وی در انتها با تاکید بر اینکه بعد از تمام این مسائل دولت رئیسی نیز به برجام باز می‌گردد گفت: این‌ها به مذاکره باز خواهند گشت، اما ممکن است وقتی این اتفاق بیفتد که هزینه بسیار بالا رفته است.

چرا مخالفان مذاکره و برجام در دولت روحانی امروز حامی آن شده‌اند؟

سلام نو سرویس سیاسی: این روزها مواضع اصولگرایان بسیار جالب توجه شده است. آن‌هایی که روزگاری مذاکره با قاتلان سردار سلیمانی را خط قرمز می‌دانستند امروز سکوت کرده‌اند و آن‌هایی که اعتراض به کمبودهای اقتصادی را حق مردم می‌دانستند امروز مقاومت و سختی کشیدن را راه امام حسین(ع) می‌خوانند.

این چرخش اصولگرایان محصول چیست؟  آیا به جز تغییر دولت و مجلس چیز خاصی تغییر کرده است؟ حسین امیر عبداللهیان از بازگشت به برجام در صورت تامین منافع ایران سخن می‌گوید، درست همان حرف جواد ظریف، اما کار امیرعبداللهیان نماد دیپلماسی مقاومت و ظریف نماد دیپلماسی منفعل و غیرانقلابی است.

چرا اصولگرایان چنین می‌کنند و این رفتار در چه ریشه دارد؟ علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش سلام نو می‌گوید: این رویکرد ریشه در نگاهی دارد که به قول معروف در آن هدف وسیله را توجیه می‌کند. در این رویکرد ما می‌خواهیم به هر وسیله‌ای به هدفی که در نظر داریم برسیم.

وی ادامه داد: امروز این سیاست به طور کامل رد شده و همه تاکید دارند که باید مجموعه‌ای از اصول در سیاست رعایت شود. این رعایت اصول را هم در سطوح سیاست ورزی و هم سطوح عمومی جامعه که در حد دروغ نگفتن در خرید و فروش است مشاهده می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به بی‌توجهی مسئولین به نگاه مردم گفت: ما امروز شاهد هستیم که بخش مهمی از مسئولین ما چندان به فکر این نیستند که مردم درباره حرف و عملکرد آن‌ها چه نظری دارند. این در حالی است که امروز به لطف شبکه‌های اطلاع رسانی حتی کم سوادترین مردم هم از اخبار مطلع هستند چیزی از چشم مردم پنهان نمی‌ماند.

نمازی با اشاره به اثر چنین رویکردهایی گفت: نتیجه این رویکرد آن می‌شود که با تغییر کابینه و مجلس گزارش‌ها و نتایج آن کاملا تغییر و از زمین تا آسمان فرق می‌کند. یک زمان مذاکره علامت وابستگی، نوکری و حقارت است و زمان دیگر مذاکره کاری درست و دست آورد است. این رویکرد در نهایت منجر به آسیب دیدن اعتماد مردم می‌شود، آن چنان که مقام معظم رهبری هم در چند سخنرانی خود تاکید کردند که اعتماد مردم آسیب دیده است.

نمازی در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح‌طلبان عموما در برابر رقیب خود چنین رویکردی ندارند، گفت: در اندیشه و عمل اصلاح‌طلبان نگاه ملی بسیار قوی‌تر از بخشی نگری است، این البته به معنای مطلق بودن این مسئله نیست، اما قوت دید ملی بسیار بیشتر است. مثال این هم در نسبت مجلس پنجم و ششم مشخص است. مجلس ششم که کاملا اصلاح‌طلب بود برنامه‌های مجلس پنجم که بر کوچک کردن دولت متمرکز بود را تایید کرد، در حالی که آن طرح‌ها باعث ضربه به جایگاه و رای اصلاح‌طلبان در بین عموم مردم می‌شد یا حداقل دست آوردی از نظر رای و جایگاه اجتماعی برای آنان نداشت. با این همه اصلاح‌طلبان با دید ملی آن طرح‌ها را ادامه دادند.

وی در انتها با تاکید بر اینکه بعد از تمام این مسائل دولت رئیسی نیز به برجام باز می‌گردد گفت: این‌ها به مذاکره باز خواهند گشت، اما ممکن است وقتی این اتفاق بیفتد که هزینه بسیار بالا رفته است. من پیش از این هم گفتم اگر آقای رئیسی قصد تشکیل کابینه فراگیر داشت حفظ جواد ظریف برای این کار کفایت می‌کرد. ایشان این کار را نکردند. حالا هم که ما شاهد هستیم که متاسفانه بی‌نظمی‌های بسیاری در سیاست خارجی وجود دارد و مشکلات کوچک و بزرگی به چشم می‌خورد.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    1 0
    جناب ایت ا...رئیسی ،این رئیس جمهور ابله وبی سیاست اذربایجان سایه شمشیر امریکا رو روی سرش نمی بینه این تحرکات آذربایجان واسرائیل وترکیه در مرز ایران فقط برای برهم زدن برجام است ،اسرائیل وقتی نتونست امریکا را از بازگشت به برجام منصرف کنه داره از این طریق خباثت میکنه وتو برجام اختلال ایجاد میکنه وداره به امریکا دهن کجی می کنه.امریکاقبل از انکه اسرائیل با متحدان آسیائیش وخاور دور برعلیه امریکا واروپا اقدام نظامی کنند باید توسط امریکا سرکوب بشوند الان ترکیه عثمانی بر طبل جنگ با یونان می کوبه وداره از اسرائیل خط میگیره،برای حمله وکشاندن ناامنی به اروپا ،اسرائیلیها دشمن مسیحیت هستند ودنبال انتقام هولوکاست از اروپاییها وامریکاییها هستند.این خطر رو امریکا واروپا باید درک کنه این خطر رو شما به امریکاییها واروپاییها در مذاکرات گوشزد کنید.وایران باید سریعا به برجام با گامهای محکم وقهرمانانه برگرده تا این اقدام خاری برچشم اسرائیل شود وبا ابرقدرتهای جهان به تفاهم برسد وجبهه ای قوی بر علیه اسرائیل شکل بگیره جناب ایت ا... رئیسی اختلاف بین اسرائیل وامریکا واروپا اختلافی عمیق است واین اختلاف به دشمنی یه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید