ایجاد التهاب و عفونت در بدن عامل پیچیده یا فرآیند عجیبی ندارد. هنگامی که یک عامل خارجی مانند باکتری، قارچ یا ویروس وارد بدن شما شود، به راحتی زمینه ایجاد عفونت را برای شما فراهم خواهد کرد.

التهاب و عفونت بدن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

حال اگر این مشکل یعنی ورود عامل خارجی زود تشخیص داده شود، به راحتی با تجویز و استفاده چند داروی ساده قابل درمان است. مشکل دقیقا از جایی شروع می‌شود که این عفونت پیشرفت کند و زمان تشخیص آن نیز با تاخیر انجام شود. این امر می‌تواند برای شخص بیمار خطر آفرین باشد. در این مقاله به روش‌های تشخیص التهاب و عفونت در بدن خواهیم پرداخت.

روش‌های تشخیص عفونت

به گزارش خبرگزاری مهر برای تشخیص عفونت باید آزمایش‌های مختلفی انجام داد. این آزمایش‌ها در مرحله اول ارگانیسم عامل ایجاد عفونت را مشخص کرده و سپس واکنش بدن فرد بیمار را نسبت به آن ارگانیسم خواهند سنجید. اول از همه میکروب‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. مهمانان ناخوانده‌ای که بعد از ورود به بدن آسیب‌هایی جدی به بدن خواهندزد. در اغلب موارد این میکروب‌ها نمی‌توانند آسیبی جدی به بدن ما وارد کنند. اما در برخی موارد دیده شده که این آسیب بسیار مخرب است و بافت‌ها و حتی ارگان‌ها را به‌راحتی تخریب کرده.

روش‌هایی که برای تشخیص عفونت پیشنهاد می‌شود، انجام یک سری آزمایشات است. با کمک این آزمایش‌ها امکان تشخیص عفونت به راحتی فراهم می‌شود. سیستم ایمنی بدن انسان یکی از پیشرفته‌ترین مکانیسم‌های حیاتی در بدن است. این عملکرد در هر لحظه در حال اسکن کردن اجزای داخلی و شناسایی عوامل بیگانه می‌باشد. ورود هرگونه عامل خارجی مهاجم به بدن ما با عکس‌العمل مخرب سیستم دفاعی مواجه خواهدشد. راه‌های ورود عوامل بیگانه به بدن ما از طریق غذا، تنفس، خراش، بریدگی و مجاری ادرار است. آزمایش‌های تشخیص عفونت از طرق مختلف این عوامل را شناسایی می‌کنند.

·       آزمایش CBC

این آزمایش به معنی شمارش کامل گلبول‌های خون می‌باشد. وقتی بدن دچار عفونت می‌شود، تعداد گلبول‌های سفید خون دستخوش تغییر خواهند شد. گلبول‌های سفید در بدن ما همان عوامل دفاعی هستند که در خون موجود بوده و انواع مختلف دارند. در اثر هر بیماری عفونی و بسته به نوع آن یک گروه از گلبول‌های سفید کم شده یا افزایش می‌یابند. گزارشی که حاصل از این بیماری است به پزشک در تشخیص نهایی کمک خواهد کرد. البته این موضوع نیز ممکن است پیش آید که گاهی اوقات در این مواقع پلاکت‌ها نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

·       آزمایش CRP

اصل مهم در این آزمایش اندازه‌گیری نوعی پروتئین در بدن فرد بیمار است. پروتئینی با نام  C یا  CPR، یک پروتئین فاز حاد است که به‌واسطه وجود التهاب در بدن توسط کبد تولید شده و وارد خون فرد می‌شود. آزمایش CRP یکی از آزمایشات مهم در تشخیص عفونت خون است. این آزمایش به دو صورت کمی و کیفی صورت می‌گیرد. آزمایش‌ها اگر کیفی باشند به صورت ۱+ و ۲+ و ۳+ گزارش خواهد شد. هر کدام از این اعداد نشان دهنده میزان پروتئین در خون هستند. همچنین واکنش بدن را نیز نشان می‌دهند. در این آزمایش میزان پروتئین با عدد نشان داده می‌شود. اگر ۳+ قید شده باشد به معنی التهاب بالا و اگر ۱+ درج شده باشد به معنی التهاب کم و پایین است.

آزمایش CRP

·       آزمایش ESR

این آزمایش سرعت رسوب گلبول‌های قرمز را نشان می‌دهد. وجود التهاب در بدن سبب می‌شود تا یک سری پروتئین خاص، سبب ایجاد چسبندگی مابین گلبول‌های قرمز شوند. همین امر سبب می‌شود تا گلبول‌های قرمز بیش از حالت طبیعی خود رسوب کنند. پروتئین‌هایی که در این شرایط به وجود می‌آیند به وسیله کبد و یا سیستم دفاعی در زمان عفونت، به عنوان یک بیماری خود ایمنی و یا سرطان شناخته می‌شوند.

اگر تمایل به انجام آزمایش ESR دارید، بهتر است بدانید که تنها چند سی‌سی خون برای انجام این آزمایش کافی است. در مرحله اول از فرد نمونه برداری خون انجام می‌شود. نمونه را در یک لوله آزمایش مخصوص قرار داده و به آزمایشگاه ارسال می‌کنند. بعد از رسیدن نمونه به آزمایشگاه آن را درون لوله‌هایی مندرج شده قرار می‌دهند. با گذشت یک ساعت اقدام به اندازه‌گیری میزان رسوب گلبول‌های قرمز خون می‌کنند. فراموش نکنید بارداری، عادت ماهیانه و یا کم خونی‌ها می‌توانند بر روی نتیجه آزمایش اثرگذار باشند. فراموش نکنید هرگونه از این موارد را پیش از انجام آزمایش به کادر درمانی آزمایشگاه گزارش دهید.

آزمایش ESR

·       آزمایش U/A

این آزمایش همان آزمایش ادرار است و به منظور تشخیص میزان عفونت از مجاری ادرار، انجام می‌شود. این آزمایش به دو صورت میکروسکوپی و ماکروسکوپی صورت می‌گیرد. آزمایش اگر ماکروسکوپی باشد، برای تشخیص دادن میزان عفونت یک نوار رنگی را وارد ادرار می‌کنند. به محض تغییر رنگ نوار، چندین فاکتور را به منظور تشخیص عفونت مورد بررسی قرار خواهد داد. فاکتور هایی مانند خون، لکوسیت، نیتریت، گلبول‌های سفید، باکتری و قارچ که همگی نقشی اساسی در تشخیص و سنجش میزان عفونت دارند. اگر در خون فرد نشانه‌هایی از عفونت دیده شود، در مرحله بعد نیاز به انجام آزمایش کشت ادرار یا U/C می‌باشد.

سایر آزمایشات برای تشخیص عفونت

در راستای تشخیص عفونت در بدن آزمایش‌های مختلف دیگری نیز بر حسب نیاز انجام خواهد شد. آزمایش نمونه برداری از گلو که عامل عفونت را از طریق گلو و ریه تشخیص می‌دهند. در همین راستا با استفاده از سواپ از داخلی‌ترین قسمت گلو نمونه‌برداری می‌کنند. در این آزمایش نمونه را کشت داده و بعد از چند روز عوامل ایجاد عفونت را تشخیص و بررسی خواهند کرد. نمونه برداری از پوست و آزمایش الایزا نیز از جمله آزمایش‌هایی هستند که برای تشخیص عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیوپسی یا همان نمونه برداری از پوست روشی برای تشخیص احتمالی بیماری‌های پوستی است. این روش کاملا بی‌خطر است اما گاهی نیز ممکن است اختلالاتی ایجاد کند.

در آزمایش الایزا نیز با بررسی پروتئین‌هایی خاص عفونت را اندازه‌گیری می‌کنند. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم سیستم ایمنی بدن انسان در مقابله با عوامل عفونی، پروتئین‌هایی خاص تولید می‌کند. به این پروتئین‌ها آنتی بادی می‌گویند. آنتی‌بادی‌ها برای مقابله با عامل عفونت‌زا تولید می‌شوند که به آن‌ها آنتی‌ژن نیز گفته می‌شود. آزمایش الایزا یکی از آزمایش‌های مناسب برای تشخیص میزان عفونت در بدن است. در همین راستا آزمایش الایزا آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن خون را بررسی می‌کند. تشخیص آنتی‌ژن در بدن به معنی وجود عفونت در فرد است.

آزمایش خون در منزل

تشخیص عفونت با آزمایش خون در منزل!

آزمایش ESR و آزمایش CRP در کنار دیگر آزمایش‌های معرفی شده در این مقاله، همگی می‌توانند به تشخیص عفونت و میزان آن در بدن فرد بیمار کمک کنند. در کل برای ابتلای یک انسان یا حیوان به عفونت، عوامل متعدد فراوانی وجود دارند. عفونت‌های باکتریای، ویروسی و قارچی از جمله این عوامل هستند. برای تشخیص این عوامل همان‌طور که در بالا توضیح داده شد از آزمایش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. شما نیز می‌توانید در آزمایشگاه هومکا با انجام تمامی این آزمایشات، از مشکلات احتمالی موجود در بدن خود آگاه شوید. هومکا با معتبرترین آزمایشگاه‌های تهران و البرز همکاری می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس حاصل فرمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید