به گفته مدیر مجموعه میراث‌ جهانی کاخ گلستان، مراسم رونمایی مجازی نسخه خطی ارزشمند شاهنامه فردوسی عصر امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود.

نسخه خطی شاهنامه فردوسی امروز در کاخ گلستان رونمایی می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از میراث آریا، آفرین امامی گفت: کاخ گلستان به مناسبت هفته کودک با محوریت میراث‌فرهنگی و هویت ملی، از نسخه خطی شاهنامه  فردوسی برای نخستین بار رونمایی می‌کند.

مدیر مجموعه میراث‌ جهانی کاخ گلستان افزود: شاهنامه خطی به شماره ۲۲۵۰ محفوظ در کتابخانه سلطنتی کاخ گلستان به ابعاد رحلی (۲۲ در ۳۷ سانتی‌متر) بوده و خط این نسخه ارزشمند، نستعلیق یک دانگ با کتابت جلی است.

او تصریح کرد: این نسخه فاقد رقم کاتب و تاریخ است اما با این وجود رقم میرزا صالح خوشنویس تشخیص داده شده است و با بررسی ۴۳ مجلس مینیاتورهای آب و رنگ، طرح و سبک آن‌ها، این نسخه احتمالا در اواخر صفوی نوشته شده است.

امامی گفت: این شاهنامه وزین خطی دارای یک سرلوح مذهب مرصع با طرح ممتاز است که به سفیداب تحریر شده و دارای هزار و ۲۲۱ صفحه و هر صفحه در چهار ستون تنظیم شده است. همچنین جلد نسخه مقوای روغنی مذهب و منقش به دو مجلس از نگاره‌های رزمی شاهنامه است.

شاهنامه فردوسی ساعت ۱۸ در صفحه اینستاگرام مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به نشانی @golestanpalace رونمایی و تا ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ در حوضخانه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید