از آنجایی که هرچیزی با احساسات ما درارتباط باشد درضمیر ناخودآگاه ما قرارمی گیرد و هرگزازیاد نمی رود، شاید ما روزانه هزاران تصویرو افراد مختلفی ببینیم، اما هیچ کدام در ذهن ما باقی نمی ماند،اما آنهایی که با احساسات ما را تحریک می کنند سالیان سال در ذهن ما باقی می مانند.

تاثیرات خودکشی یک ورزشکاردرجامعه

دکتر بهروز شهسواری: پدیده‌ای به نام خودکشی در میان ورزشکاران جهان به سرعت درحال رشد است، که این پدیده سوژه های داغ خبری این روزهای رسانه‌ها و خبرگزاری هاست، از این رو همه در تلاشند تا بیشترین سهم را در نشر و انتشار این خبر داشته باشند و به دنبال پاسخی قانع کننده و مخاطب پسند هستند تا بتواند دراین فضا مخاطبین بیشتری را جلب نمایند.

خودکشی ورزشکاران جدا از این که ضایعه و تاسف برای جوامع ورزشی جهان را در پی دارد ،تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری در اجتماعات از خود به جا می گذارد که می تواند این تاثیرات تا سالیان متمادی درذهن و خاطرات طرفداران باقی بماند.از این رو خودکشی ورزشکاران می تواند یک تراژدی بزرگ در جامعه دانست و این تراژدی به عنوان یک رسم در جامعه گسترش یافته و افکار عمومی را متشنج می‌کند، یاس و ناامیدی را فراگیر نماید.

ورزشکاران سمبل و اسطوره، درجوامع امروز بشری هستند و رفتارها و کردارشان روی جوانان و طرفدارهایشان تاثیرات به سزایی دارند، آنها را بعنوان یک الگو والهام بخش زندگی خویش می پندارند، و یک رابطه عاطفی عمیقی بین طرفداران و ورزشکاران ایجاد می‌شود که با پیروزی آنان خوشحال وشادمان شده و شکست آنان غمگین و اندوهگین می شوند.

اغلب اوقات ورزشکارانی که دست به خودکشی می زنند، در آّخرین لحظات زندگی خویش دست نوشته‌ای، تصویری ، صدای ضبط شده و...از خود به یادگار می گذارند و دلایلی برای انجام این عمل داشته و نقش خودکشی را یک موفقیت و رهایی از قید و بند شرایط سخت زندگی می دانند که این دلایل برایش بسیار مهم و حأیز اهمیت بوده که تاب و تحمل این فشار روانی نداشته و حاضر به پایان دادن زندگی خویش شده‌اند که شاید ازدیدگاه یک فردی عادی خیلی پیش پا افتاده باشد و هیچ ارزشی نداشته باشد و کمترین تاسف برایش رقم بزند، اما ازدیدگاه جوانانی که الگوی زندگی شان چنین ورزشکارانی بوده است خیلی متفاوت تر خواهد بود،تصورات خود را از یک زندگی مجلل با تمام امکانات رفاهی وشرایط ویژه وجایگاهی اجتماعی خاص را درذهنش به تصویر می‌کشد و تمام آرزو و رویایش را در او می بیند، زیرا احساس می کند که کاملا شبیه اوست و او نیز چنین شرایط را داشته است، سعی می کند همانند او بشود زیرا احساس می کند اگر او تبدیل به یک اسطوره شده پس من نیز می توانم همانند او یک انسان موفق وارزشمند و قابل احترام برای همگان باشم وبه خواسته هایم برسم، بعبارتی آینده خود را دراو می بیند وسعی می کند تمام رفتار و کردارش را تکرارکند تا کاملا شبیه او شود. حالا تصور کنید خبر خودکشی ورزشکارمحبوبش مواجه می شود ، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ وچه فکری می تواند بکند؟ چه تاثیری روی این جوان خواهد داشت ؟ چه دلایلی می تواند خود متقاعد نماید تا بتواند ازاین بحران عبور کند؟

متاسفانه این مواردها هر چه بیشتر در فضای مجازی منتشر شود،دیدن و شنیدن این موضوع برای جوانان و طرفداران بسیارآزاردهنده بوده صدمات روحی وروانی فراوانی را درپی خواهد داشت.

از آنجایی که هرچیزی با احساسات ما درارتباط باشد درضمیر ناخودآگاه ما قرارمی گیرد و هرگزازیاد نمی رود، شاید ما روزانه هزاران تصویرو افراد مختلفی ببینیم، اما هیچ کدام درذهن ما باقی نمی ماند،اما آنهایی که با احساسات ما را تحریک می کنند سالیان سال در ذهن ما باقی می مانند.

اگرصحنه های دلخراش،ترسناک،وحشت انگیز،خنده دار و از این قبیل صحنه ها ببینید هرگز فراموش نخواهد شد و هرزمانی آنها را درذهن تان به تصویر بکشید احساسات تان چه مثبت و چه منفی تغییر خواهد کرد.

از این رو نمی توان تاثیرات خودکشی ورزشکاران را در جامعه نادیده گرفت،به راحتی ازکنارش عبورکرد همواره پیشگیری بهتر ازدرمان است.می توان با بهرگیری ازروانشناسان ورزشی در باشگاه وآموزش به ورزشکاران درصورت بروزفشارهای روانی و اضطراب با کمک آنها شرایط را کنترل نمایند.همانند بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا وباشگاه بارسلونا آندراس اینیستا، که طبق مصاحبه ایی که داشته ،بیان کرده بود بنده افسردگی شدیدی را پشت سر گذاشته به کمک روانشناسان این موضوع را کنترل کرده و توانسته مجددا به شرایط عادی باز گردد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید