رئیس بنیاد مسکن از ارائه پیشنهاد این بنیاد به شورای عالی مسکن برای افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی تا ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد.

افزایش وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان

به گزارش سلام نو به نقل از صبحانه،تفاهم نامه همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و صندوق کارآفرینی امید پیش از ظهر امروز با حضور اکبر نیکزاد رئیس این بنیاد و اصغر نورالله زاده مدیرعامل صندوق امید با هدف تحقق محرومیت زدایی از روستاها و شهرهای محروم به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه صندوق کارآفرینی امید مبلغ ۳۰ میلیارد تومان و بنیاد مسکن ۱۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده و مجموعاً ۴۵ میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به افراد معرفی شده از سوی بنیاد مسکن برای رفع محرومیت، توسعه کارآفرینی، ایجاد اشتغال در روستاها و حمایت از طرح‌های اشتغال زایی مناطق شهری و روستایی کمتر توسعه یافته تأمین مالی می‌شود.

همچنین سقف تسهیلات مذکور ۱۵۰ میلیون تومان با دوره شش ماه تنفس و بازپرداخت ۵۴ ماهه و مجموعاً ۶۰ ماهه به صورت قرض الحسنه تعیین شده است که نرخ کارمزد آن ۴ درصد خواهد بود.

این تسهیلات به صورت مرحله‌ای و در صورت تأیید بنیاد مسکن انجام خواهد شد. هر دو نهاد بر تثبیت واحدهای کسب و کار و نحوه هزینه کرد این تسهیلات نظارت خواهند داشت. تضامین پرداخت تسهیلات طبق دستورالعمل‌های صندوق امید دریافت می‌شود.

مدیرعامل صندوق امید: ۴ هزار صندوق مالی در روستاها ایجاد کرده‌ایم

در این نشست اصغر نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه ضمانت بازپرداخت این تسهیلات با تضامین روستایی است، گفت: صندوق کارآفرینی امید ۴ هزار صندوق مالی در روستاها ایجاد کرده که توسط روستاییان اداره و برای تأمین مالی روستاها راه اندازی شده است.

به گفته نورالله زاده، بنیاد مسکن الگوی توسعه مشارکت محلی را در کشور ایجاد کرده و صندوق امید نیز قصد دارد برای توسعه روستاها از این الگو استفاده کند.

رئیس بنیاد مسکن: نیمی از مساکن روستایی نوسازی یا مقاوم سازی شده‌اند

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این نشست با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر تولید سالانه یک میلیون مسکن در کشور گفت: برنامه‌ریزی ها برای اجرای این طرح انجام شده و نخستین جلسه شورای عالی مسکن نیز با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

وی افزود: بنیاد مسکن از سال ۸۴ تاکنون سالانه ۲۰۰ هزار مسکن در روستاها احداث و نوسازی کرده است که تاکنون ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم سازی شده است.

۱۰ سال بعد؛ جشن نوسازی خانه‌های روستایی

نیکزاد تصریح کرد: در سال ۱۴۱۰ جشن پایان نوسازی و مقاوم سازی خانه‌های روستایی را برگزار می‌کنیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به واگذاری تکلیف ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به این بنیاد ادامه داد: بنابراین سالانه ۴۰۰ هزار مسکن در کشور با اقدامات بنیاد احداث خواهد شد.

نیکزاد با تأکید بر اینکه ساخت واحدهای مسکونی با محوریت مردم است و این بنیاد تأمین اراضی و معرفی برای دریافت تسهیلات را در دستور کار دارد، یادآور شد: برای تخصیص تسهیلات به این واحدها، مشکل خاصی نداریم. تاکنون ۱۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی به بانک معرفی شده که برای ۸۰ هزار واحد آن قرارداد امضا شده است.

نیکزاد درباره روند ساخت مسکن روستایی، خاطرنشان کرد: هر پرونده‌ای که منجر به ساخت مسکن روستایی می‌شود به این صورت است که متقاضی روستایی به بنیاد مسکن مراجعه و درخواست مجوز می‌کند سپس برای صدور پروانه و دریافت وام از بانک به نهادهای ذیربط معرفی می‌شود. به ازا هر واحد ۵ مرتبه نظارت از سوی ناظر نظام فنی روستایی انجام و در صورت تأیید وی تسهیلات در ۵ مرحله واریز می‌شود.

اینکه گفته می‌شود بنیاد مسکن برخی سال‌ها مسکن نساخته، صحت ندارد

وی افزود: بنابراین آماری که بنیاد مسکن درباره تعداد ساخت و سازها ارائه می‌دهد به دلیل داشتن سامانه خاص بسیار دقیق بوده و اینکه گفته می‌شود در برخی از سال‌ها، هیچ واحدی احداث نشده، صحت ندارد و ما هر ساله ۲۰۰ هزار واحد در روستاها احداث کردیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه بازگشت وجوه تسهیلات به بانک، گفت: دولت بازگشت این تسهیلات را برای واحدهای مسکونی روستایی تضمین کرده است و بانک‌های عامل از قانون ضمانت سفته زنجیره‌ای سه نفره برای مسکن روستایی تبعیت کردند و به راحتی تسهیلات را در اختیار روستاییان می‌گذارند.

نیکزاد اظهار داشت: به زودی جلسه دوم شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور برگزار شده و در آن پیشنهاد بنیاد مسکن مبنی بر افزایش وام ساخت مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۲۰ ساله و نرخ سود ۵ درصد بررسی خواهد شد که با توجه به علاقه وافر رئیس جمهور به روستانشینان با این پیشنهاد موافقت خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید