· قنداق کردن می‌تواند ریسک خفگی را در نوزادان بالا ببرد: اگر در هنگام قنداق کردن کودکان مراقب سر او نباشید ممکن است قنداق بر روی محل تنفس کودک که همان بینی است را بپوشاند و در نهایت منجر به خفگی کودک شود.

نوزادان را قنداق کنیم یا نه؟

قنداق کردن نوزادان یکی از روش‌هایی است که از گذشته‌های دور در بین بیشتر جوامع مرسوم بوده است.  با این اوصاف امروزه بایدها و نبایدهای زیادی درباره قنداق کردن یا نکردن کودکان وجود دارند. برای قنداق کردن کودکان از یک پارچه معمولا مربعی شکل استفاده می‌کنند و همانند آنچه که در تصویر بالا می‌بینید کودک را درون آن می‌پیچیند. این روش در بین اکثر شرق‌نشینان از گذشته وجود داشته است. به اعتقاد قدیمی‌ها قنداق به کودکان کمک می‌کند تا خواب آرام‌تری را تجربه کنند، چرا که نوزادان در شکم مادر و در درون کیسه آب، شرایطی مانند قنداق را تجربه می‌کنند. سوال اساسی اینجاست که آیا قنداق کردن کودکان کار درستی است؟ آیا با قنداق کردن کودکان به اینکه خواب بهتری را تجربه کنند، کمک می‌کنیم یا اینکه بر عکس؟ آیا قنداق کردن نوزادان ریسک خفگی نوزادان را بالا می‌برد؟ آیا قنداق کردن نوزادان باعث بد شدن حالت ستون فقرات آنان می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب قنداق کردن نوزادان بپردازیم. با ما همراه باشید.

مزایای قنداق کردن کودکان چیست؟

در آزمایشی که بر روی دو گروه از نوزادان در دهه ۱۹۶۰ انجام دادند مشخص شد که نوزادانی که در هنگام خواب قنداق شده بودند خواب عمیق‌تری داشتند و مدت زمان بیشتری خوابیدند. در عوض نوزادانی که قنداق نشده بودند کمتر خوابیدند. در این آزمایش مشخص شد که کودکانی که قنداق شده بودند در اثر رفلکس استارتل از خواب بیدار نشدند. چرا که قنداق فضایی همچون فضا درونی شکم مادر را برایشان به ارمغان آورده بود. رفلکس استارتل نوعی حرکت ناگهانی است که نوزادان در اثر شنیدن صداهایی که در محیط شنیده می‌شود ناگهان دستانشان را به بالا می‌برند و در نهایت از خواب می‌پرند. قنداق کردن نوزادان مانع از این حرکت ناگهانی می‌شود. این اختلال معمولا بعد از ۳ ماهگی برطرف می‌شود.

معایب قنداق کردن نوزادان چیست؟

· قنداق کردن می‌تواند موجب بالا رفتن بیش از حد گرمای بدن نوزادان شود: قنداق کردن نوزادان به آنان کمک می‌کند که دمای بدنشان حفظ شود، مخصوصا اگر در فصل سرد سال هستید باید بدانید که قنداق کردن نوزادان می‌تواند به گرم نگه داشته شدن نوزاد کمک کند. با این حال قنداق کردن نوزادان در فصل گرم و در تابستان بسیار خطرناک است چرا که در این فصل دمای بدن کودکان بسیار بالا می‌رود و ممکن است با تشنج کردن نوزاد شود. همچنین به دلیل اینکه کودک آب بدنش را در اثر تعرق از دست می‌دهد ریسک مبتلا شدن به زردی در کودک افزایش می‌یابد.

· قنداق کردن می‌تواند ریسک خفگی را در نوزادان بالا ببرد: اگر در هنگام قنداق کردن کودکان مراقب سر او نباشید ممکن است قنداق بر روی محل تنفس کودک که همان بینی است را بپوشاند و در نهایت منجر به خفگی کودک شود.

· قنداق کردن نامناسب کودک می‌تواند باعث رگ به رگ شدن عضلات کودک شود:  اگر شما هم جزو مادرانی هستید که در قنداق کردن کودکان تجربه ندارید به شما توصیه می‌کنیم قبل از قنداق کردن نوزادان آموزش‌های کافی در این مورد را ببینید. با قنداق کردن نامناسب کودکان می‌توانید به ستون فقرات کودکان آسیب برسانید و حتی باعث شکل‌گیری بد استخوان‌های او شوید. همچنین ممکن است قنداق کردن نامناسب باعث کشیده شدن یا آسیب رسیدن به عضلات نرم کودکان شود.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید