درسال۲۰۱۸تعداد موارد مرگ بر اثر بیماری سل ۱میلیون و ۴۹۰هزار بوده که در سال ۲۰۲۰به ۱میلیون و ۸۷۰هزار رسیده است.

اپیدمی خاموش بیماری سل؛ علائم مشابه این بیماری با کرونا خطرساز است

به گزارش سلام نو، روزنامه اطلاعات نوشت: وحشت بیماران از مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی به علت ترس از کرونا و شباهت علایم و توجه بیشتر سیستم و کادرهای تشخیص و درمان به تشخیص کرونا سبب غفلت ازفکر بیماری سل شده ودرگیر شدن شبکه آزمایشگاهی به موج کرونا، اثرات زیان‌بار بر وضعیت بیماری سل تحمیل می‌کند.

در خلال این مدت کمتر از دوسال پس از بروز کرونا نزدیک به ۴۰۰هزار مورد مرگ اضافی به علت بیماری سل رخ داده است. به‌عبارتی درسال۲۰۱۸تعداد موارد مرگ بر اثر بیماری سل ۱میلیون و ۴۹۰هزار بوده که در سال ۲۰۲۰به ۱میلیون و ۸۷۰هزار رسیده است.

ادامه این روند برنامه‌های کنترل جدی بیماری سل ومهار آنرا تا سال ۲۰۳۰به شدت به مخاطره می‌اندازد.به عبارتی هر عاملی که مردم و سیستم‌های بهداشتی درمانی را مشغول به‌خود کند عواقب جبران ناپذیر و خطرساز بر اپیدمی خاموش بیماری سل می‌گذارد.

در اوایل سال ۱۹۹۰کم‌توجهی به این بیماری منجر به بروز اپیدمی در شهر نیویورک شد به نحوی که بیش از ۱۵٪موارد سل درکشور آمریکا مربوط به این شهر گشت و علاوه‌بر افزایش قابل توجه مرگ ومیر ،هزینه‌ای بیش از ۱میلیارد دلار بر بودجه سلامت تحمیل کرد تا شرایط به حالت معمول بر گردد. اوضاع کنونی چنین حالتی را برای بیماری سل در اثر شیوع کرونا پدید آورده است که سبب افزایش مرگ ومیر به علت کاهش بیماریابی، کشف و تشخیص و نهایتاً درمان بیماری سل شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید