تسهیلات ساخت مسکن برای دهک های اول تا سوم و نیز مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد، برای دهک های چهارم و پنجم با نرخ سود ۹ درصد و برای دهک های ششم و هفتم با نرخ سود ۱۲ درصد، پیش بینی شده است.

چینی‌ها برای ساخت مسکن به ایران می‌آیند

به گزارش سلام نو، روزنامه خراسان نوشت: عضو کمیسیون عمران ضمن بیان جزئیات نحوه محاسبه اقساط وام طرح جهش تولید مسکن از مذاکره با چینی ها برای ساخت مسکن خبر داد.

جزئیات منتشر شده از وام قانون جهش تولید مسکن حاکی از این است که نرخ سود آن از ۵ تا ۱۲ درصد و مبلغ آن از ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان خواهد بود. با این اوصاف، محاسبات اولیه نشان می دهد که برای شهرهای بالاتر از یک میلیون نفر جمعیت، میزان اقساط وام بین حدود دو میلیون و ۸۰۰ تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. این رقم در دیگر شهرها (غیر از مراکز استان ها و تهران) به حدود دو میلیون و ۱۰۰ تا سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می رسد. البته این ارقام برای دهک ها و مناطق مختلف متفاوت است. در همین حال، دیروز عضو کمیسیون عمران مجلس از مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید خبر داد.به گزارش خراسان، پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن، شمارش معکوس برای ساخت سالیانه یک میلیون مسکن آغاز شده است. در این خصوص دو نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس در روزهای اخیر جزئیات بیشتری از آن ارائه کرده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایری سخنگوی این کمیسیون، معاون وزارت و شهرسازی از آغاز ثبت نام برای واحدهای مسکونی قانون جهش مسکن از هفته آینده خبر داده و برنامه های پیشنهادی این وزارتخانه را برای اجرای قانون مذکور ارائه کرده است.

بر این اساس، تسهیلات ساخت مسکن برای دهک های اول تا سوم و نیز مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد، برای دهک های چهارم و پنجم با نرخ سود ۹ درصد و برای دهک های ششم و هفتم با نرخ سود ۱۲ درصد، پیش بینی شده است. رقم تسهیلات نیز برای دهک های مختلف به صورت شناور در نظر گرفته شده است. طبق مصوبات پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی این رقم برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان، برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون، برای مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، برای سایر شهرها ۳۰۰ میلیون و برای مسکن روستایی نیز ۲۵۰ میلیون خواهد بود.

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم، به نقل از اقبال شاکری دیگر عضو کمیسیون عمران، با بیان این که دوره بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله است،تصریح کرد: واحدهای قانون جهش تولید طی دو سال ساخته می‌شوند و پس از تحویل به متقاضیان واجد شرایط بازپرداخت تسهیلات طی ۱۸ سال آغاز خواهد شد.

مذاکره با چینی ها برای ساخت مسکن در ایران

نکته قابل توجه در سخنان شاکری، ورود سازندگان خارجی ها برای ساخت مسکن در ایران است. وی از مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با چهار تا پنج سازنده بزرگ کار را شروع می‌کند و این سازندگان نیز از انبوه‌سازان و شرکت‌های کوچک‌تر برای ساخت واحدها استفاده خواهند کرد. به گزارش خراسان، این موضوع اگرچه می تواند انتقادهای سازندگان داخلی را به همراه داشته باشد، اما در صورت بهبود سرعت و فناوری ساخت مسکن مطابق استانداردهای روز دنیا، می تواند تحولی در سرعت و کیفیت ساخت مسکن کشور به وجود بیاورد.

حساب و کتاب اقساط وام جهش تولید مسکن

با توجه به برنامه های پیشنهادی وزارت راه برای وام جهش تولید مسکن که سخنگوی کمیسیون عمران آن را بیان کرده است، می‌توان جزئیات این وام را برای «شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت» و نیز «سایر شهرها» به صورت جدول مندرج محاسبه کرد. در این جدول همچنین فرض شده که دوره بازپرداخت تسهیلات، ۱۸ سال است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید