رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت که تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این استان به ۲۴ راس افزایش یافته است.

آمار تلفات طاعون نشخوارکنندگان در مازندران به ۲۴ راس رسید

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه جاری با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است رسانه ای شد. در آن زمان مسئولان محیط زیست مازندران ورود این بیماری به استان را تایید و اعلام کردند که لاشه هفت راس کل و بز وحشی را در منطقه جنگلی « دلیر » شهرستان چالوس پیدا کردند.

کوروس ربیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که محیط بانان منطقه شکار ممنوع چالوس و کلاردشت حین گشت و کنترل و سرکشی از زیستگاه‌های حیات وحش،  تعدادی لاشه دیگر از گونه کل و بز وحشی را مشاهده کرده اند و تعداد کل تلفات هم در استان تاکنون به ۲۴ راس رسیده است.

وی از تداوم و تشدید برنامه های پایش منطقه و بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی، نمونه برداری و آزمایشات تشخیصی توسط دامپزشکی برای کنترل بیماری در استان خبر داد و اظهار داشت: هماهنگی و برنامه ریزی لازم به منظور همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و استفاده از توان و امکانات آنها برای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های حیات وحش مازندران در دستور کار قرار گرفته است.

ربیعی با اعلام  اینکه بیماری طاعون باعث تلفات در بین نشخوارکنندگان کوچک می‌شود، افزود : محیط بانان در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه، ضمن پایش‌ زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران، در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه ها و امحای بهداشتی آنها و همچنین ضد عفونی کردن آبشخورها هستند.
وی گفت : طاعون نشخوارکنندگان کوچک که بیماری ویروسی است ، خاصیت واگیری بالایی دارد و اگر شیوع آن کنترل نشود، احتمال آلوده شدن جمعیت دام‌های اهالی منطقه نیز به این بیماری دور از انتظار نیست و بهترین راهکار مقابله واکسیناسیون دام‌ها است.

او افزود : به علت جا به جایی و گذر حیات وحش در زیستگاه ها و تردد آنها حتی در مرز سایر استان‌ها، امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.

 گزارشی از آلودگی دام‌های اهلی دریافت نشده است

افزایش تلفات طاعون نشخوارکنندگان در میان جمعیت حیوانات وحشی به گفته مدیرکل دامپزشکی مازندران تاکنون به دام های اهلی استان نرسیده است ولی در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی و پیشگیرانه ، احتمال شیوع آن دور از انتظار نیست.

 دکتر محمدحسن گلپایگانی به خبرنگار ایرنا گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان تاکنون در بین جمعیت واحدهای دامی مازندران شیوع نیافته و هیچگونه تلفاتی نیز در چند روز اخیر گزارش نشده است، ولی خطر احتمالی سرایت این بیماری به دامپروری استان جدی است و دامداران باید هوشیار باشند.

وی با اظهار این که منشا بیماری طاعون نشخوار کنندگان ویروسی است که فقط نشخوارکنندگان کوچک از جمله گوسفند ، بز و حیوانات خانگی را درگیر می کند و اصلا قابلیت سرایت به انسان را ندارد ، گفت : تاکنون یک میلیون و و ۲۰۰ هزار راس از دام های کوچک مازندران در برابر این بیماری واکسینه شده اند و لازم است تمامی دامداران استان دام هایشان را واکسینه کنند.

گلپایگانی تاکید کرد : دامداران باید توجه داشته باشند که حتی واکسینه نشدن یک راس دام هم می تواند سبب شیوع آلودگی شود در نتیجه باید با مراجعه به دامپزشکی شهرستان نسبت به تزرق واکسن رایگان دام خود اقدام کنند.

وی از شهروندان مازندرانی بویژه کسانی که در مناطق ییلاقی اقدام به خرید گوشت می کنند خواست تا از خرید گوشت بدون داشتن مهر دامپزشکی خودداری کنند و ه شدار داد : گزارش ها و بررسی ها نشان می دهد برخی از سوء استفاده کنندگان دام هایی را با عنوان دام ارگانیک در مناطق ییلاقی عرضه می کنند که توصیه می شود از خرید این نوع گوشت پرهیز شود. 

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید