باید بروز موارد بیماری را هم در تعیین رنگ‌بندی وارد کنیم و رنگ‌بندی را بر اساس موارد بروز و واریانت‌های موجود و در گردش مشخص کنیم.

معیارهای رنگ‌بندی کرونایی شهرها باید تغییر کند / از پیش‌بینی روند اپیدمی تا یک ماه عقبیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره معیارهای رنگ‌بندی کرونا در کشور، گفت: اکنون معیار رنگ‌بندی در کشور وضعیت بیمارستان‌ها است؛ یعنی تعداد و موارد مثبت بستری. این موضوع به این معناست که شاید نزدیک دو هفته تا یک ماه از بروز و پیش‌بینی اپیدمی کووید عقب هستیم.

وی افزود: باید توجه کرد که موارد مثبت روزانه، مراجعات سرپایی و پایش‌های ژنتیکی کووید، مواردی است که در رنگ‌بندی موثرند و حتی شاید مهم‌تر باشند. بنابراین اگر بخواهیم روند اپیدمی را پیش‌بینی کنیم، باید این مولفه‌ها را داشته باشیم. این موضوع چندین بار در کمیته‌های علمی کووید مطرح شده که معیارهایمان را تغییر داده است.

ناجی تاکید کرد: باید بروز موارد بیماری را هم در تعیین رنگ‌بندی وارد کنیم و رنگ‌بندی را بر اساس موارد بروز و واریانت‌های موجود و در گردش مشخص کنیم. این موارد باید وارد شود و بر اساس این موارد است که می‌توانیم پیش‌بینی زودهنگام کنیم تا بتوانیم بر اساس اطلاعات درست به مبارزه با بیماری کرونا بپردازیم.

گاهی اطلاعات بیماری را داریم، اما اقدام نمی‌کنیم

این ویروس‌شناس گفت: گاهی در ایران دیده می‌شود که ممکن است این اطلاعات را تا حدودی داشته باشیم و ببینیم، اما اقدامی نمی‌کنیم. امیدوارم در دوره جدید، وزارت بهداشت آن قدر قدرت داشته باشد که بتواند دیگران را مجاب کند که کارها و نظرات کارشناسی را قبول کنند. در دوره قبلی اقدامات کارشناسی تا حدودی انجام می‌شد، اما اجرا نمی‌شد و وزارت بهداشت را به عنوان مغز متفکر قبول نمی‌کردند. امیدوارم در دولت جدید به این مغز متفکر اهمیت داده شود.

ناجی تاکید کرد: معیارهای رنگ‌بندی و در دسترس بودن اطلاعات و دخیل کردن افراد فنی و علمی بسیار مهم است و می‌تواند در کنترل کووید به ما کمک کند.

وی درباره وضعیت واریانت‌های جدید کرونا گفت: واریانت‌های مختلف دیده می‌شود که در گوشه‌گوشه دنیا وجود دارند، اما تاکنون هیچ واریانتی نتوانسته است بر واریانت دلتا غالب شود. البته هیچکس هم نمی‌تواند تضمین بدهد که از این به بعد، این اتفاق نیفتد. باید توجه کرد که وقتی واریانت‌های مختلف در کنار هم می‌چرخند، ممکن است که واریانت‌های جدیدی حاصل از ممزوج شدن آن‌ها ایجاد شود. بر همین اساس اصرار داریم که ابتدا باید با اقدامات درمانی و واکسیناسیون بیماری را تا حدی کنترل کنیم تا گردش ویرس کاهش یابد تا احتمال وقوع واریانت‌های جدید کمتر شود.

همه چیز درباره  اولین قرص مقابله با کرونا 

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه صحبت‌هایش به قرص ضد ویروس مولنوپیراویر که از سوی یک شرکت داروسازی در آزمایشات بالینی برای مقابله با کرونا سودمند اعلام شده است، اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین داروهایی که تاکنون به دست آمده و بر ضد کووید ساخته شده، همین دارو است. این دارو اختصاصا برای کووید ساخته شده و در مطالعات اثربخشی بسیار بالایی را هم در زمینه درمان و هم در زمینه پیشگیری نشان داده است. این دارو اختصاصا برای کووید ساخته شده و نتایج بسیار خوبی داشته است. حتی روی واریانت‌های مختلف  اعم از مو، دلتا و ... کار کردند و روی آنها هم تاثیر زیادی داشته است.

وی افزود: امیدواریم با ورود این دارو به لیست داروهای ایران و واردات آن بتوانیم عملکرد مناسبی در این زمینه داشته باشیم. در عین حال شنیده‌ام که شرکت‌های داروسازی داخلی هم اقداماتی انجام دادند تا بتوانند مواد اولیه این دارو را تهیه کنند و دارو ساخته شود. در هر صورت ساخت این دارو یکی از موفقیت‌های بزرگ است. نتایج مطالعه انجام‌شده برای این دارو اینطور بوده که در ۵۰ درصد از مواردی که مورد استفاده قرار گرفته از بستری شدن و بیماری وخیم جلوگیری کرده است که عدد بالا و نویدبخشی است.

ناجی گفت: به نظر می رسد که FDA سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تایید کند و در این صورت همه کشورها به دنبال آن خواهند بود و ما هم از هم اکنون باید برای واردات یا تولید این دارو در داخل برنامه‌ریزی کنیم.   

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید