عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پول‌های بلوکه شده ما از سال‌های قبل از انقلاب در گرو کشورهای انگلیس و امریکا است.بطور مثال پول هایی که رژیم طاغوت برای خرید تانک به انگلیس داده بود. هنوز که هنوز است در گرو انگلستان است.

ماجرای بلوکه شدن پول های ایران برای خرید تانک چیست؟
شاید بتوانیم یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصاد امروز کشور را، کسری بودجه بدانیم. اختلاف فاحش و چشم گیر میان درآمدها و هزینه‌های دولت، سبب سقوط اقتصاد کشور به دره انحطاط می‌شود. آنچه که در سال‌های گذشته شاهد بودیم، تکرار مداوم چرخه کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی، افزایش خلق پول و در نهایت تورم بوده است. کما اینکه از ابتدای امسال، افزایش حقوق کارمندان دولت نیز موجب سیر صعودی هزینه‌های دولت و بیشتر شدن فاصله میان درآمدها و هزینه‌ها شده است.در همین راستا ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی داشتیم با ولی الله فرزانه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

راهکاری برای فرار از کسری بودجه

ولی الله فرزانه نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که ما پیش‌بینی می‌شود که در امسال با کمبود بودجه شدید روبه‌رو شویم. اگر این اتفاق رخ دهد چه راهی برای جبران کمبود بودجه داریم، اظهار کرد: برای جبران کسری بودجه معمولا دو راه پیش‌بینی می‌شود. یک هزینه‌های دولت را کاهش دهند و دوم اینکه مالیات را افزایش دهند. معمولا با این دو روش می‌توانند تراز در بودجه ایجاد کنند.

وی در مورد چگونگی افزایش مالیات اظهار کرد: برای این کار پیش‌بینی شده است که از خودروهای لوکس و خانه‌های خالی مالیات گرفته شود. البته ناگفته نماند که این موضوع بیشتر به جهت جلوگیری از فرارهای مالیاتی است. اگرچه سازمان مالیاتی احتمالا این موضوع را تکذیب کند. همچنین برای جلوگیری از کسری بودجه باید پایه پولی افزایش پیدا نکند و تورم در جامعه ایجاد نشود. فروش نفت هم با توجه به پیش‌بینی‌های بودجه امسال اگر افزایش پیدا کند. می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر جبران کسری بودجه داشته باشد. ضمن اینکه در یکی از بندهای بودجه ۱۴۰۰ بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای گران نرخ تاکید شده است.

اقتصاد ایران در حال فروپاشی است؟

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد ایران در حال فروپاشی است یا خیر اظهار کرد: این اتفاق به هیچ عنوان رخ نخواهد داد زیرا ما در کشور دارایی کم نداریم و ظرفیت‌های بسیار زیادی را داریم که می‌تواند به اقتصاد کمک شایانی کند. ما برای فرار از وضعیت فعلی اقتصاد و بنا بر تاکید رهبر انقلاب و اقتصاددان ها، چاره‌ای جز افزایش تولید نداریم. بطور مثال می‌توانیم از ظرفیت‌های بی‌نظیر محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

نماینده مردم نور و محمود آباد با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی برای بهبود اقتصاد تاکید کرد و گفت: ما در دو استانی شمالی کشور شاهد این هستیم که ۸۰ درصد برنج کشور تولید می‌شود. این در حالی است که کشاورزی ما هنوز هم سنتی است اگر ما در بخش کشاورزی از سنتی به سمت صنعتی شدن برویم، شاهد تغییرات اساسی در بخش کشاورزی خواهیم شد. و بطور مثال بجای واردات برنج به سمت صادرات آن خواهیم رفت.

فرزانه با دلخوری از برخی از رسانه‌ها مبنی بر کج‌تابی سخنانش در مورد نرخ برنج اظهار کرد: بنده آن موقع اظهار کردم که نرخ برنج نسبت به هزینه تولیدی که شکل می‌گیرد باید قیمت‌گذاری شود. اکنون ما شاهد این هستیم که کود کیسه ۵۰ هزار تومانی به ۵۵۰ هزار تومان رسیده است، سم لیتری ۱۴۰ هزار تومانی به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، علاوه بر این موارد نرخ دستمزد کارگر هم به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. وقتی هزینه تولید بالا برود قاعدتا کشاورز هم باید محصول را با نرخ بالا به فروش برساند. امروز کشاورز ایرانی گران فروشی نمی‌کند بلکه این گرانی حاصل تورم و عوامل تولید است. اکنون تورم سبب شده است که بخش‌های مختلف تولید ناچار به گران کردن محصول خود شوند.

راهکار فرار از تورم

وی در پاسخ به این سوال که راهکار مجلس برای کنترل نقدینگی افسار گسیخته و تورم چیست اظهار کرد: این موارد نیازی به راهکار قانونی ندارد. ما حتی اکنون ما قانون مازاد هم داریم. کنترل تورم تنها اراده و اجرا می‌خواهد. اگر این دو باهم تلفیق شود، به اقتصاد و بخش تولید کمک حیاتی خواهد شد. ما موظف هستیم که راهکاری پیدا کنیم که قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند.

فرزانه در مورد آینده کشور با این حجم از تورم و نابسمانی اقتصادی اظهار کرد: ما اگر فرهنگ کار را بتوانیم اصلاح کنیم سبب می‌شود که قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند. ضمن اینکه باید روی صادرات هم برنامه مدون و جامعی ایجاد کنیم و واردات بی‌رویه را ممنوع کنیم. با این روش‌ها می‌توان کمکی بر اقتصاد کشور کرد. البته ناگفته نماند که برخی از گرانی‌ها به بازارهای جهانی هم بستگی دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد آینده برجام و تاثیر آن بر اقتصاد اظهار کرد: اگر برجام به فرجام برسد و ما بتوانیم پول‌های بلوکه شده را باز پس بگیریم قطعا تاثیر خوبی بر بازار خواهد داشت. پول‌های بلوکه شده ما از سال‌های قبل از انقلاب در گرو کشورهای انگلیس و امریکا است.بطور مثال پول هایی که رژیم طاغوت برای خرید تانک به انگلیس داده بود هنوز که هنوز است در گرو انگلستان است. اگر ده میلیارد دلاری که امریکا با زورگویی بلوکه کرده است به داخل کشور برگردد ما شاهد تاثیر شگفت انگیر بر تولید و اقتصاد کشور خواهیم بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید