رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی در توئیتر از سفرش به آمریکا برای گفت‌وگوهای کلیدی با مقامات ارشد آمریکا درباره برجام خبر داد.

سفر گروسی به آمریکا برای گفت‌وگو درباره برجام

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رافائل گروسی در پیام خود نوشته که قرار است با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا آمریکا دیدار و درباره برجام، مسائل مربوط به راستی آزمایی، تغییرات آب و هوایی، امنیت و ایمنی هسته‌ای رایزنی کند. نحوه حمایت آمریکا از اقدامات آژانس در زمینه سلامت و توسعه از دیگر محورهای این سفر عنوان شده است.

پیش از این جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن بود تا درباره آخرین وضعیت تحولات بین المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران با وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقامات ارشد این کشور دیدار کند.

بورل در پایان سفرش به آمریکا در یادداشتی، بدون اشاره به نقش ایالات متحده در مشکلات کنونی برجام و اینکه کدام طرف باید برای اجرای این توافق گام‌های عملی بردارد نوشت که دو طرف درباره از سرگیری فوری مذاکرات وین گفت‌وگو کردند.

او دراین یادداشت که در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، افزود: در خصوص ایران و برجام، ما به همکاری برای اطمینان از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه اتمی ایران، حفظ  معماری نظام جهانی عدم اشاعه تسلیحات اتمی و ضرورت بازگشت سریع به مذاکرات وین ادامه می‌دهیم.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. 

آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نیز در پنج گزارش خود پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تأیید کرد.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید