره روند بازرسی از فعالیت‌های اتمی ایران رایزنی کند.

رافائل گروسی که به واشنگتن سفر کرده است در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز گفت: من به این تماس در سطح سیاسی نیاز دارم. این (درخواست) اجتناب ناپذیر است چون بدون آن نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم.

وی گفت که تاکنون قادر به گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نشده است. این درحالی است که گروسی ماه گذشته برای دیدار با مقامات ارشد ایران به تهران سفر کرد و امیرعبداللهیان هم اخیرا اعلام کرد که جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا سفر مجدد مدیرکل آژانس به ایران را ترتیب دهد.

گروسی در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان کرد که بعید می‌داند ایران به دنبال تولید سلاح اتمی باشد. وی با اشاره به افزایش غنی‌سازی اورانیوم و بهره برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران،‌ در عین حال ادعا کرد تنها چند ماه تا رسیدن به این مرحله باقی‌مانده است.

مدیرکل آژانس بدون اشاره به اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی در تاسیسات اتمی ایران گفت که دوربین‌های نظارتی مجمتع تسای کرج باید دوباره نصب شود. وی بیان داشت که سرگرم کار روی مساله کرج است چراکه روند بازرسی‌ها از این مجتمع تحت شعاع قرار گرفته است.
گروسی پیشتر گزارش  داده است: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین پیشتر گفته بود: هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب کند.

این در حالی است که مطابق اساسنامه آژانس، این نهاد بین‌المللی علاوه بر وظیفه نظارتی خود، موظف است از ظرفیت‌های خود از داشته‌های هسته ای اعضا صیانت کرده و هرگونه خدشه به آنها را پیگیری کند. اما آژانس به این وظیفه خود عمل نکرد و در مورد ایران کوتاهی کرد. واقعیت این است که آژانس و کشورهای عضو هرگز واکنشی درخور اقدامات تروریستی مانند خرابکاری در تاسیسات نطنز و ترور شهید فخری‌زاده نشان ندادند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید