این روزها خبر از ساخت سریال «پایتخت» و حتی «نون. خ» در میان است و شایعه‌های مختلفی به گوش می‌رسد از اینکه آیا این سریال می‌تواند در فصل جدید هم تولید و روی آنتن برود.

 آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، سریال «پایتخت» یکی از گزینه های نوروز ۱۴۰۱ است که ساخت آن منوط به چند فاکتور از جمله نظر مدیران، جمع شدن بازیگران این سریال و آمادگی سیروس مقدم اتفاقی که قطعا این روز ها به راحتی رخ نمی دهد. در گفت و گو با کارشناسان از زوایای مختلف ساخت این سریال را در فصل جدید بررسی کردیم.

سریال «پایتخت» یکی از ناجیان رسانه ملی در سال های اخیر بوده است که با حواشی بسیار در بحث تولید چه از سوی تلویزیون و چه از سوی عوامل تولید هربار که ساخته شده است و روی آنتن رفته است با اقبال مواجه شده است .این روز ها که شایعه ساخت فصل جدید پایتخت نقل محافل است باید دید مدیران سیما و البته سیروس مقدم و الهام غفوری نظری بر ساخت سریال دارند یا خیر؟

در گزارشی با کارشناسان رسانه ملی موضوع را بررسی کردیم.

کیوان امجدیان: آیا «پایتخت» گزینه احتمالی نوروز ۱۴۰۱ است؟/ منتقد سینما و تلویزیون درخصوص ساخت فصل هفتم این سریال چه می گوید؟

این روزها خبر از ساخت سریال «پایتخت» و حتی «نون. خ» در میان است و شایعه‌های مختلفی به گوش می‌رسد از اینکه آیا این سریال می‌تواند در فصل جدید هم تولید و روی آنتن برود.

طبیعتا این مجموعه تلویزیونی پرطرفدار در هر حالت می‌تواند به عنوان یکی از آثار موفق تلویزیون در جلب نظر مخاطب و افزایش مخاطبان تلویزیون موثر باشد اما برای موفقیت این سریال فاکتور هایی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. با کارشناسان رسانه موضوع را بررسی می کنیم.

کیوان امجدیان، منتقد سینما و تلویزیون، در پاسخ به این سوال خبرنگار که اگر شنیده ها از ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» درست باشد چه توصیه ای به تولید کنندگان این سریال دارید؟ گفت: به نظر من «پایتخت» یکی  از سریال هایی است که توانست مخاطب عام را درگیر کند و تقریبا گونه‌هایی مانند این سریال که بتواند چندین فصل مخاطب را با خود همراه کند کمتر در رسانه ملی داشته‌ایم و نباید چنین ظرفیتی را هدر و به همین راحتی از دست داد چراکه زمان زیادی طول می‌کشد تا شاید مانند این اثر در تلویزیون روی کار بیاید.

او افزود: در واقع خبر ساخت این سریال از طرفی بسیار خبر خوب و از طرفی نیز خوشایند نیست. به هرحال درحال حاضر توقع و انتظارات از یک سریال بسیار بالا رفته و طبیعتا ساختن فصل جدید سریال «پایتخت» بسیار سخت از فصول قبل خواهد بود. افرادی که سریال را صرفا جهت سرگرمی و لذت بردن می‌بینند توقع‌شان بالاتر رفته و خواستار آن هستند در سریال تغییر اساسی صورت گرفته باشد و شخصیت‌ها حساب کتاب شده باشند.

امجدیان ادامه داد: بخش اصلی ماجرا به نویسندگی کار و فیلمنامه ربط دارد. در سه فصل پیش مردم پای این سریال می‌نشستند و آن را تماشا می‌کردند و لذت می‌بردند اما بعد از گذشت ۶ فصل تمام شوخی‌ها و تکه کلام‌های استفاده شده در سریال نمی‌تواند اکنون مردم را  به خودی خود بخنداند و آن‌ها را نگه دارد چراکه تکرار ادبیات و سبک سریال به شیوه گذشته تیشه به ریشه خود می‌زند. به نظر من باید تغییری به اصل قضیه داد و باید علاوه بر همان شخصیت های قدیمی بازیگران و کاراکتر های جدیدی به اثر اضافه شوند و قصه باید با دقت نظر بالا نوشته و شکل بگیرد. نظر من بیشتر بر این است که انرژی زیادی روی نگارش بر خلاف روش مرسوم روی سریال گذاشته شود.

جبار آذین: آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می‌شود؟

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، در پاسخ به این سوال که اگر شنیده‌ها از ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» درست باشد چه توصیه‌ای به تولید کنندگان این سریال دارید؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: واقعیت سریال‌هایی مانند «پایتخت» این است که از منظر تاریخی عمر مصرف آن‌ها تمام شده است. در واقع اگر مجموعه‌هایی مانند «پایتخت» که به دلیل نوعی نوآوری و حرکت معنوی در فرهنگ مردم با موفقیت‌هایی در قسمت‌ها یا فصول آغازین روبه‌رو شدند، در ادامه نتوانستند به مضامین تازه، ساختار قوی‌تر و حرف‌های جدید برای گفتن دست پیدا کنند از همین‌رو در فصول بعدی، به‌طور مشخص از فصل سوم به بعد، «پایتخت» نتوانست مخاطبان انبوه فصول گذشته را با خود همراه کند. به همین دلیل سریالی مانند «پایتخت» به جای آنکه یک نوع مرکز، مرحله یا الگویی برای تولید آثار خوب مردمی شود به علت توجه بیش از اندازه به مسائل مادی و استفاده از انواع اسپانسرها در جای جای سریال از اهداف نخستین فرهنگی، مردمی و ملی خود فاصله گرفت. به همین دلیل است که سازندگان آن به جای توجه بیشتر به علاقه و سلایق مخاطبان و با توجه به فرهنگ جامعه هر بار با ایجاد یک‌سری ماجراهای فرعی دامنه تولید فصلی این سریال را ادامه می‌دهند یا جایگاه شاخصی برای تداوم این نوع تولیدات به وجود می‌آورند.

این منتقد ادامه داد: اگرچه بازیگران و هنرمندان شناخته شده‌ای در این سریال فعال هستند اما آنچه که بخشی از مخاطبان را همچنان با این سریال همراه کرده همان شخصیت‌های آشنا هستند که متاسفانه به دلیل تکرار بسیاری از موقعیت‌ها، دیالوگ‌ها  و روابط دیگر جذابیت سابق را ندارد از همین رو اگر قرار باشد فصل دیگری برای این سریال ساخته شود به طور قطع توفیقی مانند فصول قبل به دنبال نخواهد داشت چراکه مردم انتظار تماشای آثار قوی‌تر و غنی‌تر به لحاظ ساختار هنری و محتوا دارند که متاسفانه سریال «پایتخت» از این مسیر دور افتاده است.

آذین در ادامه و در این خصوص که آیا ورود بازیگران و شخصیت های جدید به داستان کمک حال خواهند بود یا خیر؟ چنین اظهار کرد: این‌ها در واقع کمکی به روند داستان نمی‌کند و ترفندهایی هستند که سازندگان این نوع سریال‌ها به کار می‌برند تا به نوعی سریال را سرپا نگه دارند در غیر این صورت بستر اصلی داستان سریالی مانند «پایتخت» باید «پایتخت» باشد نه اینکه عنوان با ماجرا فرق داشته باشد. «پایتخت» بسیار از فرهنگ و مناسبات جامعه ما فاصله گرفته است و ترفند های تعویض بازیگر و ورود شخصیت های جدید به داستان سریال را جذاب نمی کند آنچه که باعث جذابیت سریال می شود مضامین نو، پرداخت مناسب، پردازش مناسب و استاندارد هنری و ارائه پیام های منطبق با فرهنگ جامعه و زندگی امروز ایرانیان است.

با این اوصاف باید گفت اگرچه سریال «پایتخت» طرفداران خودش را دارد اما با این حال باید تولید کنندگان این مجموعه پر طرفدار بدانند برای در اوج ماندن این مجموعه قطعا رعایت نکاتی که در بالا به آن پرداختیم می تواند مد نظر قرار گیرد.

بدیهی است که این سریال پر طرفدار با توجه به اقبال و خاطره سازی برای مخاطبان به جایگاهی رسیده است که کسی حاضر نیست به کوچک ترین نقصی درباره این سریال چه به لحاظ داستان و چه به لحاظ رنگ آمیزی شخصیت های دوست داشتنی اش تن دهد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید