دختران واقعیت‌های دیجیتالی خود و راه حل‌هایی را که برای پیشرفت در مسیرهای مختلف خود به عنوان تکنسین برای آزادی بیان، شادی و پتانسیل بی‌حد و مرز نیاز دارند، می‌شناسند. بیایید تنوع این دنبال‌کننده‌های فناوری را همزمان با گسترش مسیرها تقویت کنیم تا هر دختر، صرف نظر از نژاد، جنسیت، زبان، توانایی، وضعیت اقتصادی و منشاء جغرافیایی از پتانسیل ک خود استفاده کند.

چرا امروز روز جهانی دختر است؟

صدای من، آینده برابر ما

در سال ۲۰۲۱، مجمع برابری نسل (GEF) در روز جهانی کودکان دختر، گرامی داشته می‌شود و تعهدات ۵ ساله رهبران جامعه مدنی، دولت‌ها ، شرکت‌ها و سازندگان تغییر از سراسر جهان را برای تأثیرات جسورانه برابری جنسیتی آغاز می‌شود. در عین حال، ما در دومین سال همه‌گیری COVID-۱۹ هستیم. این بیماری همه‌گیر، بسترهای دیجیتالی را برای یادگیری، کسب درآمد و ارتباط سریع‌تر کرده است، در عین حال واقعیت‌های دیجیتالی متنوع دختران را برجسته کرده است.

شکاف دیجیتالی جنسیتی در ارتباط، دستگاه‌ها و استفاده، مهارت‌ها و مشاغل واقعی است. این یک شکاف نابرابری و محرومیت در جغرافیاها و نسل‌ها است که اگر انقلاب دیجیتالی برای همه و همه باشد، چالشی برای حل آن است.

نسل دیجیتال نسل ما

اما دختران واقعیت‌های دیجیتالی خود و راه حل‌هایی را که برای پیشرفت در مسیرهای مختلف خود به عنوان تکنسین برای آزادی بیان، شادی و پتانسیل بی‌حد و مرز نیاز دارند، می‌شناسند. بیایید تنوع این دنبال‌کننده‌های فناوری را همزمان با گسترش مسیرها تقویت کنیم تا هر دختر، صرف نظر از نژاد، جنسیت، زبان، توانایی، وضعیت اقتصادی و منشاء جغرافیایی از پتانسیل خود استفاده کند.

اگر  بخواهیم یک تغییر دیجیتالی معنی‌دار و پایدار به دست آوریم، باید از یک عدسی جنسیتی نسلی قوی به شکاف دیجیتالی استفاده کنیم.

سرمایه‌گذاری در مسیرهای اشتغال: برای دختران نوجوان و زنان جوان در کشورهای با درآمد کم و متوسط

تقریبا از هر ۴ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله ۱ نفر در سراسر جهان در حال تحصیل، اشتغال یا آموزش نیستند، در حالی که برای پسران، ۱ نفر از هر ۱۰ پسر است. تجزیه و تحلیل ارائه شده در این گزارش شش موضوع اصلی سرمایه‌گذاری و نمونه‌هایی از فرصت‌های قابل سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد و از سازمان‌های تجاری و سرمایه‌گذاران، با نگاهی به تأثیرات اجتماعی و اقتصادی، می‌خواهد تا رویکردهای سرمایه‌گذاری جسورانه‌ای را در این زمینه‌ها اتخاذ کنند.

در سال ۱۹۹۵ در کنفرانس جهانی زنان در کشور پکن به اتفاق آرا اعلامیه و پلتفرم اقدام پکن، پیشروترین طرح برای پیشبرد حقوق نه تنها زنان بلکه دختران، تصویب شد. اعلامیه پکن اولین موردی است که به طور خاص حقوق دختران را اعلام کرده است.

در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که ۱۱ اکتبر را به عنوان روز جهانی کودکان دختر اعلام کرد، تا حقوق دختران و چالش‌های منحصر به فرد دختران در سراسر جهان را به رسمیت بشناسد.

روز جهانی کودکان دختر بر لزوم رسیدگی به چالش‌هایی که دختران با آن روبرو هستند و ارتقای توانمندی دختران و احقاق حقوق انسانی آن‌ها تمرکز می‌کند.

دختران نوجوان نه تنها در این سال‌های بحرانی تکوینی، همچنین در دوران بلوغ، حق داشتن یک زندگی امن، تحصیل کرده و سالم را دارند. اگر دختران در دوران نوجوانی به طور مؤثر حمایت شوند، می‌توانند جهان را تغییر دهند، هم به عنوان دختران توانمند امروز و هم به عنوان کارگران فردا، مادران، کارآفرینان، مربیان، سرپرستان خانوارها و رهبران سیاسی. سرمایه‌گذاری برای درک قدرت دختران نوجوان امروز از حقوق آن‌ها حمایت می‌کند و آینده‌ای عادلانه و مرفه‌تر را نوید می‌دهد، جایی که در آن نیمی از بشریت شریک مساوی در حل مشکلات تغییر اقلیم، درگیری‌های سیاسی، رشد اقتصادی، پیشگیری از بیماری‌ها و پایداری جهانی.

دختران در حال شکستن مرزها و موانع ناشی از کلیشه‌ها و محرومیت هستند، از جمله آن‌هایی که برای کودکان دارای معلولیت و کسانی که در جوامع حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند، به عنوان کارآفرینان و مبتکران جنبش‌های جهانی دختران، دنیایی را ایجاد می‌کنند که برای آن‌ها و نسل‌های آینده مناسب است.

دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در هر یک از ۱۷ هدف ضروری است. تنها با تضمین حقوق زنان و دختران در تمام اهداف، به عدالت و مشارکت، اقتصادهایی که برای همه کار می‌کند و حفظ محیط مشترک خود در حال حاضر و برای نسل‌های آینده، خواهیم رسید.

دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران

توانمندسازی زنان و دختران و ترویج برابری جنسیتی برای تسریع توسعه پایدار بسیار مهم است. پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران نه تنها یک حقوق اساسی بشر است، بلکه در همه زمینه‌های توسعه دیگر نیز تأثیر چند برابری دارد.

عصر جدید برای دختران

بیش از ۱.۱ میلیارد دختر امروزی آینده را انتخاب خواهند کرد. دختران هر روز مرزها و موانع را می‌شکنند و با مسائلی مانند ازدواج کودکان، نابرابری تحصیلی، خشونت، عدالت آب و هوا و دسترسی نابرابر به مراقبت‌های بهداشتی برخورد می‌کنند. دختران ثابت می‌کنند که قابل توقف نیستند.

زنان و دختران نیمی از جمعیت جهان و بنابراین نیمی از پتانسیل آن را به خود اختصاص می‌دهند. برابری جنسیتی، علاوه بر این که از حقوق اساسی بشر است، برای دستیابی به جوامع مسالمت‌آمیز، با پتانسیل کامل انسانی و توسعه پایدار ضروری است. علاوه بر این، نشان داده شده است که توانمندسازی زنان باعث افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید