رئیس‌جمهور ترکیه از پیشنهاد آمریکا برای فروش جنگنده های اف - ۱۶ به این کشور در عوض سرمایه گذاری آنکارا در پروژه تولید مشترک جنگنده های اف - ۳۵ خبر داد.

شرط آمریکا برای فروش جنگنده اف - ۱۶ به ترکیه

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی به موضوع اختلاف میان کشورش و آمریکا بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده‌های اف -۳۵ پرداخت.

بر اساس این گزارش، پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده‌های اف - ۳۵ که نهایتاً منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، اکنون اردوغان می‌گوید واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در تولید این جنگنده‌ها، برای خرید جنگنده‌های اف - ۱۶ از ایالات متحده استفاده کند.

لازم به ذکر است پیشتر رسانه‌های غربی از درخواست ترکیه از آمریکا برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف - ۱۶ خبر داده بودند.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود ایالات متحده بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف - ۳۵ را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه تولید این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس - ۴۰۰ از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

اردوغان پیشتر در خصوص کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه تولید اف - ۳۵ گفته بود: ما ۱.۴ میلیارد دلار پرداخت کردیم. تکلیف این پول چه می‌شود؟ ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم. یا باید جنگنده‌ها را به ما بدهند و یا پولمان را مسترد کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید