شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر گفت: قطر و بسیاری از کشورهای دیگر خواستار این مساله هستند که ثبات در افغانستان برقرار شود و این کشور مورد حمایت قرار بگیرد.

نمی‌توان بدون تعامل با دولت موقت در افغانستان مسائل را حل کرد / توافقنامه ابراهیمی با سیاست‌های دوحه همخوانی ندارد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، روزنامه القدس العربی نوشت، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جلسه گفتگو در مجمع امنیت جهانی که چهارمین دور آن در دوحه برگزار می شود، گفت، طالبان متعهد شده است که اجازه ندهد هیچ طرفی امنیت کشورها را تهدید کند اما برای رسیدن به این هدف باید با طالبان ارتباط برقرار کرد، این گروه را حمایت و پشتیبانی کرد و نقش جامعه بین المللی حمایت از آنها در مقابله با این چالش هاست.

وی افزود، نمی توان بدون تعامل با دولت موقت در افغانستان مسائل را حل کرد. رها کردن این کشور اشتباه است. قطر برای پیدا کردن راه حل برای مشکلات موجود با واشنگتن و طالبان رایزنی می‌کند.

عبدالرحمن گفت، طالبان و ذهنیت اعضای آن تغییر کرده است. همه منتظر اجرای گام های عملی از سوی این گروه هستند و باید راهنمایی های لازم برای رسیدن به مرحله ثبات ارائه شود.

وزیر خارجه قطر در این جلسه گفتگو تصریح کرد، مسائل زیادی درمورد اقلیت ها، حقوق بشر و زن در افغانستان وجود دارد که باید بررسی شود اما این مسائل در حالی مطرح می شود که دولت موقت به دلیل مسدود شدن دارایی ها در افغانستان با مشکلاتی روبرو است.

وی تاکید کرد، قطر و بسیاری از کشورهای دیگر خواستار این مساله هستند که ثبات در افغانستان برقرار شود و این کشور مورد حمایت قرار بگیرد. قطر نقش میانجی بیطرف را ایفا کرد و تلاش می کند افغانستان کشور باثباتی شود. دوحه روابط حسنه خود را با همه طرف ها حفظ کرده است و نمی توان گفت که این کشور طالبان یا طرف دیگر را حمایت می کند.

عبدالرحمن پیرامون روابط کشورش با آمریکا نیز گفت، روابط واشنگتن و دوحه مستحکم و استراتژیک بوده و برای امنیت منطقه مهم است. روابط قطر عمدتاً از سیاست ها و منافع خارجی آن نشأت می گیرد. ممکن است واشنگتن تصمیمات متفاوتی بگیرد اما تصمیمات دوحه عمدتا مبتنی بر حاکمیت این کشور است.

وزیر خارجه قطر درمورد آشتی در شورای همکاری خلیج فارس که در نشست العلا عربستان حاصل شد، گفت، زمان، حلال همه مشکلاتی است که منطقه در طول سه سال و نیم بحران میان دوحه و چهار کشور عضو شورا؛ عربستان، مصر، امارات و بحرین شاهد آن بوده است. همه می خواهند به جلو حرکت کنند. کشورهای عضو شورا از اهمیت روابط خود آگاه هستند و تلاش می کنند ناهماهنگی ها را رفع کنند.

وی افزود: نمی‌توانیم یک شبه روابط را به وضعیت قبل از ۲۰۱۷ بازگردانیم، ترمیم اتفاقاتی که افتاده به زمان نیاز دارد و رهبران هم خواهان این مساله هستند که روابط را از نو بسازند. همه ما از این بحران پیش آمده در شورا ضرر کردیم و همه با آشتی سود بردیم.

وزیر خارجه قطر پیرامون عادی سازی روابط که اکنون میان برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی برقرار شده است، گفت، توافقنامه ابراهیمی با سیاست های دوحه همخوانی ندارد زیرا هیچ چشم اندازی درباره پایان دادن به اشغالگری نمی دهد. تا زمانی که اشغالگری پابرجاست نمی توان به سازش اقتصادی تکیه کرد. مادامی که اشغالگری ادامه داشته باشد و مسائل ملت فلسطین حل نشود عادی سازی روابط حاصل نخواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید