ظهور کتاب‌های الکترونیکی تمایل به انتشار مستقل کتاب را برای بسیاری از نویسندگان محقق ساخته است.

ایبوک چیست؟ + فواید و مضرات کتاب الکترونیک

اما دقیقاً یک کتاب الکترونیکی چیست و چگونه کار می کند؟ ما بهترین و مختصرترین پاسخ خود را به شما می دهیم و به شما نشان می دهیم که در صورت تمایل ایجاد کتاب الکترونیکی برای خود به راحتی آن را تهیه کنید.

کتاب الکترونیکی یا ایبوک، کتابی است که در قالب الکترونیکی منتشر می‌شود و شما به راحتی می‌توانید با دانلود از طریق اینترنت، به محتوای کتاب دسترسی سریع داشته باشید. این کتاب را می توان در رایانه ، کتابخوان، تلفن هوشمند یا تبلت خواند. یک کتاب الکترونیکی را می توان در قالب های مختلف فایل ، به عنوان مثال ، متن ساده ، PDF ، RTF ، به عنوان فایل های تصویری و سایر موارد منتشر کرد.

در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۰، آمازون اعلام کرد که بیشتر کتاب‌های الکترونیکی می فروشد تا کتاب های فیزیکی. در برخی سایت‌ها نیز شما می‌توانید به راحتی کتاب های الکترونیکی را به‌صورت قانونی رایگان دانلود کنید.

در کنار کتاب الکترونیکی که سایت فرادرس به طور کامل به آموزش آن پرداخته است و شما می‌توانید به صورت آنلاین تمام آموزش‌های صفر تا صد آن را مشاهده کنید، نام کتاب کیندل نیز به چشم می‌خورد اما کتاب کیندل چیست؟

کیندل یک وسیله الکترونیکی کوچک دستی برای خواندن کتاب است که توسط سایت آنلاین آمازون توسعه یافته است و در واقع نوعی کتاب‌خوان است. کتاب‌ها را می ‌توانید  به صورت آنلاین در کیندل  دانلود کنید و آن‌ها را روی آن می‌خوانید.

این کتاب‌ها را می‌توان به عنوان نسخه کیندل کتاب الکترونیکی از وب سایت آمازون خریداری کنید. علاوه بر این، می توانید PDF های هر نوع سند را بارگیری کنید، که این را به یک روش ایده‌آل برای مطالعه برای کار و تحصیل تبدیل می‌کند.

علاوه بر اینکه این دستگاه بسیار سبک و قابل حمل است، می توانید تعداد زیادی کتاب درکیندل نگهداری کنید. این دستگاه یک صفحه نمایش شش اینچی برای خواندن دارد، به علاوه یک صفحه کلید کوچک که به شما امکان می دهد جستجوهای اینترنتی و سایر فعالیت‌های نسبتاً ساده تحت وب را انجام دهید.

اکثر مردم برای دانلود کتاب‌ها در کیندل خود از اتصال وای‌فای استفاده می‌کنند. با این حال ، مدل‌های جدیدتر و گرانتر دارای فناوری اتصال به اینترنت همراه هستند که امکان بارگیری کتاب‌ها را بدون توجه به مکان شما ممکن می سازد. با هر دو نسخه ، می توانید کتاب‌ها را روی رایانه شخصی یا مک بارگیری کرده و سپس آن‌ها را از طریق کابل USB به کیندل منتقل کنید.

اگر به ساخت نرم افزار کتابخوان علاقمندید، آموزش منتشر شده در سایت فرادرس بهترین انتخاب برای شماست.

• آموزش ساخت اپلیکیشن کتاب و کار با داده ها در اندروید — کلیک کنید 

چرا هر نویسنده‌ای نیاز به چاپ کتاب‌های الکترونیکی دارد؟

اولاً، ما اکنون در یک دنیای دیجیتالی زندگی می‌کنیم. در سال ۲۰۰۷ ، اولین کیندل شیوه خرید و خواندن میلیون‌ها علاقه‌مند به کتاب را تغییر داد و محبوبیت کتاب‌های الکترونیکی تا کنون ادامه یافته است.

ثانیاً ، کتاب‌های الکترونیکی به کمک نویسندگان نیز آمد و زندگی آن‌ها را به عنوان نویسنده مستقل آسان‌ترکرد. کتاب های الکترونیکی به نویسندگان مستقل اجازه می دهد تا مخاطبان زیادی را جذب کرده و به عنوان نویسنده امرار معاش کنند. در حقیقت، برای اکثر نویسندگانی که امروز چاپ می‌کنند، داشتن یک طرح توزیع جهانی فقط چاپی غیرقابل تصور خواهد بود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به مزایای انتشار کتاب‌های الکترونیکی برای نویسندگان در همه جا بیندازیم.

۱.دسترسی عالی

نکته قابل توجه درباره کتاب‌های الکترونیکی این است که چقدر قابل تنظیم هستند؛ شما می توانید همه چیز را از قلم و اندازه فونت گرفته تا رنگ پس‌زمینه را تنظیم کنید. خوانندگانی که مشکلات بینایی دارند اکنون می‌توانند تقریباً به هر کتابی دسترسی داشته باشند و در صورت نیاز آن را با فونت بزرگ ببینند.

ایبوک چیست؟

این فناوری به کتاب‌های الکترونیکی امکان می‌دهد تا با هر دستگاهی مطابقت داشته باشند و نیاز هر خواننده‌ای را تحت عنوان "متن قابل بازخوانی" برآورده کنند، به این معنی که اندازه و موقعیت فونت ثابت وجود ندارد. طراح کتاب، آلن بارنت، برای کمک به مشتریان خود برای درک بهتر این مفهوم، کتابهای الکترونیکی را به عنوان یک زنجیره متن طولانی و پیمایش می کند که در پایین صفحه نمایش و (نه صفحه) تقسیم می‌شود.

۲.تهیه و فروش ارزان و آسان

کتاب‌های الکترونیکی به کاغذ، جوهر و چسب نیازی ندارند. آن‌ها همچنین نیازی به ذخیره در انبار و حمل و نقل در سراسر کشور ندارند. در نتیجه، هزینه های اضافی تقریباً ناچیز است و قیمت آن برای خوانندگان ارزان‌تر و سود بیشتری برای نویسندگان است.

۳. شما می توانید فوراً به مخاطبان زیادی برسید

در روزهای روشن فروش کتاب، توزیع یک کتاب مستقل در کتابفروشی‌های سراسر کشور کار ناممکنی بود و همچنین فروش کتاب در سراسر جهان تقریباً غیرممکن بود. اما با توزیع دیجیتالی کتاب‌های الکترونیکی، هر نویسنده‌ای می تواند فوراً بدون ترک خانه به خوانندگان سراسر جهان دسترسی پیدا کند.

۴. نویسندگان می‌توانند به سرعت کتاب را به صورت رایگان قالب‌بندی کنند

قالب بندی کتاب‌های الکترونیکی بسیار آسان است. با استفاده از یک برنامه رایگان مانند کتاب ویرایشگر Reedsy ، می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی خود را هنگام نوشتن تنظیم کنید، به این معنی که به محض اینکه آخرین ویرایش‌های خود را انجام داده‌اید ، می‌توانید فوراً ای‌پاب را صادر کرده و در عرض چند دقیقه آن را در خرده فروشان دیجیتال بارگذاری کنید.

۵. نیاز به جای کمتر

شما اگر می‌خواستید کتاب‌های زیادی تهیه کنید باید کتاب‌خانه‌های بزرگی خریداری می‌کردید همچنین حمل کتاب‌های سنگین به جاهای مختلف یا در جابه‌جایی منزل همیشه معظل بزرگی بوده است، اما با پدید آمدن کتاب‌های الکترونیکی می‌توانید به راحتی در هرجا به هزاران کتاب به آسانی دسترسی پیدا کنید. اما چرا با وجود این همه مزایا هنوز کتاب‌ها چاپ می‌شوند. در ادامه به معایب کتاب‌های الکترونیکی خواهیم پرداخت.

انتشار کتاب الکترونیکی چه معایبی دارد؟

صادقانه بگوییم ، دلایل زیادی برای اجتناب از انتشار کتاب‌های الکترونیکی وجود ندارد. اما می‌توان معایب زیر نام برد.

۱.احتمال سرقت ادبی

سرقت ادبی نگرانی شماره یک برای ناشران و نویسندگان است. در حالی که کتاب‌های سنتی را نیز می‌توان با دستگاه اسکنر کپی کرد، اما زمان و هزینه انجام این کار به طور معمول آن‌قدر زیاد است که سرقت ادبی از این طریق را دور نگه می‌دارد. با استفاده از کتاب‌های الکترونیکی، درواقع به اشتراک گذاشتن کتاب‌ها با کسانی که آن را خریداری نکردند آسان می‌شود و تنها با ارسال یک فایل آنلاین امکان‍پذیر می‌شود و یا در برخی موارد به راحتی می‌توان قسمتی از کتاب را کپی و به سند دیگر انتقال داد.

•  سرقت ادبی چیست؟ — کلیک کنید

۲. علاقه به کتاب سنتی هنوز رواج دارد

بسیاری از مردم هنوز ترجیح می دهند بتوانند یک کتاب سنتی را در دست بگیرند. برای کسانی که به خواندن یک کتاب در رختخواب عادت دارند لذت کتاب‌ سنتی خواندن برابر با یک دستگاه دیجیتال سخت سرد نخواهد بود.

۳. آسیب رساندن به چشم

در حالی که یکی از مزایای دستگاه‌های کتاب الکترونیکی توانایی آن‌ها در بزرگنمایی فونت برای خواندن راحت‌تر است، واقعیت این است که شما هنوز در حال خواندن صفحه ال‌سی‌دی هستید. اگرچه برخی از دستگاها دارای صفحه نمایش جوهر مات الکترونیکی هستند و روش نمایش متن آن‌ها بسیار شبیه به کاغذ معمولی است، اما برخی دیگر نه تنها در صورت عدم نور مناسب، خواندن را سخت می‌کند، بلکه ممکن است باعث خستگی چشم شود و تمرکز کردن هنگام خواندن را دشوارتر کند.

ایبوک چیست؟

با تنوع گسترده‌ای از فرمت‌ها و دستگاه های کتاب خوان در بازار، انتخاب دستگاه مناسب برای همه شرایط تقریبا غیرممکن است. اگرچه فرمت‌های سازگار با چشم معرفی شده‌اند ، اما بسیاری از آنها هنوز دارای قالب‌بندی مناسب نیستند. بدون چیدمان صفحه مناسب، خواندن بیشتر به یک کار خسته کننده تبدیل می شود تا یک سرگرمی لذت بخش.

۴. نیاز به برق

با کتاب‌های سنتی به سادگی می‌توان خرید و خواند!

آخرین باری که مجبور شدید کتاب کاغذی خود را به پریز برق وصل کنید کی بوده است؟ چقدر ناامید کننده خواهد بود که درست وسط خواندن یک صحنه عاشقانه در حالی که در سفر هستید شارژ تمام شود و راهی برای شارژ کردن دوباره آن وجود نداشته باشد.

در حال حاضر، طول عمر کتاب‌های الکترونیکی غیرقابل اعتماد است. کتاب‌های کاغذی ده‌ها سال عمر می کنند به شرط آنکه از آن‌‎ها به خوبی مراقبت شود. و علاوه بر این، قفسه کتاب چه فایده ای دارد اگر نتوانید از ظاهر و بوی همه کتاب‌های فرسوده خود لذت ببرید، با مهربانی با  انگشتان دست خود کتاب‌ها ورق بزنید و آن‌ها را بارها و بارها بخوانید؟

چگونه کتاب الکترونیکی بسازیم؟

اگر در مورد نحوه ایجاد کتاب الکترونیکی فکر کرده‌اید، شاید بتوان گفت ساده‌ترین و مقرون به صرفه ترین راه این است که از یک قالب کتاب الکترونیکی طراحی حرفه‌ای استفاده کنید. قالب‌های کتاب الکترونیکی بسته به سبکی که انتخاب می‌کنید، یک طرح کلی برای کتاب الکترونیکی شما با متن، تصاویر و گرافیک‌های جایگزین ارائه می‌دهد. هنگامی که الگو را می‌گیرید، طرح در جای خود قرار دارد می‌شود، اما جایگزین‌ها با محتوای خود شما جایگزین می شوند. از الگوهای کتاب الکترونیکی می‌توان به طور مکرر استفاده کرد، بنابراین شما فقط نیاز به خرید یک الگو دارید.  اما برای نوشتن کتاب الکترونیکی به طور کلی باید مراحل زیر را طی کنید.

۱.موضوعی را انتخاب کنید که با نیازهای مخاطبان مطابقت داشته باشد.

۲.هر فصل از کتاب الکترونیکی خود را مشخص کنید.

۳.هنگام نوشتن ، هر فصل را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید.

۴.کتاب الکترونیکی خود را طراحی کنی که پیش‌تر در مورد آن توضیح دادیم.

۵.از رنگ‌های مناسب استفاده کنید.

۶.تصاویر بصری را برای جذاب کردن کتاب خود اضافه کنید.

۷.نقل قول‌ها یا آمارها را برجسته کنید.

۸.کتاب الکترونیکی خود را تبلیغ کنید و موفقیت آن را پیگیری کنید.

اما از کدام نرم افزار کتاب الکترونیکی برای ایجاد یک کتاب الکترونیکی زیبا استفاده کنید که خوانندگان شما را تحت تأثیر قرار دهد؟ در زیر لیستی از برنامه های نرم افزاری را  گردآوری کرده ایم.

ممکن است شما کتاب را مستقیماً به قالب کتاب الکترونیکی در ورد بنویسید. اما بهتر است این کار را انجام ندهید چراکه این کار نتایج نامناسبی مانند پاراگراف‌های نابرابر  (یعنی پاراگراف‌هایی است که نسبت به پاراگراف های دیگر دارای تورفتگی بیشتری هستند)، تغییر فونت‌ها به طور تصادفی و مشکلات دیگر را در پی دارد. اگرچه این روش ممکن است ارزان و آسان باشد، اما نتایج آن خوانندگان را دلزده و شما را مجبور می‌کند کتاب خود را ارزان‌تر به فروش برسانید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ورد، اندازه تصاویر شما را تغییر می‌دهد، بنابراین باید مطمئن شوید که آن‌ها بر روی دستگاه کتابخوان خوب به نظر می‌رسند.

۱. Word and Calibre

اگر Microsoft Word ۲۰۰۷ یا بالاتر دارید، می‌توانید کتاب خود را به عنوان یک فایل .docx ذخیره کنید (به طور پیش فرض باید به عنوان .docx ذخیره شود) و آن فایل را در کالیبر وارد کنید. قبل از وارد کردن فایل خود به کالیبر، مطمئن شوید که عناوین فصل و عناوین دیگر به سبک ورد مربوطه اختصاص داده شده است. این به شما امکان می‌دهد تعیین کنید که چه متنی به عنوان تبدیل شود. پس از ایجاد کتاب الکترونیکی، حتماً آن را بررسی کرده و هرگونه قالب بندی نامناسب را شناسایی کنید.

۲. Sigil

SIGIL رایگان است و مخصوص فایل‌های EPUB است. شما متن کتاب خود را جایگذاری کرده و قالب بندی را اعمال می کنید و در صورت نیاز کد HTML را دستکاری می کنید. استفاده از Sigil ساده تر از ویرایش مستقیم فایل HTML است، اما اگر مراقب نباشید، می توانید خطاها را وارد کنید، بنابراین حتی اگر HTML را می شناسید، ممکن است بهترین انتخاب نباشد.

اگر با کدهای HTML آشنایی ندارید، به آموزش اچ تی ام ال مقدماتی در سایت فرادرس مراجعه نمایید. برای مطالعه آموزش ذکر شده می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

• آشنایی مقدماتی با HTML — کلیک کنید

۳. Vellum

بسیاری از نویسندگان ادعا می‌کنند Vellum ساده‌ترین روش برای ایجاد کتاب‌های الکترونیکی است.  این برنامه همچنین تصاویر شما را به صورت خودکار کوچک می‌کند و گزینه ایجاد همه کتاب‌ها مناسب برای همه خرده فروشان (MOBI و EPUB ) با یک کلیک، آن را به دلیل صرفه جویی در زمان بسیار جذاب می‌کند.

۴. Jutoh

Jutoh می‌تواند هر دو فایل EPUB و MOBI را ایجاد کند و نرم افزار را می‌توان برای Windows ، Mac و Linux بارگیری کرد. این برنامه به شما امکان کنترل کامل بر همه جنبه های کتاب الکترونیکی خود را در یک محیط مناسب و آسان برای کاربر می‌دهد.

۵. Scrivener

مشکل Scrivener این است که رایگان نیست اما از دیگر برنامه ها عملکرد بهتری دارد.

۶. iBooks Author

این نرم افزار کتاب الکترونیکی در مک رایگان است ، اما هر کتاب الکترونیکی ایجاد شده با آن فقط از طریق برنامه Apple Books قابل فروش است.

ایبوک چیست؟

۷. Creatavist

Creatavist یا (Atavist) قابلیت‌های زیادی دارد که ممکن است برای نویسنده کتاب الکترونیکی برای اولین بار کمی گیج‌کننده به نظر برسد.

در حالی که برخی ممکن است گذر از کتاب‌های کاغذی به کتاب‌های الکترونیکی را غیرممکن بدانند، بسیاری قبلاً این فناوری را به عنوان وضعیت موجود پذیرفته‌اند، به خصوص جوانان کتاب الکترونیکی را جذاب و راحت می‌دانند. 
برای کسانی که مزایای کتاب‌های الکترونیکی را جذاب تر از روش قدیمی خواندن می‌دانند، چندین فروشگاه کتاب الکترونیکی وجود دارد علاوه بر این اگر می‌خواهید به عنوان نویسنده کتاب الکترونیکی خود را بنویسید باید کار کردن با نرم افزارهای آن را بلد باشید تا بتوانید در این بازار به خوبی رقابت کنید؛ سایت فرادرس آموزش‌های ساخت کتاب الکترونیکی را توسط اساتید مجرب به صورت آنلاین در این حوزه فراهم کرده است و شما می‌توانید با مراجعه به آن به راحتی در این عرصه قدم بگذارید و موفق شوید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید