خودروسازان در حال حاضر ۲۱ هزار تعهد معوق دارند که ۱۳ هزار دستگاه آن مربوط به ایران‌خودرو می‌شود و هشت هزار دستگاه نیز سهم سایپا است.

خودروسازان ۲۱ هزار تعهد معوق دارند / آمار خودروهای ناقص خودروسازان چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، هر روز خبر جدیدی از طرح‌های فروش نقدی یا فوق‌العاده یا پیش‌فروش خودروسازان منتشر می‌شود و این درحالیست که آنها اصلا اوضاع خوبی ندارند. آمارهایی مثل زیان مالی آنها یا خودروهای ناقص به دلیل نبود قطعات نشان می‌دهد که خودروسازان همچنان با چالش‌های سختی مواجه هستند.یکی از این چالش‌ها تعهدات آنهاست که طبق آمار جدید اعلامی بیش از ۲۱ هزار خودرو معوق دارند و علاوه بر این، بیش از ۱۵۰ هزار خودرو ناقص نیز در پارکینگ خودروسازان دپو شده است.

همچنین بیش از هشت هزار خریدار خودروهای سایپا به دلیل آنکه سایپا خودرو خریداری شده آنها را ندارد و آنها هم پیشنهاد تعویض را نمی‌پذیرند فعلا بلاتکلیف مانده‌اند.در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: طبق آمار ارائه شده از سوی خودروسازان، آنها در حال حاضر ۲۱ هزار تعهد معوق دارند که ۱۳ هزار دستگاه آن مربوط به ایران‌خودرو می‌شود و هشت هزار دستگاه نیز سهم سایپا است. هرچند مدیرعامل سایپا عنوان کرده که تعهدات معوق این شرکت در شهریور صفر شده، با این حال در بخشی دیگر از اظهاراتش می‌گوید که «هشت هزار نفر از مشتریان مایل به تبدیل خودروی خود نیستند و همچنان منتظرند تا گشایشی رخ دهد.»

با توجه به اینکه صحبت از طرح تبدیل شده، مشخص است که این هشت هزار نفر محصولاتی مونتاژی را ثبت‌نام کرده‌اند و سایپا توان تحویل آنها را ندارد. بنابراین تعهد هشت هزار نفری باقیمانده را نیز باید جزو معوقات به حساب آورد، زیرا از موعد تحویل‌شان گذشته و دست مشتریان به آنها نرسیده است. اما در بخش خودروهای ناقص، اوضاع خودروسازان همچنان بر وفق مراد نیست. از آنجا که سایپا آخرین آمار مربوط به محصولات ناقص خود را اعلام نکرده، تعداد دقیق خودروهای به اصطلاح کف، مشخص نیست.

این در حالی است که آمار تقریبا ۹۷ هزار دستگاهی خودروهای ناقص در ایران‌خودرو نشان می‌دهد آمار کل ناقصی‌ها بسیار بالاتر از ۱۰۰ هزار دستگاه است. اگر فرض کنیم مثلا سایپا نصف ایران خودرو محصول ناقص دارد، جمع خودروهای کف در دو خودروساز بزرگ کشور به چیزی حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

این خودروها به دلیل کسری قطعات راهی پارکینگ می‌شوند و تا وقتی قطعات کسری نرسد و تکمیل‌کاری صورت نگیرد، امکان تجاری‌سازی نخواهند داشت. طبق آنچه از اظهارات مسوولان خودروسازی بر می‌آید، قطعات کسری بیشتر شامل ECU و مولتی مدیا می‌شود. ایران‌خودرو و سایپا البته مانند دیگر خودروسازان جهان مدت‌هاست با چالش کمبود ریزتراشه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع نه تنها روند کلی تولید را تحت تاثیر منفی قرار داده، بلکه به تولید محصولات ناقص نیز دامن زده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید