در رابطه با فراکاب باید اعلام کنیم، معمولاً وجهی که بابت کارمزد دریافت می‌شود، با درصدهای مشخصی بین کارگزاری شرکت بورس، سازمان بورس و مالیات دولتی تقسیم می‌شود.

ارزش معاملات خرد برای سرمایه گذاری در بورس و فراکاب چگونه در معاملات تاثیر می‌گذارد؟

اگر یکی از سهامداران بازار بورس تهران باشید، احتمالاً واژگانی همچون فراکاب یا ارزش معاملات خرد در بورس را شنیده‌اید. اما ممکن است به درستی از مفهوم آن‌ها اطلاع نداشته باشید. در واقع هر بازاری، یک سری اصطلاحات مختص به خود را دارد. این دو اصطلاح نیز منحصراً برای بازار بورس تهران هستند. به همین خاطر لازم است تا افرادی که در این بازار فعالیت دارند، با مفهوم آن‌ها آشنایی داشته باشند. چراکه اطلاع از آن‌ها می‌تواند بر شیوه تحلیل و روش‌های سرمایه گذاری در بورس شما نیز تأثیر بگذارد. این دو واژه، نماینده طیفی از مفاهیم بورس هستند که می‌توانند دید کلی و واضح‌تری نسبت به بورس را برای شما ایجاد کنند. پس اگر نسبت به مفاهیم نامبرده دغدغه دارید، با ما همراه شوید.

مفهوم فراکاب در بورس چیست؟

«فراکاب» عبارتی است که گاهاً در بورس تهران با آن روبه‌رو می‌شویم. برخی‌ها اعلام می‌کنند که خرید سهام فراکابی بهتر است. اما سهام فراکابی کدام‌ها هستند؟! برای پی بردن به پاسخ این سؤال، باید سرمایه گذاری در بورس را به عنوان یک فعالیت اصلی انتخاب کرده باشیم. در غیر این‌صورت، پی بردن به این مفهوم، نتیجه‌ای برای ما ندارد. فراکاب در واقع یک عبارت اختصاری است و به بازارهای متنوع موجود در بورس اشاره دارد. این بازارها شامل موارد زیر هستند:

  • فرابورس
  • کالا
  • انرژی
  • بورس

هرکدام از بازارهای نامبرده، فعالیت و معاملات مختص به خود را دارند. برای مثال، بازارهای بورس و فرابورس روی معامله سهام شرکت‌ها و اوراق بهادار متمرکز هستند. شرکت‌هایی که در فرابورس حضور دارند، می‌توانند با اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس کشور به بازار بورس بپیوندند. اما به صورت‌ کلی، سهام و اطلاعات این دو بازار باهم در حساب کاربری مشتریان بورس قابل مشاهده هستند. در بازار بورس کالا نیز تمرکز روی معاملات کالای مختلف است. از جمله کالاهای مورد معامله در بورس کالا می‌توان محصولات معدنی، فرآورده‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، محصولات کشاورزی و البته اوراق مشتقه را نام برد. بورس انرژی نیز در عمل شبیه به بورس کالا عمل می‌کند، اما تمرکز آن روی فرآورده‌های نفتی و حامل‌های انرژی قرار دارد. حالا اگر شما عبارت اول این چهار بازار را در کنار هم بگذارید، واژه «فراکاب» ایجاد خواهد شد!

منظور از سهم فراکابی چیست؟

در رابطه با فراکاب باید اعلام کنیم، معمولاً وجهی که بابت کارمزد دریافت می‌شود، با درصدهای مشخصی بین کارگزاری شرکت بورس، سازمان بورس و مالیات دولتی تقسیم می‌شود. قسمتی از این کارمزد نیز با درآمدهای شرکت بورس مرتبط است. با توجه به این‌که کارمزد هم از خریدار و هم از فروشنده دریافت می‌شود، پس تا زمانی که حجم معاملات بالا باشد، این شرکت‌ها درآمد بهتری خواهند داشت. به همین خاطر است که عده‌ای عقیده دارند که سهام شرکت‌ها در درازمدت سود خوبی را به سهامداران خواهد داد. برای این که ارزش شرکت‌های بورسی بررسی شود، از شاخص کل استفاده می‌شود. فرمول شاخص کل به گونه‌ای است که نسبت به تغییرات ارزش کل بازار حساس است. ارزش بازار، حاصل‌ضرب تعداد کل سهام هر شرکت در ارزش روز آن شرکت است.

با توجه به این که در محاسبه شاخص کل، مجموع ارزش شرکت‌ها محاسبه می‌شود، همچنین مجموعه‌ای از آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. پس شرکت‌هایی که ارزش بالاتری دارند می‌توانند تاثیر بیشتری روی شاخص کل داشته باشند. در واقع اگر در بازارهای بورس حجم معاملات افزایش پیدا کند، این به نفع افرادی خواهد بود که سهام فراکابی دارند. چون با توجه به دریافت کارمزد از هر معامله، افراد سود بیشتری دریافت خواهند کرد. اما خرید سهام مناسب فراکابی باید با دقت انجام شود. به همین خاطر باید تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را فرا بگیرید. وب سایت «دلفین وست» بهترین بستر برای ارائه آموزش‌های بورسی در سطح کشور است.

فراکاب

مفهوم «ارزش معاملات خرد» در بورس چیست؟

«ارزش معاملات خرد» به مجموع ارزش کل معاملات انجام شده روی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اشاره دارد. در واقع با توجه به این که ارزش معاملات نشان ‌دهنده‌ی حجم نقدینگی در بازار است، بررسی این مفهوم به ما کمک می‌کند تا زمان مناسب برای خرید و فروش سهام را تشخیص دهیم. در واقع، افزایش ارزش کل معاملات بازار نشان از ورود نقدینگی است که می‌تواند نشان از روند مثبت بازار باشد. کاهش ارزش معاملات بازار نیز می‌تواند نشان دهنده‌ی زمان نامناسب برای سرمایه‌گذاری باشد. برای محاسبه ارزش معاملات خرد، لازم است تا تعداد کل معاملات در حجم معاملات کل ضرب شود. البته طبیعتاً انجام این کار از عهده‌ی تریدرهای خرد بازار خارج است. به همین خاطر تریدرها و تحلیل‌گران برای بدست آوردن ارزش معاملات خرد بازار، به وبسایت  دیده بان بازار مراجعه می‌نمایند. همچنین عمل «تابلوخوانی» نیز می‌تواند اطلاعات لازم در این باره‌ را با یک جمع و تفریق ساده در اختیار افراد قرار دهد.

البته گاهی معاملات بسیار بزرگی در بازار بورس اتفاق می‌اُفتد که به آن «معامله بلوکی» گفته می‌شود. این معاملات، خارج از ساعت معامله و با حجم بیشتر از حجم مجاز بازار انجام می‌شوند. این مفهوم در برابر معاملات خرد قرار دارد. حالا اگر معاملات بزرگ بلوکی را از ارزش کل معاملات روزانه کم کنیم، ارزش معاملات خرد مشخص خواهد شد.

چرا پی بردن به ارزش معاملات خرد برای سرمایه گذاری در بورس اهمیت دارد؟

معمولاً معامله‌گران در هنگام ترید کردن برای کسب سود از این بازار به نوسان‌گیری می‌پردازند. آن‌گاه برای تشخیص سهام مناسب جهت خرید و فروش از روش‌های تحلیلی کمک می‌گیرند. تحلیل در این بازارها به دو شکل تکنیکال و فاندامنتال انجام می‌شود. پی بردن به ارزش معاملات خرد برای سرمایه گذاری در بورس بخشی از این تحلیل‌ها است. به این معنی که می‌تواند در تشخیص سهام مستعد رشد به معامله‌گران کمک کند. بنابراین اگر شما قصد دارید تا در این بازار به‌صورت حرفه‌ای و مستمر فعالیت کنید، پی بردن به مفاهیم عمقی بورس مانند فراکاب و ارزش معاملات خرد برای شما ضروری است. اما باید به این نکته اشاره کنیم که صرفاً شناخت این مفاهیم به ما کمک چندانی نمی‌کند. بلکه باید یاد بگیریم از آن‌ها در جهت انجام معاملات سودبخش استفاده کنیم. برای این مهم باید تحت آموزش بورس قرار بگیرید.  

شما می‌توانید آموزش بورس خود را با شرکت در دوره‌های مقدماتی بورس دلفین وست آغاز کنید. سپس با شرکت در دوره‌های حرفه‌ای‌تر مانند آموزش تحلیل تکنیکال، روانشناسی بازار و...  دانش مالی خود را ارتقا دهید. هرچقدر بهتر بتوانید مفهوم بورس و اتفاقات آن را درک کنید، بهتر می‌توانید به ارزش حقیقی سهام آن پی ببرید. با شناخت ارزش ذاتی سهام، می‌توانید در برنامه‌ریزی‌های درازمدت خود نیز به سوددهی کلان برسید.

ارزش معاملات خرد

ضرورت یادگیری مفاهیم بورس برای تضمین موفقیت در انجام معاملات بورسی

اگر تصمیم گرفته‌اید به یکی از افراد موفق در بورس تهران تبدیل شده و سرمایه خود را از طریق سرمایه گذاری در بورس افزایش دهید، پی بردن به مفاهیم و اصطلاحات این بازار برای شما ضروری است. در این مطلب دو اصطلاح کلی «فراکاب» و «ارزش معاملات خرد» را برای شما روشن ساختیم. اصطلاحات بسیار بیشتری هم وجود دارند که برای فعالیت حرفه‌ای در بورس به آن‌ها نیاز خواهید داشت. خوشبختانه در دوره‌های آموزش بورس، این مفاهیم به‌صورت دقیق معرفی شده‌اند. همچنین چگونگی استفاده از آن‌ها نیز اهمیت دوچندانی برای تریدرها خواهد داشت. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که همین حالا با شرکت در دوره‌های آموزش بورس دلفین وست، این اصطلاحات را فرابگیرید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید