در این مطلب کاربردی قصد ما این است که شما را با اختلال شخصیت دوگانه و مفهوم آن و همچنین بروز شخصیت دوگانه در انواع تیپ‌های شخصیتی به صورت قدم به قدم آشنا می‌کنیم.

اختلال شخصیت دوگانه چیست؟ تشخیص ابتلای افراد به دوگانگی شخصیت و دلایل آن

روانشناسان به دنبال راهی برای درمان این نوع اختلال هستند که اختلاف نظرهای فراوانی درمورد علائم آن و و بهترین نحوه ارزیابی آن دارند و هنوز این کار بسیار دشوار است.

 اختلال شخصیت دوگانه یک اختلالی است که درجات مختلف دارد همچنین یک پزشک روان‌درمان می‌تواند با مصاحبه  به دقت درجات آن را تشخیص دهد هیچ تست مشخصی برای این نوع ختلال وجود ندارد بنابراین متخصصان روان‌ درمان مصاحبه‌ای مبنی بر سلامت روان انجام می‌دهند تا این اختلال را تشخیص دهند پس برای آنکه بتوانید به افرادی که چنین اختلالی دارند کمک کنید حتما باید آموزش تخصصی آن را که شامل آموزش فنون راهنمایی و مشاوره است بگذرانید برای صرف هزینه و وقت دوره‌های آنلاین سایت فرادرس را بگذرانید تا توسط مجرب‌ترین اساتید آموزش ببینید و در این راه فعالیت خود را ادامه دهید.

دوگانگی شخصیت و معنای آن‌ از نظر رشته روانشناسی:

در ادامه این مطلب به بررسی اختلال شخصیت دوگانه و معنای آن از نظر روانشناسی پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

لحظه‌ای را تصور کنیدکه تازه بیدار شده اید و در رختخواب دراز کشیده‌اید بدن شما سنگینی می‌کند و از صداهای جهان‌ خارج مطلع هستید اما ذهن شما در آن‌ فضا سیر نمی‌کند در عوض او مشغول به تفکر درباره کارهایی است که باید امروز انجام دهید تقریباً شبیه به این است که شما و بدن‌تان‌ در دو مکان‌ و زمان‌ متفاوت هستید.

از نظر روانشناسان‌ ذهن و بدن بر یک‌دیگر اثر می‌گذارند اما مانند یکدیگر نیستند مثلا زمانی که استرس می‌گیرید ممکن است ضربان‌ قلب شما بالا برود. از جهت دیگر روانشناسی مطالعه ذهن است و اعتقاد روانشناسان‌ به دوگانگی باعث شد که زمینه روانشناسی آغاز شود. و افراد بسیاری به تحصیل و کسب آموزش در این رشته بپردازند؛ دو زمینه آموزشی مهم در رشته روانشناسی که یکی باعث درمان شخصیت دوگانه می‌شود و دیگری باعث تشخیص این بیماری در افراد می‌شود عبارتند از: آموزش فنون راهنمایی و مشاوره که به رشد انسان‌ و کشف استعدادهای افراد توسط افراد کاربلد می‌پردازد. در واقع شما از طریق آموزش روانشناسی شخصیت می‌توانید تیپ شخصیتی خود را بشناسید و یا با استفاده از روش‌های مختلف مثل مصاحبه‌های طولانی روانشناسان می‌توانند تیپ شخصیتی دیگران‌ را تشخیص دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسی شخصیت، پیشنهاد می کنیم به آموزش زیر از فراردس مراجعه کنید:

•  آموزش روانشناسی شخصیت — کلیک کنید

علل اختلال شخصیت دوگانه چیست؟

همه ما گاه و بی‌گاه درگیری‌های درونی داریم و گاهی این درگیری‌ها بین سر و قلب‌مان‌ اتفاق می‌افتد عمده مردم با این مسئله که نام آن‌ دوگانگی شخصیت است دست و پنجه نرم می‌کنند و این به معنای آن‌ است که در شخصیت‌شان‌ تضادهایی از رفتار را که به نظر می‌رسد با یک دیگر مغایرت دارد در خود می‌یابند و دچار سردرگمی می‌شوند و این چیزی است که آن‌ها دائماً بر آن‌ واقف هستند و از این تضادها مطلع هستند و واقعا تحمل چنین مسئله‌ای که فرد هم در جریان‌ باشد واقعا طاقت فرسا است؛ براساس شخصیت افراد ما انواع دوگانگی داریم که براساس آن‌ بروز پیدا می‌کند.

روانشناسان معتقدند که علت اصلی بروز شدید این بیماری ضربه‌های طولانی هست که در کودکی وارد شده از جمله سوءاستفاده عاطفی، جسمی یا جنسی و توسعه آن ناشی از عوامل متعددی است: مثل دوره‌های مکرر سوءاستفاده شدید، عدم وجود امنیت و حس آرامش علائم بروز این بیماری باعث می‌شود که فرد به مصرف مواد روی بیاورد یا اختلالاتی در بدن او ایجاد شود مثل تشنج یا استرس پس از سانحه که به گونه‌های مختلف  مثلاً فراموشی، توهم بروز پیدا می‌کند؛ همچنین اگر این بیماری تشدید پیدا کند باعث می‌شود فرد به خودکشی روی بیاورد یا اختلال در اشتها او ایجاد شود. به همین دلیل افراد مبتلا به درجه شدید شخصیت دوگانگی نیاز به ارزیابی پزشکی و روانپزشکی دارد که می‌تواند شامل سوالات اختصاصی یا مصاحبه‌های طولانی شود که برای شناخت آن‌ها از تست شخصیت شناسی استفاده می‌کنند.

دوگانگی شخصیت چیست؟ + دلایل ابتلای افراد به اختلال شخصیت دوگانه

الگو های دچار به اختلال شخصیت دوگانه

در ادامه این مقاله به الگو های شخصیتی که دچار دوگانگی شخصیت هستند پرداخته‌ایم که خواهید خواند.

۱. الگوی شخصیتی INFJ

این دسته دائما با دوگانگی دست و پنجه نرم می‌کنند و بیش از تیپ شخصیتی‌های دیگر دائما در درون خود با یک‌دیگر اختلاف نظر دارند و بین جنبه‌های پیچیده‌ی شخصیت خود درگیرند که غالباً دارای ماهیت متضاد هستند به همین دلیل درک آن‌ها دشوار و مردم به ندرت درک می‌کنند که چگونه دیدگاهی دارند و افراد جامعه گمان‌ می‌کنند که رفتارشان‌ در تناقض است به همین دلیل در مراوده با این دسته دچار سوءتفاهم می‌شوند.

 دوگانگی این دسته در درون‌شان‌ آن‌ها را بسیار منحصر به فرد می‌کند زیرا می‌توانند چیزهایی ببیند که دیگران‌ قادر به دیدن آن‌ نیستند و زوایای مختلف یک موقعیت را درک کنند که در آن‌ ممکن است سرسخت شوند و آن‌ شرایط سخت فشار چندانی به آن‌ها وارد نکند.

۲.  الگوی شخصیتی ENFJ

این دسته در طبیعت خود با دوگانگی دست و پنجه نرم می‌کنند، همیشه مطمئن نیستند که کدام مسیر را باید دنبال کنند چون پیرو قلب و مغز خود هستند و از شهود استفاده می‌کنند آن‌ها برای حفظ این تعادل تلاش می‌کنند و همیشه سعی می‌کنند این را از دیگران‌ پنهان‌ کنند.

همچنین وانمود می‌کنند که از قلب‌شان‌ پیروی می‌کنند تا در نظر دیگران‌ فردی احساسی جلوه کنند در عین حال به انجام عمل درکسب و کار اعتقاد دارند و دوست دارند در انتخاب خود کارآمد و هوشمند باشند اما تلاش زیادی برای تعادل درون‌شان‌  انجام می‌دهند و کنار آمدن با این نبرد بسیار دشوار است ولی با این حال نظر دیگران‌ در مورد رفتارهایشان‌ بسیار ارزشمند است.

۳. الگوی شخصیتی INFP

این دسته بیشتر متوجه احساسات خود هستند در حالی‌که دیدگاه‌ها و افکارهای متضاد بسیاری دارند که اغلب توسط اخلاق آن‌ها را هدایت می‌کنند این دسته با رشد واطمینان‌ بیشتر در خود، اخلاق درونی‌شان‌ را به طور قوی توسعه می‌دهند و این اخلاق می‌تواند چراغ راه و زندگی آن‌ها باشد.

۴.  الگوی شخصیتی ENFP

آن‌ها احساس دوگانگی را در نحوه تفکر و احساس خود دارند؛ آن‌ها فرد خلاق‌اند که از کاوش در مسیرها و ایده‌های مختلف لذت می‌برند وگاهی این تضاد درونی را در جست‌وجوی چیزهای جدید به کار و ازاین خلاقیت بسیار لذت می‌برند همچنین تمایلی به این‌که ذهن‌شان‌ در این موارد محدود شود ندارند ولی گاهی اوقات خلاقیت خود را در تعارض با اخلاق خود به کار می‌برند.

۵.  الگوی شخصیتی INTJ

این دسته حس دوگانگی شگفت‌انگیزی را در درون خود احساس و در درون ذهن‌شان‌ در اغلب موارد مبارزه می‌کنند، خود را در حال جست و جوی جزئیات خاص به منظور تمرکز بر حقایق و منطقی‌ترین انتخاب می‌دانند گاهی اوقات این امر باعث می‌شود از جهاتی در فکر و اخلاق‌شان‌ تعارض به وجود آید و با چیزی به طور کامل احساس راحتی نمی‌کنند؛ تصمیم‌گیری بین آن‌چه از نظر اخلاقی درست است وآن‌چه از نظر منطقی درست است بزرگترین نبرد درونی این تیپ شخصیتی است با این حال اکثر مردم نمی‌دانند که این اتفاق در درون آن‌ها رخ می‌دهد.

اختلال شخصیت دوگانه چیست؟ تشخیص ابتلای افراد به دوگانگی شخصیت و دلایل آن

۶. الگوی شخصیتی ENTJ

این دسته متشکل از افرادی متمرکز و کارآمد است اما مطمئناً در درون خود با احساسات و دیدگاه‌های متضاد سروکار دارند دوگانگی این دسته با ایجاد مجادله بین آن‌چه که از نظر اخلاقی درست می‌دانند وآن‌چه که آن‌ها به آن‌ معتقد هستند هوشمندانه ترین راه است برای آن‌که خود را نشان‌ دهد. گاهی منطقی‌ترین وکاربردی‌ترین انتخاب می‌تواند با آن‌چه از نظر اخلاقی مناسب است در تضاد باشد این تیپ شخصیتی خود را مایل به ایجاد تعادل بین اخلاق و اعتقادات می‌دانند اما این می‌تواند برای آن‌ها مبارزه‌ی مداوم باشد.

۷. الگوی شخصیتی INTP

این دسته در درون خود سردرگمی و دوگانگی را احساس و  اغلب بین قلب و مغزشان هستند در حالی‌که ممکن است با احساسات خود هماهنگ نباشد گاهی از آن‌چه منطقی است دور می‌شوند فقط به این دلیل که قلب آن‌ها در جهت گیری به آن‌ قضیه توصیه نمی‌کند این دقیقا چیزی است که می‌تواند باعث سردرگمی شود وبنابراین آن‌ها سعی می ‌کنند این احساسات را به نفع منطق دفع کنند.

۸. الگوی شخصیتی ENTP

افرادی مشتاق و کنجکاو هستند که همیشه سعی در کشف چیزهای جدید دارند طبیعت کنجکاو آن‌ها گاهی اوقات آن‌ها را تضاد با خود قرار می‌دهد به ویژه هنگامی که به تمایل برای ثبت اطلاعات جدید و هیجان‌انگیز دارند؛ گاهی به دنبال یافتن فردی هستند که زندگی را با او به اشتراک بگذارند و این دقیقا چیزی است که با آن‌ مبارزه می‌کنند چون ذهن منطقی و قلب پرشور آن‌ها اغلب در تضاد است.

۹. الگوی شخصیتی ISFJ

این دسته با احساس دوگانگی خود مبارزه و تمرکز خود را بر این موضوع که همیشه در کنار عزیزان‌ خود و متمایل به تصمیم آن‌ها باشند، می‌گذرانند آن‌ها تمایل به مراقبت از اطرافیانشان‌ و بر احساسات اطرافیان‌ خود تمرکز می‌کنند آن‌ها همچنین افراد بسیار اهل عملی هستند و این چیزی است که می‌تواند باعث شود بین کارهای که باید انجام دهند وآن‌چه که عزیزان از آن‌ها می‌خواهند درگیری درونی داشته باشند.

۱۰. الگوی شخصیتی ESTP

احساسات دوگانگی آن‌ها در ارتباطات با احساسات نشان‌ داده می‌شود وهمچنین تمایل آن‌ها  به منطقی بودن است از حقایق و شواهد ملموس پیروی می‌کنند اما در عین حال نسبت به عزیزان‌ خود احساس عمیقی می‌کنند؛ دوست‌دارند اطرافیان‌ خود را راضی نگه دارند اما گاهی اوقات آن‌ها را با ذهن خود درگیر جنگ‌اند با این‌حال تمام تلاش خود را می‌کنند تا در این وضعیت تعادل ایجاد کنند.

۱۱. الگوی شخصیتی ESFP

آن‌ها روحیه‌ی پرجنب وجوشی دارند که بر زندگی در لحظه تمرکز دارند و فقط می‌خواهند از زندگی خود لذت ببرند آن‌ها به دنبال هر چیزی که قلب‌شان را راضی، خوشحال‌ و بیشتر از حد هیجان‌ زده می‌کند، هستند و بنابراین به دنبال راهی برای پیدا کردن تعادل در جایی که ممکن است نبرد پیش بیاید هستند زیرا آن‌ها در هر حال از قلب خود پیروی می‌کنند این قضیه کمک می‌کند تا مسیری را که می‌خواهند پیدا کنند و قلبشان‌ خوشحال گردد زیرا به منطق اعتقاد زیادی ندارند این نوع تیپ شخصیتی در آموزش روانشناسی مورد بحث است

۱۲. الگوی شخصیتی ISFP

این نوع تیپ شخصیتی در زندگی خود با دوگانگی بسیار کمتری مبارزه می‌کنند زیرا آن‌ها همیشه به دنبال پیروی از قلب خود هستند هر کجا که احساسات و تمایلات آن‌ها را هدایت می‌کند میروند و کاری به اما و اگر آن‌ ندارند زیرا معتقدند که در حال حاضر زندگی باید کرد وفکر آینده و گذشته هیچ سودی برای ما نخواهد داشت آن‌ها نمی‌خواهند  زندگی خود را بر شک و تردید استوار کنند زیرا این امر آن‌ها را از رهبری زندگی که می‌خواهند انجام دهند باز می‌دارد این تیپ شخصیتی به دنبال تمایل خود برای جلب رضایت دیگران‌ هست و در مقابل تمایل خود ونظریات دیگران‌ احساس دوگانگی می‌کند.
 

تا بدین جا ۱۲ مورد از الگوهای شخصیتی را مورد بررسی قرار دادیم؛ در صورتی که به این مبحث علاقه مند هستید می توانید به آموزش رفتار شناسی افراد که در زیر آمده است، مراجعه نمایید:

•  آموزش رفتار شناسی — کلیک کنید

دوگانگی شخصیت چیست؟ + دلایل ابتلای افراد به اختلال شخصیت دوگانه

پیدایش و کشف اختلال شخصیت دوگانه یا دوگانگی شخصیت

در قرن نوزدهم دوگانگی یا آگاهی مضاعف پیش ساز تاریخی بود که به عنوان اختلال راه رفتن در خواب شناخته می‌شد با این فرضیه که فرد  بین هوشیاری طبیعی و حالت شبانه درحال تغییر است و برای درمان آن از هیپنوتیزم استفاده می‌کردند و هیپنوتیزم کننده‌ ها  آن‌چه هیپنوتیزم می‌کنند شخصیت دوم افراد است که در طول هیپنوتیزم ظهور پیدا می‌کند و به این نحو گزارش می‌کردند که دو ذهن در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند  و از این مطلب بسیار متعجب بودند که چگونه این اتفاق می‌افتد در قرن نوزدهم تعدادی از گزارش‌ها مبنی بر شخصیت‌های متعدد بودغ در آن زمان بیماری صرع یکی از این اختلالات بود و در اواخر قرن نوزدهم این باور پدید آمد که تجربیات روحی و روانی می‌تواند باعث اختلالات طولانی مدت شوند که ممکن است علائم مختلفی را نشان دهد و مشخص شد که این اختلالات حتی در سرسخت‌ترین افراد از لحاظ روحی رخ می‌دهد اما تاثیر آن در فردی که از لحاظ روحی و عاطفی ثبات ندارد بیشتر و زودتر اتفاق می‌افتد.

داشتن یک عزیز که این بیماری را دارد یا تحمل این بیماری برای خودمان بسیار سخت و طاقت فرسا است و ممکن است انواع واکنش‌های احساسی را برانگیزد اغلب افراد مبتلا به دوگانگی شخصیت نمی‌توانند تغییراتی که در زمان معینی خارج شده است را تشخیص دهند و انتظار ندارند که عزیزانشان بر این مطلب واقف باشند.

اختلال دوگانگی شخصیت یا شخصیت دوگانه نیازمند مطالعه طولانی است که در  آن اتفاق نظرهای فراوانی وجود دارد که هم در روانپزشکی و هم در روانشناسی مورد بحث قرار گرفته است. در دادگاه و قوانین کیفری و جزایی آن را به عنوان یکی از اختلال‌های جنون می‌دانند؛ این اختلال در مناطق مختلف جهان بسته به فرهنگ، اعتقادات، ارزش‌ها و باورها می‌تواند متفاوت باشد و به شکل‌های مختلف بروز کند. اگر می‌خواهید در این زمینه بیشتر بدانید باید در حوزه روانشناسی بیشتر بدانید و آموزش‌های این حوزه را از طرق مختلف فرا بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم حتما از آموزش‌های روانشناسی فرادرس که به صورت آنلاین در دسترس می باشد، استفاده بفرمایید:

•  دریافت مجموعه آموزش روانشناسی (Psychology) — کلیک کنی

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید