دهک‌ اول جامعه باید ۱۷۸ سال پس‌انداز کند تا بتواند یک خانه ۷۵ متری در تهران بخرد. این در حالی است که سن امید به زندگی ایرانیان ۷۶ سال است.

زمان خانه‌دار شدن مردم از عمر آنها بیشتر شد/  ۳ قرن انتظار برای خرید خانه در تهران!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، متوسط زمان خانه‌دار شدن مردم از عمر آنها بیشتر شده است. چندی پیش همشهری در گزارشی اعلام کرده بود ۷۷ سال زمان می‌برد که مردم طبقه متوسط بتوانند در تهران خانه بخرند. دنیای اقتصاد اما گفته بود متوسط زمان خانه‌دار شدن مردم ۸۸ سال است. حال آمار جدیدی درباره کم‌درآمدترین دهک درآمدی جامعه منتشر شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مجلس گفته ۱۷۸ سال زمان می‌برد تا اعضای دهک اول جامعه بتوانند یک خانه ۷۵ متری در تهران بخرند. چیزی بیش از یک و نیم قرن!

بر اساس آخرین گزارش‌های بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی تهران در شهریور ماه به ۳۱ میلیون تومان رسیده است. این یعنی یک خانوار برای خرید یک واحد ۷۵ متری در منطقه متوسط تهران باید دو میلیارد و ۳۰۰ میلون تومان هزینه کنند.

۳ قرن انتظار برای خرید خانه در تهران!

این در حالی است که بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده درآمد خانوارهای دهک اول ماهانه یک میلیون و ۶۴۵ هزار تومان است. بر این اساس اگر یک خانوار دهک اول کل درآمد سالانه خود را پس‌انداز کند و حتی یک ریال آن را خرج نکند حداقل ۱۱۶ سال زمان می‌برد که یک خانوار دهک اول بتواند یک خانه ۷۵ متری در یک منطقه متوسط تهران بخرد.

اما اصولا در محاسبات آماری اینگونه بررسی می‌شود که خانوار نهایتا یک سوم درآمد خود را پس‌انداز کند و مابقی آن را خرج کند. اما اگر چنین باشد، ۳۴۸ سال زمان می‌برد که یک خانوار دهک اول با یک سوم درآمد ماهانه خود خانه بخرد.

اما حالا عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفته دوره انتظار برای خرید یک واحد ۷۵ متری آپارتمان در تهران برای دهک اول، ۱۷۸ سال، برای دهک‌های دوم ۱۰۹ سال و برای دهک سوم  ۷۹ سال است.

این آماری است که به گفته این نماینده مجلس، از طرف وزارت راه و شهرسازی در جلسه این کمیسیون اعلام شده است. رشد قیمت مسکن چنان بوده که حتی مدت‌زمان انتظار برای خانه‌دار شدن دهک‌های درآمدی بالا هم افزایش قابل توجه  داشته است. بر اساس گفته این نماینده مجلس دوره انتظار خرید مسکن برای دهک اول هم به ۲۵ سال رسیده است.

با افزایش قیمت مسکن، خرید خانه برای دهک‌های درآمدی یک رویا شده است. مردم اما مجبورند که اجاره‌نشین باشند. اما مساله این است که افزایش اجاره‌ها چنان بوده که بخش مهمی از درآمد ماهانه خانواده‌ها را می‌بلعد.

به گفته این نماینده مجلس در استان‌های بزرگ ۴۱.۵ درصد درآمد مردم و در کلانشهرها، ۶۰ درصد درآمد مردم صرف تامین مسکن می‌شود. افزایش هزینه خرید و اجاره مسکن، برخی از مستاجران را مجبور کرده که خانه اشتراکی اجاره کنند.

تجارت‌نیوز چندی پیش گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد دو خانواده یک واحد ۷۰ متری را به صورت مشترک اجاره کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید