نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام کرد که کشورش ترجیح می دهد به‌صورت مستقیم در مذاکرات احیای برجام حضور داشته باشد.

اگر مذاکرات وین مستقیم باشد می تواند مؤثرتر باشد / آماده‌ایم تحریم‌ها را برداریم
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه طی اظهاراتی در نشست اندیشکده کارنگی اعلام کرد که کشورش در جلب اعتماد دولت قبلی و دولت کنونی ایران ناکام مانده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، رابرت مالی در این خصوص گفت: «مهم‌ترین گام در راستای اعتمادسازی با ایران این است که بگوییم ما خواهان احیای برجام هستیم و برای این منظور آماده‌ایم تحریم‌ها را برداریم. واضح است که نظر دولت سابق و دولت کنونی ایران این نیست.»

وی ادامه داد: «مذاکرات وین به دلیل عدم امگان گفتگوهای مستقیم با ایران، کاملاً ناامیدکننده بود. مذاکرات غیرمستقیم با ذات دیپلماسی، اتخاذ مواضع واقعی، تعیین خطوط قرمز و مواردی از این دست همخوانی ندارد.»

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «البته حتی با مذاکرات مستقیم نیز ممکن بود نتیجه‌ای در وین حاصل نشود، اما هیچ شکی نیست که مذاکرات مستقیم می‌توانست مؤثرتر باشد و من فکر می‌کنم تیم آقای عراقچی نیز همین‌طور فکر می‌کردند.»

وی افزود: «ارزیابی ایالات متحده و همه شرکا این بود که ما در ۶ دور نخست مذاکرات وین به یک تفاهم نزدیک شده‌ایم، اما ممکن است این وضعیت درباره دولت جدید [ایران]صدق نکند. ایران پاسخ این سؤال را از طریق کارهایی که انجام می‌دهد یا انجام نمی‌دهد، مشخص خواهد کرد.»

طرف‌های غربی طی ماه‌های اخیر بارها تلاش کرده‌اند که ایران را مقصر طولانی شدن مذاکرات وین جلوه داده و از قبل ایران را عامل شکست احتمالی مذاکرات وین معرفی کنند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره در پاسخ به این ادعای تکراری و بی‌اساس طرف‌های غربی تأکید کرده‌اند که اعضای اروپایی برجام و آمریکا -که در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و اکنون سعی در بازگشت به برجام بدون رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران دارد- با بی‌توجهی به حقوق ایران و تلاش برای گره زدن برجام به مسائل دیگر باعث پیچیدگی مذاکرات احیای برجام شده‌اند.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اوایل شهریورماه در یک گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد: «به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم. دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد. طبعا این پیام تاثیرات مثبت خود را در طرف مقابل داشته است.»

امیرعبداللهیان تأکید کرد: «مذاکره از ابزار دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند.»

 
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید