اگر خبر دعوای چند روستا بر سر آب در جنوب کشور را شنیدیم، اگر خبری از تنش آبی بین استان‌ها کویری خواندیم، اگر بحران کم آبی برای کشاورزی را دیدیم و در نهایت نیز بسیاری از گونه‌ها به خاطر کمبود آب در خطر مرگ قرار گرفتند نباید تعجب کنیم.

خطرناک‌ترین دشمن ایران را بشناسید؛ دشمنی خطرناک‌تر از رژیم صهیونیستی

سلام نو – سرویس سیاسی: اگر از اولین دشمن ایران امروز سخن بگوییم احتمالا ذهن هم به سمت اسرائیل، آمریکا یا کشورهای دیگر می‌رود، اما واقعیت تلخ این است که ایران امروز دشمنی خطرناک‌تر رژیم صیهونیستی دارد. این دشمن خطرناک چنان توانایی ویران کردن ایران را دارد که رژیم صیهونیستی حتی خواب آن حد از خرابکاری را هم نمی‌بیند.

واقعیت این است که خطرناک‌ترین دشمن ایران امروز هیچ کشور خارجی نیست، بلکه بحران کم آبی و در معنای درست‌تر بحران مدیریت منابع آبی و زیست محیطی است.

بیایید یک مرور سریع بر وضعیت آبی کشور داشته باشیم. بخش قابل توجهی از ظرفیت سدها پر نشده، منابع آب زیر زمینی تا حد بحران مصرف و به تبع آن نشست زمین و فروچاله‌ها پیدار شدند، از ارومیه تا کارون رو به مرگ هستند، میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی بالاست و تا این لحظه هیچ استراتژی و رویکرد مشخصی برای این مشکلات مشخص نشده است.

از طرف دیگر به این مشکلات باید تنش آبی را هم اضافه کرد، تنشی که باعث درگیری‌های محلی و استانی و همچین تشدید اعتراضات مردمی در مقاطع مختلف شده است.

بناهای تاریخی اصفهان که برای قرن‌ها از گزند باد، باران و طوفان در امان بودند و شاهان و حکمرانان بسیار به خود دیدند حالا به طور مستقیم با خطر نشست زمین تهدید می‌شوند. اگر یک روز صبح برخواستیم و دیدیم یک بنای تاریخی تهران فرو ریخت یا بخشی از سی‌وسه پل تاریخی ترک خورد و نابود شد نباید تعجب کنیم.

اگر خبر دعوای چند روستا بر سر آب در جنوب کشور را شنیدیم، اگر خبری از تنش آبی بین استان‌ها کویری خواندیم، اگر بحران کم آبی برای کشاورزی را دیدیم و در نهایت نیز بسیاری از گونه‌ها به خاطر کمبود آب در خطر مرگ قرار گرفتند نباید تعجب کنیم.

نه رژیم اشغالگر قدس، نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری نمی‌توانست چنین بحران عظیم، چند جانبه و خانمان براندازی را بر کشور تحمیل کند. نکته قابل توجه دیگر این است که بحران مدیریت منابع آبی و بحران‌های زیست محیطی زندگی در ایران را در معرض تهدید قرار می‌دهند و می‌توانند عظیم‌ترین موج مهاجرت داخلی و خارجی را پدید بیاورند.

برای درک بهتر بحران کافی است بدانید که وزارت نیرو اعلام کرد که در سال آبی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ نسبت به میانگین ۵۲ سال گذشته ۳۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم و آب در مخازن ۱۹۹ سد ملی کشور به حداقل رسیده است، حجم منابع آبی نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که این کمبود در برخی استان ها شدیدتر بود، در استان کرمانشاه که سالانه حدود ۴۸۰ میلیمتر بارش دریافت می کند امسال ۵۲ درصد کمتر دریافت کرده است، در استان گلستان در مجموع ۳۴۹ میلیمتر باران باریده که نسبت به آمار بلند مدت ۲۹ درصد کاهش داشته است،  همچنین بارش در استان مرکزی نسبت به میزان بارندگی مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد کاهش داشته است که بنابر اعلام سازمان هواشناسی بیشتر استان های جنوب غرب، غرب، شمال غرب، جنوب شرق و شمال شرق چنین وضعیتی داشتند.

به جز این بر اساس گزارش ایرنا وضعیت تالاب ها هم مناسب نیست، حقابه آنها تامین نشده و بیشتر آنها خشک شده اند، این آمار نشان می دهد که خشکسالی توان منابع آبی را گرفته و شرایط سختی را برای محیط زیست کشور رقم زده است.

حالا مهم‌ترین پرسش این است دولت رئیسی و بالاتر از آن نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نظام فکری برای اساسی‌ترین بحران و بزرگ‌ترین دشمن ایران کرده‌اند یا خیر.

کد خبرنگار: ۹
۱۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • محمد مروی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    فقط شعار شعار شما برین یه چاه غیر مجاز به سازمان اب معرفی کنید ببینید چی میگن
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    سلام الان چند سالی است اب زاینده‌رود به استانهای دیگر فرستادند تمام چاههایسطحی کشاورزی خشک شدند وکشاورزان فقیر شدندوجالب شهر شاهین شهر اصفهان اکثرا خوزستانی هستند اما اجاز ورود اب به حوزه اصفهان نمی دهند
  • ناشناس IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    از بحران کم آبی خطرناک ترم داریم..مدیریت سبز مسئولین گرامی..اینهمه سال میدونن و فقط شعار صرفه جویی از سمت مردم رو سر دادن، دریغ از کوچکترین اقدام عِلمی و عمَلی..اینم مثل بقیه داستان ها..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید