برق گرفتگی یکی از ناگوارترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای یک شخص رخ دهد و عده زیادی از آن وحشت دارد، در گزارش زیر به معرفی حقایق جالب و عجیب درباره برق گرفتگی پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

حقایقی جالب و خواندنی درباره برق‌گرفتگی که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از لیست ورس، همه ما روی این موضوع اتفاق نظر داریم که کارهای مختلفی در جهان وجود دارد که هیچ کس در این دنیا نمی‌خواهد انجام دهد و می‌توان گفت که برای بیشتر مردم، برق گرفتگی در صدر این فهرست قرار دارد. اما متأسفانه این امر برای برخی از مردم اتفاق می‌افتد و ما همیشه فیلم‌هایی را می‌بینیم که با دیدنش مضطرب می‌شویم. اما آیا تا به حال فکر کرده اید در هنگام برق گرفتگی واقعا چه اتفاقی می‌افتد؟ در اینجا تصمیم گرفته ایم حقایقی را بیان کنیم که اکثر مردم در مورد روند برق گرفتگی نمی‌دانند.

نیروی الکتریسته روی سطح بدن باقی می‌ماند

ارتباط دست با برق

همه ما فیلم‌هایی را دیده ایم که در آن کسی کاری را در ارتباط با برق انجام می‌دهد و به دلایلی عبور جریان برق از بدن قربانی برای کسی که در آن اطراف حضور دارد قابل مشاهده است. اما می‌توانیم بگوییم که این امر درست نیست و برق وارد بدن نمی‌شود. آنچه واقعا اتفاق می‌افتد این است که جریانی از بدن شما ارسال می‌شود و الکترون‌های درون بدن شما به ذرات بسیار فعال تبدیل می‌شوند. بار الکتریکی شما از داخل منتقل می‌شود و انرژی از ساده‌ترین مسیر خارج می‌شود. چنین مثالی را هم می‌توان برای جوشیدن آب زد. آب در ارتباط مستقیم با آب به جوش نمی‌آید، بلکه تغییر در انرژی مولکول‌های آب باعث جوشیدن آن می‌شود.

برق گرفتگی می‌تواند شما را پرتاب کند

برق گرفتگی

یکی دیگر از موارد مربوط به برق گرفتگی که در فیلم‌های سینمای آن را دیده ایم زمانی است که می‌بینیم شخصی به علت وارد شدن نیروی الکتریکی به سمت دیگری پرتاب می‌شود. در حالی که این تأثیر واقعی است، اما نمی‌توان افزایش ناگهانی برق را به طور مستقیم عامل این اتفاق دانست. برق در واقع باعث می‌شود که تمامی اعصاب بدن شما دچار اختلال شده و می‌تواند شما را با پرش‌های غیر ارادی به پرواز درآورد.

آب رسانای خوبی نیست

حقایقی تکان دهنده در مورد برق گرفتگی

همه می‌دانند که آب، برای ارسال شوک الکتریکی به هر موجودی که کمی مرطوب است و در مجاورت آب قرار دارد ماده‌ای فوق العاده است. اگر به شما بگویم در مورد آب اشتباه کرده اید چه؟ آب در واقع به دلیل نداشتن الکترون‌های ناپایدار رسانای نامناسب برق است. این ماده به سختی می‌تواند جریانی را بین مولکول‌های خود جا به جا کند. با این حال، همه ما در دنیای واقعی می‌دانیم که الکتریسیته به خوبی از آب عبور می‌کند. این خاصیت آب در واقع به دلیل جامدات محلول، مانند فلزات و مواد معدنی در آب است و به ویژگی خود آب مربوط نیست.

برق گرفتگی باعث ذوب شدن چشم‌ها می‌شود

از بین رفتن چشم

چشم‌ها ابزار فوق العاده حیاتی در بدن انسان‌ها محسوب می‌شوند. آن‌ها از جمله حساس‌ترین و هدفمندترین اندام‌های ما هستند. چشم‌ها از قسمت‌های زیادی تشکیل شده اند که هرکدام ظریف و دقیق عمل می‌کنند. در مورد اول ذکر کردیم این بدن شما است که باعث برق گرفتی شما می‌شود. با این حال، چشم‌ها به دلیل مرطوب بودن، بیشتر از هر اندام دیگری از برق گرفتی آسیب می‌بینند. یک شوک قوی و یا طولانی مدت می‌تواند باعث شود که چشم‌های انسان ذوب شوند.

از بین رفتن پوست به دلیل برق گرفتگی

حقایقی تکان دهنده در مورد برق گرفتگی

اصطلاح علمی برای این اتفاق کربن زایی است و یک اتفاقا ناگوار برای قربانی برق گرفتگی محسوب می‌شود. طی برق گرفتگی بدن قربانی به حدی می‌سوزد که ماهیت خود را از دست داده و دیگر مانع جریان برق می‌شود. سوختگی‌هایی که معمولا قربانی در جریان برق گرفتگی شدید متحمل می‌شود می‌تواند باعث کربن شدن گوشت انسان شود و اساسا آن را به  زغال تبدیل می‌کند. این بخش می‌تواند یکی از بدترین قسمت های برق گرفتگی باشد.

برق گرفتگی می‌تواند مغز شما را تغییر دهد!

اکثر مردم می‌دانند که مغز، عضو بسیار آسیب پذیری است. مغز به دلایل مشخصی توسط استخوان‌های اطرافش احاطه شده و به همین دلیل شاید عده‌ای تصور کنند تنها خطری که مغز را تهدید می‌کند، مواد مخدر است. اما برق گرفتگی نیز شرایط خوبی را برای مغز ایجاد نمی‌کند. در واقع می‌توان گفت که برق گرفتگی هم مثل مواد مخدر می‌تواند باعث تغییرات شیمیایی در مغز انسان شود.

تاثیر برق گرفتگی روی مغز


صاعقه قدیمی‌ترین شکل مرگ بر اثر الکتریسیته است. در برخی از  بازمانده هایی که مورد اصابت صاعقه قرار گرفته اند، تغییرات شخصیتی، از دست دادن حافظه و تغییرات خلقی مشاهده شده است. زیرا قسمت‌های خاصی از مغز قربانی آسیب دیده و قسمت‌های دیگر نیز دچار تغییر می‌شود. خوشبختانه این علامت‌ها معمولا طی چند هفته یا چند ماه از بین می‌روند، اما در موارد نادر تا همیشه ادامه دارد.

نارسایی قلبی

حقایقی تکان دهنده در مورد برق گرفتگی

اندام‌های حیاتی بدون آنکه به آن‌ها فکر کنیم در بدن انسان براساس مکانیسم‌های بسیار دقیقی کار می‌کنند. ریه‌های ما با ریتم خاصی دم و بازدم می‌کنند و ضربان قلب نیز روی روال خاصی فعالیتش را ادامه می‌دهد. در واقع هر چیزی که به خون و اکسیژن مربوط است را این دو اندام انجام می‌دهند. این امکان وجود دارد که شخصی دچار برق گرفتگی شده و به هیچ یک از اندام‌های حیاتی اصلی آسیب نرسد، اما در صورت بروز این اتفاق طی فرآیندی که به آن فیبریلاسیون گفته می‌شود، قلب از ریتم معمول خود خارج می‌شود. حتی پس از قطع جریان برق، فیبریلاسیون می‌تواند ادامه یابد و منجر به مرگ سریع قربانی شود.

احتمال شکستگی استخوان با برق گرفتگی

حقایقی تکان دهنده در مورد برق گرفتگی

البته موارد ذکر شده شایع‌ترین صدماتی نیستند که در طول برق گرفتگی قربانی را تهدید می‌کند، اما رخ دادن آن‌ها نیز دور از انتظار نیست. همانطور که گفته شد با جاری شدن جریان برق در بدن، عضلات ممکن است واکنش‌های غیر ارادی داشته باشند. طی این واکنش ها، عده زیادی آسیب دیده اند و اشیایی که در اطراف قربانی قرار دارد می‌تواند صدمات جدی به آن‌ها وارد کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید