کاش وقتی اصلاح‌طلبان و دیگر مخالفان اصولگرایان از فضای بسته، عدم شفافیت، ناکارآمدی و یک بام و چند هوای اصولگرایی سخن می‌گویند این جریان سیاسی دیگر گویندگان را متهم به دروغگویی نکند که مدرک پایبندی به وعده‌هایش این روزها در بهارستان و پاستور موجود است.

خلف وعده اصولگرایان نسبت به مردم؛ از طرح صیانت تا محرمانه شدن اموال مسئولان و عدم شفافیت

سلام نو – سرویس سیاسی: از انتخابات مجلس یازدهم در زمستان ۹۶- و حتی مدت‌ها قبل از آن- اصولگرایان رقبای اصلاح‌طلب خود را به عدم توجه شفافیت، بی‌صداقتی، پست دادن به نیروهای بی‌تخصص، سیاسی‌کاری، بی‌توجه بودن به اقتصاد و در نهایت نگاه نکردن به دغدغه‌های اصلی مردم متهم می‌کردند.

همین شعارها باعث شد تا بخش مهمی از بدنه رای آن‌ها- به خصوص اصولگرایان جوان‌تر- فکر کنند که بعد از اصلاح‌طلبان غیرانقلابی و ناکارآمد جریانی انقلابی، شفاف، صادق و کارآمد را روانه مجلس و بعد دولت خواهند کرد.

مدعیان از روز اول نشان دادند که سیاست‌های اعلامی آن‌های با سیاست‌های اعمالی آن‌ها بسیار تفاوت دارد. آن‌ها برای اثبات این حرف در گام اول به جای هر چیزی به سراغ اصلاح قانون انتخابات رفتند، آن هم در حالی که بدنه رای اصولگرایان فکر می‌کرد نمایندگان آن‌ها همین اول کار دنبال شفافیت می‌روند.

قانون شفافیت چه شد؟ در شلوغی مجلس و ظهور دولت جدید و رفت و آمد بین صحن و کمیسیون و برجام و اقتصاد گم شد! حالا بعد از مدت‌ها طرح شفافیت آرا نمایندگان دوباره به صحن برگشته، اما با کلی راه در رو و امکان دور زدن که عملا از شفافیت تنها یک نام برای این طرح باقی گذاشته است.

در این طرح نه تنها به سازمان صدا و سیما اجازه حضور در جلسات علنی کمیسیون‌ها داده شده است، در بخش دیگری از این طرح آمده در صورت اضطرار که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، هرگاه وزیر ذی‌ربط یا بالاترین مقام دستگاه مربوط یا حداقل یک‌چهارم از اعضای کمیسیون درخواست کنند، برای موضوع مورد بحث جلسه غیرعلنی تشکیل شود، با تصویب کمیسیون، جلسه صرفا برای رسیدگی به همان موضوع، غیرعلنی می‌شود.

در مورد رای‌گیری نمایندگان هم در ماده ۱۰ این اصلاحیه آورده شده که درمورد هریک از مواد یا اجزا که به تشخیص هیئت‌رئیسه مجلس جنبه صنفی یا منطقه‌ای دارد، آرا اعلام نمی‌شود.

به طور کلی حرف طرح این است که همه چیز شفاف است، مگر در مواقعی که نمایندگان یا مسئولین دیگر تشخیص دهند. فقط مشکل این جا است که این «مواقع» خیلی گسترده و شفافیت زُدا هستند.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. در مجلس دهم نیمه‌اصلاح‌طلب، اصولگرایان مدعی شفافیت در انتشار اموال مسئولان شدند؛ اما حالا در مجلس تماما اصولگرای انقلابی نه‌تنها محرمانگی اموال مسئولان تایید شد، بلکه یک عنوان امنیتی هم دریافت کرد.

حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌کریم، گفته که براساس مصوبه کمیسیون قضائی مجلس، تمام دستگاه‌هایی که اطلاعات مالی افراد را در اختیار دارند؛ مانند سازمان ثبت‌ اسناد، سازمان بازرسی، بانک‌ها و... ملزم و موظف شدند تا اطلاعات مالی مسئولان را به‌منظور ثبت در سامانه در اختیار قوه قضائیه قرار دهند. او گفته که در تبصره این ماده نیز که به تصویب اعضای کمیسیون رسیده، آمده است که سامانه مدنظر برای ثبت اموال مسئولان کاملا محرمانه است و جنبه امنیتی دارد.

برگ زرین دیگر اصولگرایان شفاف را باید در طرح صیانت دید. آن‌ها طرح را عملا از مسیر شفافیت خارج کردند و بعد هم با وجود مخالفت‌های شرکت‌های بزرگ حوزه آی تی و مخالفت میلیونی مردم با این طرح آن را به شکل سابق پیش بردند و در واکنش به این مخالفت‌ها بدترین واکنش ممکن را نشان دادند.

«بیژن نوباوه وطن»، نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و از موافقان طرح صیانت مخالفان طرح را به بازی در پازل دشمن متهم کرد و گفت: کسانی که نسبت به این طرح هجمه‌هایی را وارد می‌کنند به ضرس قاطع یا اصلا طرح را نخوانده اند و اطلاعی از آن ندارند و یا کسانی هستند که در پازل دشمن بازی می‌کنند و به دنبال این نیستند که قانونی برای اینترنت شکل بگیرد زیرا می‌خواهند ضد قانون عمل کنند و افراد آزادی هستند که فساد و فحشا ایجاد می کنند به همین دلیل، با این طرح مخالفت می کنند.

خلف وعده اصولگرایان نسبت به مردم؛ از طرح صیانت تا محرمانه شدن اموال مسئولان و عدم شفافیت

مرتضی آقا تهرانی دیگر نماینده حامی طرح صیانت هم عملا نظر مردم را مهم ندانست و گفت: در خصوص همین بحث هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در یک روز ۲۰ هزار فحش به من داده شد، در یک روز ۱۲۰ هزار پیج  علیه ما راه انداختند، اگر ۱۰۰ میلیارد پیج  هم ساخته می شد ما کار خودمان را خواهیم کرد؛ چرا که ما به راه خودمان یقین داریم، پای اعتقادات بایستیم کار فناوارانه ما از همه کشورهای جهان بهتر خواهد بود.

امثال آقاتهرانی و نوباوه فراموش کرده‌اند که به عنوان وکیل مردم در خانه ملت نشسته‌اند و باید بیش از هر مسئول دیگری به  حرف مردم گوش دهند نه اینکه بگویند اهمیت نمی‌دهیم و به این روش به عنوان ثابت قدمی افتخار کنند.

تکلیف دولت هم که تا اینجا روشن است. نه خبری از کابینه فراجناحی بود، نه خبری از تیم اقتصادی یک دست، نه بدون برداشتن تحریم توانستند اقتصاد را آرام کنند و نه فساد ریشه کن شد.

کاش وقتی اصلاح‌طلبان و دیگر مخالفان اصولگرایان از فضای بسته، عدم شفافیت، ناکارآمدی و یک بام و چند هوای اصولگرایی سخن می‌گویند این جریان سیاسی دیگر گویندگان را متهم به دروغگویی نکند که مدرک پایبندی به وعده‌هایش این روزها در بهارستان و پاستور موجود است.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید