جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که چربی و سلول‌های مرده پوست، روی پوست ترکیب و یک پلاگین تشکیل می‌دهند که منافذ را مسدود می‌کند.

علت بروز آکنه چیست؟ + نحوه درمان آکنه

به گزارش سلام نو به نقل از مجله سلف، امروزه با توجه به اهمیت رسیدگی به سلامت پوست، وقتی نوبت به یافتن درمان‌های مناسب برای آکنه می‌رسد، روش‌های درمان بسیار و محصولات متعددی وجود دارد که هر کدام اثرات خاص خود را دارد. از شستشوی آکنه گرفته تا کرم‌ها و درمان‌های موضعی، گزینه‌ها می‌توانند بسیار زیاد باشند، بنابراین نمی‌توان تشخیص داد که بهترین درمان آکنه برای شما کدام است.

اما باید توجه داشت این واقعیت که با گذشت زمان و افزایش سن هنوز ممکن است با آکنه مواجه شوید، وجود دارد. در واقع آکنه بزرگسالان چیزی است که می‌تواند افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله و حتی ۵۰ سالگی را درگیر کند.

جوش‌های سرسیاه و سرسفید آزاردهنده، عمیق و دردناک هستند که اغلب در آکنه بزرگسالان ظاهر می‌شوند و خلاص شدن از آن‌ها سخت‌تر است. در این پژوهش با متخصصان پوست صحبت شده تا موثرترین راه‌های درمان‌های آکنه برای انواع جوش‌ها را معرفی کنند.

دلایل بروز آکنه چیست؟

جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که چربی و سلول‌های مرده پوست، روی پوست ترکیب و یک پلاگین تشکیل می‌دهند که منافذ را مسدود می‌کند. معمولاً پوست به طور طبیعی سلول‌های مرده خود را دفع می‌کند. به گفته آکادمی پوست آمریکا، اگر بدن مقدار زیادی چربی (روغن) تولید کند، این سلول‌ها می‌توانند در منافذ پوست گیر کنند.

گاهی اوقات باکتری‌ها در حفره‌ای به دام افتاده و تکثیر می‌شوند. از آنجا که باکتری به طور طبیعی روی پوست زندگی می‌کند، در داخل این فولیکول مسدود شده رشد کرده، ناحیه ملتهب می‌شود و این زمانی است که شروع به دیدن پاپول ها، جوش‌ها و ضایعات کیستیک می‌کنید.

درمان‌هایی که در زیر مشاهده خواهید کرد برای لایه برداری سلول‌های مرده پوست، مکیدن چربی اضافی، جلوگیری از التهاب و از بین بردن باکتری موثر است. حتی چند درمان وجود دارد که به طور خاص آکنه هورمونی را هدف قرار می‌دهد.

البته باید به این نکته توجه داشت که هیچ راه حل مناسب و قطعی برای درمان آکنه وجود ندارد.

متخصصان پوست بالاتفاق در این مورد توافق کرده اند که هر بیمار به روش‌های مختلف درمان پاسخ می‌دهد، ممکن است گاهی اوقات قبل از بهبودی بدتر هم شود، اما باید توجه داشت یافتن درمان مناسب، بخشی از مراقبت از آکنه است و با کمک متخصص پوست می‌توان درمان کرد.

ابتدا باید شدت و نوع آکنه مشخص شود، سپس، تشخیص داده میشود کدام نوع (موضعی یا خوراکی) درمان بهتر عمل میکند.

درمان موضعی آکنه:

این راه رایج‌ترین نوع درمان آکنه است. برخی با از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه عمل می‌کنند و برخی دیگر با کاهش چربی از شر آکنه خلاص می‌شوند. مواد تشکیل دهنده درمان‌های موضعی آکنه ممکن است شامل رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید، آنتی بیوتیک‌ها یا سالیسیلیک اسید باشد.

درمان خوراکی آکنه:

این داروها که به صورت داخلی (در بدن) عمل می‌کنند، زمانی تجویز می‌شوند که جوش‌های قرمز و متورم (کیست و ندول آکنه) وجود داشته باشد. آن‌ها می‌توانند به اشکال مختلف مانند آنتی بیوتیک‌ها که باکتری‌ها را از بین می‌برند و التهاب را کاهش می‌دهند، قرص‌های ضد بارداری که به آکنه‌های هورمونی کمک می‌کند و ایزوترتینوئین، باشند.

در ادامه بهترین درمان‌های آکنه برای آکنه‌های گاه به گاه، خفیف و برخی از آکنه‌های متوسط گفته شده است.

سالسیلک اسید

سالیسیلیک اسید یک راه حل مناسب برای افرادی است که درگیری طولانی مدتی با آکنه نداشته اند. سالیسیلیک اسید یک بتا هیدروکسی اسید (BHA) است که با حل شدن چربی اضافی و لایه برداری ملایم سلول‌های مرده پوست عمل می‌کند. سالسیلک اسید در شوینده‌های موجود در بازار وجود دارد.

سالیسیلیک اسید همچنین دارای خواص ضد التهابی برای کمک به التهاب کیستیک است که می‌تواند در صورت پارگی انسداد عمیق فولیکول‌های مو در زیر پوست ایجاد شود. اگرچه استفاده از سالیسیلیک اسید در شستشوی صورت بسیار خوب است، اما ممکن است متوجه شوید که هنگام استفاده از آن به عنوان تونر، مرطوب کننده، نتایج بهتری خواهید داشت، زیرا زمان بیشتری را برای انجام کار به آن می‌دهد. به خاطر داشته باشید، سالیسیلیک اسید در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند پوست را خشک کند، بنابراین ممکن است عاقلانه باشد که فقط یک محصول با ترکیب مورد نظر برای استفاده روزانه انتخاب کنید.

اسید گلیکولیک

گلیکولیک اسید یک آلفا هیدروکسی اسید است که به آرامی پوست را لایه برداری کرده و به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست که می‌توانند منافذ را مسدود کنند، کمک می‌کند. همانند اسید سالیسیلیک، می‌توانید گلیکولیک را در شستشوها، لایه بردارها، مرطوب کننده‌ها و سرم‌ها در فروشگاه زیبایی یا داروخانه بیابید.

قرص‌های ضد بارداری

اگر متوجه شدید که هر ماه دقیقاً در دوران قاعدگی خود، آکنه‌های پوستی ایجاد میشود، ممکن است آکنه با هورمون‌ها مرتبط باشد.

متخصصان می‌گویند: حساسیت به هورمون‌هایی به نام آندروژن به شکل آکنه کیستیک ظاهر می‌شود. آندروژن ها، یعنی تستوسترون، باعث تولید چربی بیشتر در پوست می‌شوند. ترکیبی از پیشگیری از بارداری هورمونی، که حاوی هورمون‌های استروژن و پروژستین است، به حفظ تعادل هورمون‌ها و شفافیت پوست کمک می‌کند. همگی به عنوان درمان آکنه مورد تأیید هستند.

اسپیرونالاکتون

گاهی اوقات کنترل بارداری به تنهایی برای ایجاد تغییر در آکنه هورمونی کافی نیست. در آن زمان است که ممکن است پزشک توصیه کند که یک ماده مسدود کننده دیگر آندروژن مانند اسپیرونالاکتون را اضافه کنید. اسپیرو (همانطور که اغلب نامیده می‌شود) با مسدود کردن گیرنده‌هایی که با تستوسترون متصل می‌شوند، مقدار هورمون‌های آندروژن را در گردش به حداقل می‌رساند. به گفته پزشکان، هنگامی که این قرص‌ها همزمان با قرص‌های ضد بارداری خوراکی مصرف می‌شوند، بسیاری از زنان شاهد بهبود جوش هستند. گاهی اوقات این دارو برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تجویز می‌شود تا علائم مربوط به آندروژن مانند رشد بیش از حد موی زائد، فشار خون بالا، پوست چرب و آکنه را تسکین دهد.

آنتی بیوتیک‌ها

متخصص پوست می‌تواند آنتی بیوتیک‌های خوراکی را برای کمک به آکنه تجویز کند، اما معمولاً اولین انتخاب نیست. در حالی که ممکن است نتایج فوری را مشاهده کنید، به محض اینکه آنتی بیوتیک‌ها را کنار گذاشتید، آکنه برمی گردد، در این مورد هشدار میدهند که امکان ابتلا به عفونت‌های قارچی، تهوع، ناراحتی معده نیز وجود دارد.

اما در نهایت باید توجه داشته باشید آکنه درد و معضلی جدی نیست، اما لازم نیست با آن زندگی کنید، بلکه میتوان با آن مدارا و با بهترین روش‌های موجود آن را درمان کنید، اگر درمان‌های بدون نسخه برای شما موثر نیستند، با متخصص پوست مشورت کنید، زیرا که می‌تواند بهترین داروی آکنه را برای شما تعیین کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید