سازمان برنامه و بودجه گفته حداقل حقوق‌ها درسال ۱۴۰۱ بین ۱۰ تا ۳۰ درصد اضافه می‌شود و حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۹۰ هزار تومان افزایش می‌یاب.

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون می رسد؟

به گزازش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، دولت با کسری بودجه مواجه است و یکی از راه‌های جلوگیری از این کسری و جلوگیری از افزایش تورم، افزایش ندادن حقوق کارمندان دولت در سال آینده است. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از برنامه افزایش حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۱ رونمایی کرده است. برنامه‌ای که نشان می‌دهد حقوق برخی از افراد نهایتا ۱۰ درصد بیشتر می‌شود و حقوق برخی دیگر بیش از ۳۰ درصد.

بر اساس توضیحات میرکاظمی، قرار است حقوق سال ۱۴۰۱ کارمندان دولت به صورت پلکانی افزایش پیدا کند. «حقوق‌های پایین تا بالای ۳۰ درصد بیشتر شود اما کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشته‌اند کمترین افزایش خقوق را خواهند داشت. یعنی حدود ۱۰ درصد. با این حساب، حداقل حقوق سال آینده چقدر خواهد بود؟

میزان دریافتی کارکنان دولت متغیر است و نمی‌توان عدد ثابتی برای حداقل حقوق آنها اعلام کرد. بر این اساس مشخص نیست که حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود. اما می‌توان گفت اگر سازمان برنامه و بودجه بر وعده خود درباره کاهش ۱۰ درصدی حقوق‌ها پایبند باشد، حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۱۰ درصد بیشتر می‌شود.

حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

اما می‌توان حداقل حقوق کارگران را بر اساس گفته‌های میرکاظمی محاسبه کرد. او گفته ممکن است حقوق حداقل‌بگیران در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد. حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۹ درصد افزایش یافت و به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسید.

با این حساب اگر تنها ۳۰ درصد به این مبلغ اضافه شود، حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۹۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و به سه میلیون ۴۵۰ هزار تومان می‌رسد.

اما اگر قرار باشد حداقل حقوق کارگران مانند سال گذشته حدود ۳۹ درصد بیشتر شود، حداقل حقوق سال ۱۴۰۱ به ۳ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان می‌رسد. یعنی یک میلیون تومان بیشتر از حداقل حقوق سال جاری.

این حداقل حقوق وزارت کار است و مانند سال‌های گذشته حق مسکن، بن و خواروبار و پایه سنوات هم به آن اضافه می‌شود.

در سال جاری یک کارگر حداقل‌بگیر، با یک فرزند چهار میلیون و ۱۱۱ هزار تومان در ماه حقوق می‌گرفت. با این حساب احتمال دارد که حداقل حقوق یک کارگر در سال ۱۴۰۱با مجموع سنوات و حق مسکن و موارد دیگر به بالای پنج میلیون تومان در ماه برسد.

حداقل حقوق کارگران، نصف خط فقر!

اما حتی در صورت افزایش ۳۰ تا ۳۹ درصدی حداقل حقوق کارگران،‌ باز هم مبلغ افزایش حقوق آنها از نرخ تورم عقب است. چون بر اساس آخرین گزارش‌ مرکز آمار، نرخ تورم سالانه شهریور ماه به ۴۵.۸ درصد رسیده است و میزان افزایش حقوق از میزان افزایش تورم عقب است.

از طرف دیگر چندی پیش سازمان تامین اجتماعی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد متوسط خط فقر در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون تومان در ماه است. یعنی خانوارهایی که درآمد زیر ۷ میلیون تومان دارند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند. به گفته برخی از کارشناسان خط فقر در شهری مانند تهران ۱۰ میلیون تومان است.

یعنی حتی اگر حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ به پنج میلیون تومان هم برسد، باز هم زیر خط فقر است. به عبارتی کارگران ماهانه پنج میلیون تومان کم دارند تا بتواند روی خط فقر قرار بگیرند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید