با توجه به جایگاه روحانی و لاریجانی در لایحه‌های نخست نظام و نقش آفرینی آن‌ها در برخی از دیپلماتیک‌ترین جایگاه‌های کشور و اطلاعات دسته اولی که در اختیار دارد به نظر می‌رسد باید این هشدارها را جدی تلقی کرد.

هشدارهای دیپلماتیک روحانی و لاریجانی؛ تهدیدات علیه ایران اوج می‌گیرد؟

سلام نو – سرویس بین‌الملل: حسن روحانی و علی لاریجانی که بعد از ریاست جمهوری ابراهیم رییسی بیشتر سکوت پیشه کرده و مواضع خاصی به خصوص در سیاست خارجی نگرفتند حالا با فاصله‌ای اندک توییت‌هایی هشدار آمیز منتشر کردند. توییت لاریجانی و روحانی به طور مشترک به یک چیز تاکید داشت: هوشیاری نسبت به تهدیدات  مختلف علیه ایران.

پس از کشتار شیعیان افغانستان در قندوز علی لاریجانی در توییتی ضمن محکوم کردن این رخداد از ضرورت هوشیاری نسبت به وقایع افغانستان سخن گفت. لاریجانی نوشت: جنایت قندوز، خیلی زود هویت ساماندهی شرارت‌آمیز جدید در افغانستان را عیان نمود. این صحنه‌آرایی قدرت‌ها، هوشیاری عمیق‌تری در دیپلماسی برای حفظ منافع و #امنیت_ملی_ایران می‌طلبد.

موضع علی لاریجانی از این جهت اهمیت دارد که او نخستین چهره بلند پایه سیاست ایران است که موضعی متفاوتی در برابر سیاست‌های ایران در افغانستان دارد و در لفافه نقدی بسیار ساده را متوجه این سیاست‌ها می‌کند. هشتگ زدن در کنار امنیت ملی نشان می‌دهد که رییس سابق مجلس شورای اسلامی نسبت به تاثیرات رخدادهای افغانستان بر امنیت ملی کشور نگران است.

سه روز بعد و در  بیستم مهرماه حسن روحانی در توئیتی معنادار که هشتگ "شجاعانه" درآن دیده می شد با اشاره به سی و دومین سالگرد تأسیس شورای عالی امنیت ملی، سیاست خارج کردن ایران از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل در سال۹۴ را از تصمیمات سرنوشت ساز این نهاد دانست.

روحانی در توییت خود نوشت: ۲۰مهر ۳۲سال پیش، شورایعالی امنیت ملی تأسیس شد. سیاست «بی‌طرفی فعال» در حمله ائتلاف به عراق در سال۶۹ و خارج کردن ایران از ذیل فصل۷ منشور سازمان ملل در۹۴ از تصمیمات سرنوشت‌ساز این نهاد است. هوشیاری نسبت به تحولات منطقه/جهان و #تدبیرشجاعانه برای صلح و امنیت ملی لازمه پیشرفت کشور است.

کلید واژه‌های روحانی و هشتگی که برای تاکید استفاده کرد نشان می‌دهد که رییس جمهور پیشین ایران نیز نگران شرایط بین‌المللی ایران است، به خصوص در حوزه برجام که دولت جدید هنوز اقدام مشخصی درباره آن نکرده است.

با توجه به جایگاه روحانی و لاریجانی در لایه‌های نخست نظام و نقش آفرینی آن‌ها در برخی از دیپلماتیک‌ترین جایگاه‌های کشور و اطلاعات دسته اولی که در اختیار دارند به نظر می‌رسد باید این هشدارها را جدی تلقی کرد.

آیا هشدارهای روحانی و لاریجانی از خطر قرار گرفتن دوباره ایران ذیل بند هفت منشور سازمان ملل متحد سخن می‌گوید؟ بعید است. با توجه به توافق برجام و اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم به نظر می‌رسد تا به این نقطه مسیر قابل توجهی وجود دارد و باید اشتباهات بسیاری در حوزه دیپلماتیک مرتکب شد تا آمریکا و متحدانش بتوانند چنین کاری کنند.

با این همه هشدارهای روحانی و لاریجانی را باید جدی گرفت. به نظر می‌رسد آن‌ها نگران هستند که در صورت ادامه «شلختگی دیپلماتیک» فعلی شرایط در منطقه و جهان به ضرر ایران رقم بخورد. با توجه به تعلل تیم دیپلماسی رئیسی در برجام، ماجرای پیچیده در شمال ارس، شرایط خطرناک افغانستان و توسعه روابط رژیم صهیونیستی با اعراب به نظر می‌رسد ادامه روند فعلی به طور خود به خودی منجر به تبدیل فرصت‌ها به تهدید خواهد شد.

نگاهی به انتخابات اخیر عراق نیز نشان می‌دهد به جز ابزارهای نظامی و امنیتی، ابزارهای سیاسی هم علیه ایران فعال شده است و ادامه روند فعلی منجر به بسته شدن دست ایران و دست باز رژیم اشغالگر قدس می‌شود. این در حالی است که با شکل گیری مذاکرات برجام و به ثمر نشستن آن دست ایران و متحدانش در منطقه باز شد و رژیم صهیونیستی و عربستان رسما بازی را به ایران باختند.

عدم احیای برجام و ادامه روند دیپلماتیک فعلی ایران- که برخلاف تبلیغات اصولگرایان بسیار منفعلانه است- باعث می‌شود تا ایران نه تنها با بازی را به اتحاد عبری و عربی واگذار کند، بلکه کمترین منفعت را نیز از قراردادهایی مثل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین ببرد.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس1 ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    لایه های نظام نه لایحه های نظام
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    پرفسور کسی که جمله را بخواند میتواند بفهمد که لایحه نیست بلکه لایه است که البته در جمله بعدی تصحیح شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید