سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:مذاکرات وین انجام می‌شود، مذاکرات در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود چون گفت‌وگوهای فنی برای اطمینان از اجرای دقیق برجام است.

از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم / ایران در خصوص امنیت ملی خود هیچ‌گاه با کسی شوخی نداشته است

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن گرامیداشت روز حافظ و پس از ارائه گاهشمار هفته گذشته سیاست خارجی، به سوالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا در سفر وزیر امور خارجه به لبنان درخواستی برای فروش نفت به این کشور از سوی دولت این کشور مطرح شده است، گفت: ایران و لبنان روابطشان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکرده‌اند و روابط مان تاب آورانه نسبت به تحریم‌هاست. در این سفر هم گفت‌وگو در همین فضا بود که چگونه می‌توان گفت‌وگوهای فیمابین را بدون تحریم و فشار طرف ثالث تنظیم کرد. اراده دو پایتخت بر گسترش روابط بوده و این روابط در حال گسترش است. 

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در خصوص ادعای خبرنگار لبنانی مبنی بر عدم سوخت‌رسانی فرودگاه بیروت به هواپیمای وزیر امور خارجه و سفر وزیر امور خارجه به سوریه برای سوخت‌گیری گفت: سوال دوم شما مبنی بر یک خبرسازی است؛ سفر به سوریه از قبل تنظیم شده بود که دوستان به یاد دارند که من تاکید کردم ایشان بعد از مسکو دو ایستگاه توقف خواهند داشت که این مقصد دوم سوریه بود و اساسا ما درخواستی برای سوخت رسانی نداشته‌ایم.

خطیب‌زاده در خصوص موضع تهران درباره انتخابات پارلمانی عراق گفت: آنچه دیروز در عراق رخ داد ادامه پروسه مردم‌سالاری در این کشور است. از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم و نفس برگزاری آن که در زمان مناسبش برگزار شد را خوب دانسته و فکر می‌کنیم این کشور در مسیر درست دموکراسی است. 

وی درباره حمله به پایگاه‌های ضد ایرانی در عراق هم گفت: بارها به دوستان عراقی و اقلیم کردستان گفتیم این مسأله با حسن همجواری نسبتی ندارد که پایگاه‌هایی در خاک عراق علیه ایران باشند. این پایگاه‌ها باید جمع شوند. این مسأله را اقلیم و دولت بغداد می‌دانند. این پایگاه‌ها نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند. هرکجا لازم باشد براساس منافع خود عمل می‌کنیم. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص نشستی در مسکو در خصوص افغانستان برگزار خواهد شد، گفت: در خصوص افغانستان، در اولین جلسه که بصورت برخط برگزار شد توافق شد نشست بعدی با حضور وزرای امور خارجه در تهران برگزار شود و این نشست همسایگان مبتنی بر همان توافق است و در دستور کار است و نمی‌دانیم چه زمانی شرایط برگزاری این نشست به صورت حضوری مهیا شود. دعوت روسیه برای حضور ایران در نشست مسکو نیز در حال بررسی است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص محور سفر وزیر امور خارجه به سوریه نیز گفت: رابطه ایران و سوریه سال‌ها است که وارد فاز راهبردی و ممتاز شده است و طی سال‌هایی که می‌خواستند تروریسم را بر جغرافیای شامات حاکم کنند ایران اجازه نداد بهشت تروریست‌ها ایجاد شود. ابعاد روابط ایران و سوریه ابعاد بزرگی است. ما در حوزه همکاری‌های اقتصادی با سوریه دچار عقب ماندگی هستیم و بخش عمده ای از مباحث در سفر وزیر امور خارجه به سوریه در خصوص پروژه هایی است که باید پیگیری شود. بخش خصوصی ما این درخواست را دارد که فعالیت ها اجرایی و عملیاتی شود و ماموریت ویژه ای هم به سفیر داده شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات تهران و ریاض گفت: در خصوص روابط ایران و عربستان و آنچه در بغداد اتفاق می‌افتد، عراق میزبان خوبی است. گفت‌وگوهای ما به یک مسیر جدی تری وارد شده و نقشه راهی در حال گفت‌وگو است. اجازه دهید مذاکرات در همان مجرای گفت‌وگو دنبال شود. ایران معتقد است روابط ایران و عربستان می‌تواند یکی از ستون‌های صلح و ثبات در منطقه باشد

وی در خصوص سفر استاندار خراسان رضوی به افغانستان و در پاسخ به این سوال که آیا این سفر به معنای به رسمیت شناختن طالبان است، گفت: ما با افغانستان روابط مردمی و تجاری خوبی داریم و سفر استاندار خراسان هم در چهارچوب همین مساله بود. ما در افغانستان با همه گروه‌ها به شمول طالبان در ارتباط هستیم اما هنوز زود است که در خصوص به رسمیت شناختن دولت در این کشور اظهارنظر کنیم.

 خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در رابطه با  تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: روابط تهران و باکو طبیعی و برهم زدن آن غیرطبیعی است. این روابط براساس پیوندهای دولت است. نگرانی‌های ایران گفته شده که براساس حسن همجواری و روابط خوب دو کشور است. البته آنها گفتند که این نگرانی‌ها را مرتفع می‌کنند. اصل اساسی ما رفتاری برادرانه است. در جنگ آذربایجان و ارمنستان هم تلاش ما گفت‌وگو بود. انتظار ماحسن همسایگی است. حریم هوایی باز است و مرزها باز است. نباید ادبیات مسئولان موجب تشدید تنش شود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توافقات هیات اعزامی ایران با هیات عربستان گفت: قرار شده گفت‌وگوها در فضای عمومی پیگیری نشود. چهار دور با ریاض در بغداد گفت‌وگو کردیم. آخرین دور مربوط به زمانی بود که در نیویورک بودیم الان هم این تماس بدون انقطاع ادامه داشته و دارد. بیشترین تمرکز بر مسایل دوجانبه و منطقه ای به تخصیص مسائل خلیج فارس بوده است. سرنوشت یمن توسط مردم یمن رقم می‌خورد. عربستان باید اقدام به توقف جنگ و محاصره کند. تلاش ما عبور آرام منطقه از این شرایط است.

خطیب زاده درباره آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات وین انجام می‌شود. مذاکرات در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود چون گفت‌وگوهای فنی برای اطمینان از اجرای دقیق برجام است. قرار نیست متن جدیدی توافق شود. ترکیب تیم بنا به نیازها است. قبلا از وزارتخانه‌های دیگر هم بودند و این بار نیز این‌چنین خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران دورنمای رابطه با آذربایجان را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: ما تمامی اجزای یک رابطه راهبردی با آذربایجان را داریم و اراده سیاسی در پایتخت‌ها هم چنین بوده است. امیدواریم این روابط بیش از پیش گسترش پیدا کند. گفت‌وگوهای صمیمانه، صریح و بی‌پرده در این راستا به ما کمک می‌کند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات پیش آمده برای شیعیان افغانستان و اینکه آیا ایران در خصوص شیعیان توافقی با طالبان انجام داده است، گفت: ما هیچ‌گاه در خصوص جزئی از کل افغانستان توافقی انجام نداده ایم. تصور من این است که ما باید با یک مسیر گفت‌وگو کمک کنیم که افغانستان وارد یک فضای تعاملی شود و این نقشی است که ایران و سایر همسایگان باید ایفا کنند. نقش همسایگان مداخله نظامی و سیاسی نیست و در این مسیر اخبار جعلی زیاد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران دورنمای رابطه با آذربایجان را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: ما تمامی اجزای یک رابطه راهبردی با آذربایجان را داریم و اراده سیاسی در پایتخت‌ها هم چنین بوده است. امیدواریم این روابط بیش از پیش گسترش پیدا کند. گفت‌وگوهای صمیمانه، صریح و بی‌پرده در این راستا به ما کمک می‌کند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات پیش آمده برای شیعیان افغانستان و اینکه آیا ایران در خصوص شیعیان توافقی با طالبان انجام داده است، گفت: ما هیچ‌گاه در خصوص جزئی از کل افغانستان توافقی انجام نداده ایم. تصور من این است که ما باید با یک مسیر گفت‌وگو کمک کنیم که افغانستان وارد یک فضای تعاملی شود و این نقشی است که ایران و سایر همسایگان باید ایفا کنند. نقش همسایگان مداخله نظامی و سیاسی نیست و در این مسیر اخبار جعلی زیاد است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که به چه علت با وجود اینکه دولت آذربایجان می‌داند که ایران حضور اسرائیل در مرزهایش را تحمل نخواهد کرد هنوز هم بر حضور این نیروها در کشورش تاکید دارد، گفت: ایران در خصوص امنیت ملی خودش هیچ‌گاه با کسی شوخی نداشته و همه همسایگان ما هم این را می‌دانند. رژیم اشغالگر قدس هرجا حضور داشته با خود ناامنی و ترور برده است. اسرائیل می‌خواهد این منطقه را ناامن ببیند و این پیام سال‌ها است که از طرف ایران به آذربایجان داده شده است. احتیاج به فریاد زدن نداریم که حضور رژیم صهیونیستی را در مرزهای خود تحمل نمی‌کنیم.

خطیب‌زاده در خصوص ابتکار ۳+۳ و تمایل تهران برای سفر به آذربایجان برای حل و فصل موضوعات فیمابین گفت: این ابتکار از روزی که جنگ قره‌باغ شروع شد، مطرح بود و ایران هم استقبال کرد و در سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه در هنگام این جنگ این بحث مطرح شد. ایران هم برای ۳+۳ و هم فرمت‌های دیگر آمادگی دارد تا مسائل قفقاز جوبی از طریق ترتیبات دیپلماتیک دنبال شود. هر سفری اگر لازم باشد انجام می‌شود و مهم این است که روابط ما با آذربایجان در همه سطوح برقرار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره زمان بازگشت به مذاکرات وین گفت: فرض من بر این است زمان بازگشت به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است. جمع‌بندی درباره مذاکرات وین شبانه‌روزی است. حتی یک ساعت بعد از جمع‌بندی و بررسی داخلی، زمان برای مذاکره را از دست نمی‌دهیم تا تاریخ را جمع‌بندی کنیم.

خطیب زاده درباره رزمایش جمهوری آذربایجان دریای خزر گفت: منطقه بسیار حساس است. برخی تحولات هم این فضا را حساس‌تر کرده است. با برخی طرف‌های این رزمایش روابط نزدیکی داریم. مهم درک شرایط منطقه‌ای و رعایت اصول وضعیت خزر است. در یک ماه اخیر هفت، هشت رزمایش در خزر برگزار شده که برخی نمایشی بوده است و این درست نیست. ما در زمان برگزاری رزمایش‌ خود در مرزهای شمال غربی آن را به همسایگان خود از جمله باکو خبر داده بودیم. اگر این مسائل رعایت نشود، مبتنی بر حسن همسایگی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گلایه لاوروف مبنی بر عدم تصویب کنوانسیون خزر در ایران گفت: این کنوانسیون گفت‌وگو و توافق شد. از زمان امضای کنوانسیون، روح آن لازم‌الاجرا است ولی مراحل تصویب در کشورها متفاوت است. در ایران این کنوانسیون در مجلس باید تصویب شود. باید مسیر دموکراتیک تصویب این کنوانسیون در مجلس طی شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اعزام رایزنان بازرگانی از سوی وزارت صمت به سایر کشورها گفت: در تمامی کشورها رایزنان اقتصادی فعالند ‌و هیچ سفارتی بدون رایزن اقتصادی نیست. وزارت خارجه از مجرای خود کارش را انجام می‌دهد. اگر چند ده میلیارد با همسایگان و سایر کشورها روابط اقتصادی داریم. از این مجرا است. رایزنان بازرگانی الان دو نفر هستند که بنا به تصمیم وزارت صمت بوده است. وزارت خارجه در این خصوص کارهای اداری را انجام می‌دهد. اصل کار در وزارتخانه‌های دیگر است. وزارت خارجه در این باره با علاقه عمل می‌کند. البته مسائل کشور را همه می‌دانند.

وی درباره دیپلماسی ورزشی ایران و عربستان و رفتن تیم‌های ایرانی به عربستان و نیامدن تیم‌های سعودی به ایران گفت: نشستی با وزارت ورزش داشتیم تا این مسأله به ریل اصلی برگردد. مهم‌ترین توصیه من به آنها این بود که رایزنی‌ها با آگاهی وزارت امور خارجه انجام شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا سوخت مجددی از سوی ایران به لبنان ارسال می‌شود، گفت: یکی از مشکلات اصلی لبنان برق است. یکی از راه‌های تامین برق در لبنان نیروگاه‌هایی است که از طریق کشتی در بنادر تولید می‌شوند. لبنان ساعت‌ها بدون برق است. بدیهی‌ترین راه‌حل آن، ایجاد نیروگاه در زمین است. ایران می‌تواند به حل این مسأله کمک کند. البته این کار نیازمند اراده جمعی در لبنان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رییس‌جمهور در نشست اقلیمی در اسکاتلند شرکت می‌کند؟ گفت: رییس‌جمهور برای اجلاس آب و هوایی در اسکاتلند شرکت نمی‌کند. از اول هم برنامه‌ای برای حضور در نشست نبود. ایران عضو کامل این معاهده نیست و مراحل تصویب این مسأله در کشور در دست پیگیری است اما هیاتی از ایران در آن شرکت می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید