کشور ایران جز کشورهایی بحساب می آید که در دنیا انواع فرهنگ های زیبا را در خود جای داده است و معمولا سرزبان اکثر مردم جهان می باشد. برخی فرهنگ ها در ایران قدمت بسیار زیادی دارد و معمولا کمتر از آن ها یاد می شود. قوم لر را می توان یکی از این ملیت های با قدمت معرفی کرد.

اهنگ لری و تاریخچه عظیم آن

قومیت لر در غرب و جنوب غربی کشور زندگی می کنند و معمولا در شهرهای لرستان درحال گذران زندگی می باشند. قومیت لر و کرد در ایران را می توان از با قدمت ترین ملیت های داخل کشور معرفی کرد. این قوم به مانند هر قومیت و ملیت دیگری شاخصه های بخصوص خود را دارد.

برای مثال می توان به فرهنگ زیبای قومیت لر اشاره کرد که این فرهنگ در موسیقی آن ها نیز تاثیر مستقیم داشته است و می توان شاهد ریتم های بسیار زیبا و شنیدنی آن ها بود. معمولا از موسیقی لری برای راه اندازی مراسم های مناسبتی استفاده می شود و در کشور طرفداران بسیار زیادی را به دور خود جمع کرده است.

اما موسیقی لری تنها یک شاخه خود را به موسیقی های شاد برای مراسم اختصاص داده است و شما می توانید چندین نوع آن را نیز بشناسید. در این مقاله سعی داریم تا شما را بهتر با موسیقی لری و تاریخچه آن آشنا کنیم. همچنین تلاش خواهیم کرد تا مرجعی برای دانلود اهنگ لری جدید به شما عزیزان معرفی نماییم.

اهنگ های لری و انواع آن

همانطور که بیان شد اهنگ های لری تنها یک موسیقی محلی بشمار نمی رود و همه علاقه خود را به ریتم های آن نشان داده اند. موسیقی لری نیز به مانند سایر اهنگ های محلی دیگر دارای دو نوع آوازی یا همان باکلام و یا سازی یا همان بیکلام می باشد. این دو نوع هر یک دارای انواع بخصوص بوده که در کل اهنگ های لری و اصل موسیقی این قومیت را تشکیل می دهد.

ابتدا می خواهیم معرفی اهنگ های لری را با بخش آوازی آن شروع نماییم.

اهنگ لری و تاریخچه عظیم آن

· موسیقی آوازی لری

اهنگ های آوازی لری در سبک خود به ۷ بخش تقسیم می شوند که عبارت اند از:

۱-اهنگ های غنایی و عاشقانه لری

آهنگ های لری نیز در سبک خود گرچه محلی هستند اما می توانند مفاهیم عاشقانه و زیبایی نیز داشته باشند. این زبان و گویش بقدری سوزناک است که به راحتی می توان ریتم های عاشقانه را در آن گنجاند. اهنگ های عاشقانه کردی و لری از زیباترین بیان های عاشقانه می باشند.

۲- اهنگ های حماسی لری

اهنگ های حماسی بیانگر شجاعت ها و تاریخ بسیار قدیمی قوم لر می باشد. این تاریخ را لر زبان ها بصورت شعر بیان می کنند تا شنونده بتواند از سرگذشت مردم این منطقه به خوبی آگاه شده باشد.

۳- اهنگ های عزاداری و سوگواری

لرها برای عزاداری وسوگواری خود نوعی اهنگ بخصوص دارند و از استفاده می کنند تا مراسم به خوبی یادآور مرحوم و درگذشته آن روز شده باشد. این آواز زیبا و سوزناک مور و یا همان موره نامیده می شود.

اهنگ لری و تاریخچه عظیم آن

۴- اهنگ های فصل مختلف لری

قومیت لر و کرد به دلیل شباهت های بسیار زیادی که در فرهنگ خود دارند همیشه با یکدیگر مقایسه می شوند. لرها نیز به مانند برخی قوم های ایرانی برای فصل های مختلف سال موزیک های زیبا و شنیدنی بسیار زیادی دارند و از آن استفاده می کنند که گاها نوعی شکرگزاری نیز بحساب می آید.

۵- اهنگ های کار لری

لرها و این قوم  بسیار محبوب برای کار کردن خود نیز موسیقی های بسیار شنیدنی و شادی دارد. این قومیت معمولا از موسیقی های بسیار شنیدنی استفاده می کنند که شنیدن ان ها در حین کار بسیار لذت بخش است.

۶- اهنگ های طنز لری

در موسیقی لری گاها شنیده می شود که از مفاهیم طنز برای ساخت ریتم استفاده می شود. شنیدن این موزیک های زیبا برای کسانی به زبان لری تسلط دارند شیرین و شنیدنی هستند.

۷- اهنگ های مذهبی و عرفانی لری

قومیت لر همیشه در موزیک های خود سعی دارد شاکر خدا بوده و مفاهیم عرفانی را وارد دنیای موسیقی خود کرده باشد. معمولا می توان این گونه موسیقی های لری را با ریتم های بخصوص آن ها شناخت.

· اهنگ های سازی یا بیکلام لری

اهنگ های سازی لری نیز به مانند سایر اهنگ های محلی برای ساخته شدن از سازهای بخصوص و شنیدنی استفاده می شود. این سازها عبارت اند از : سورنا، دهل، کمانچه و تنبک که د رماطق لر نشین و کرد نشین معمولا برای ساخت ریتم های موسیقی از آن استفاده می شود.

اکنون می توانید با مطالعه این اطلاعات به خوبی موسیقی لری را درک کرده و از آن لذت ببرید.

گلچین اهنگ های لری در موزیکیشو

رسانه موزیکیشو که یکی از وب سایت های دانلود اهنگ جدید ایرانی در زمینه موسیقی می باشد سعی دارد تا برای راحتی کاربران موسیقی گلچینی را طراحی کرده باشد تا به این شکل بتوانند در سریعترین حرکت موزیک های مورد نظر خود را در زمینه اهنگ های لری دانلود کرده و نهایت استفاده را ببرند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید