حقایق شگفت انگیز زیادی درباره زمان وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی و جالب در مورد زمان پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

حقایقی جالب و خواندنی درباره زمان که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زمان کمیتی برای اندازه‌گیری مدت وقایع، فواصل بین آن‌ها و توالی آن‌ها است. زمان از دیرباز مورد مطالعه علم، دین و فلسفه بوده و در هر جنبه‌ای از زندگی روزمره افراد تأثیر خود را نشان شده است. در این مقاله با ۴۳ حقیقت جالب در مورد زمان آشنا خواهید شد.

۱- رابطه بین ارتفاع و سرعت گذر زمان

نظریه نسبیت انیشتین بیان می‌کند که هر چه فرد به زمین نزدیک‌تر باشد، زمان کندتر می‌گذرد. با این حساب، یک سال در قله اورست ۱۵ میکروثانیه سریع‌تر از سطح دریا می‌گذرد!

۲- نوسانات

تا قبل از اختراع ساعت‌های اتمی، یک ثانیه برابر با مدت ۹۱۹۲۶۳۱۷۷۰ نوسان عنصر سزیم (یک عنصر شیمیایی با نماد Cs و شماره اتمی ۵۵) در نظر گرفته می‌شد.

۳- کوچکترین واحد اندازه‌گیری زمان

زمان پلانک کوچکترین استاندارد اندازه‌گیری علمی زمان است. بر اساس این کمیت، زمان یک بار پلک زدن تقریباً برابر پانصد و پنجاه هزار تریلیون تریلیون تریلیون پلانک است!

۴- چیزی به نام اکنون وجود ندارد

به گفته اینشتین، “تمایز بین گذشته و حال و آینده تنها یک توهم دائمی است”. این به این دلیل است که فضا و زمان سیال هستند و تحت تأثیر گرانش و سرعت قرار می‌گیرند.

۵- دقت فوق‌العاده

ساعت اتمی استرانسیوم دقیق‌ترین ساعتی است که تا به حال ساخته شده است. این ساعت در هر ۱۵ میلیارد سال فقط یک ثانیه خطا دارد!

۶- کهکشانی تقریباً به قدمت جهان

کهکشانی به نام z۸_GND_۵۲۹۶ قدیمی‌ترین شیء شناخته شده در جهان هستی است. عمر این کهکشان ۱۳.۱ میلیارد سال تخمین زده می‌شود که تنها حدود ۷۰۰ میلیون سال از خود جهان هستی جوان‌تر است.

۷- آیا یک روز ۲۴ ساعت است؟!

با وجود آنچه به ما آموخته‌اند، یک روز ۲۴ ساعت کامل نیست. در واقع ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴.۲ ثانیه طول می‌کشد تا زمین یکبار به دور خورشید بچرخد.

۸- طلوع تا طلوع

از طلوع تا طلوع آفتاب ۲۴ ساعت طول می‌کشد زیرا هر روز زمین در مدار خود به دور خورشید کمی فراتر می‌رود و این باعث می‌شود، روز طولانی‌تر شود.

۹- قدیمی‌ترین شیء شناخته شده روی زمین

یک کریستال ۴.۴ میلیارد ساله به نام زیرکن (Zircon)، قدیمی‌ترین شیء شناخته شده روی زمین است. این کریستال در جک هیلز (Jack Hills) در غرب استرالیا یافت شده و تنها ۱۶۰ میلیون سال از زمین جوان‌تر است.

۱۰- این ساعت دیر است یا زود؟

تا قرن نوزدهم، شهرها ساعت خود را با ظهر محلی تنظیم می‌کردند، و اختلاف زمان بین شهرها باعث دردسرهایی می‌شد. در نتیجه، مردم مدام قطارهای خود را از دست می‌دادند. اما با راه‌اندازی راه آهن بزرگ غربی در سال ۱۸۴۰، شرکت‌های راه آهن شروع به استفاده از زمان استاندارد و مستقر در لندن در انگلستان کردند و این اجرای برنامه‌های قطار را بسیار آسان‌تر کرد.

۱۱- همه چیز گذشته است

رسیدن نور به ما زمان می‌برد و این یعنی همه چیزهایی که در اکنون می‌بینیم در گذشته اتفاق افتاده است! مثلاً وقتی خورشید را از پنجره اتاق خود می‌بینید، در حقیقت شما در حال تماشای هشت دقیقه و ۲۰ ثانیه قبل از آن است. نور نزدیک‌ترین ستاره به زمین که پروکسیما قنطورس نام دارد، چهار سال طول می‌کشد تا به ما برسد.

۱۲- یک روز بسیار طولانی

در سیاره عطارد، یک روز برابر با دو سال زمینی است!

۱۳- تخمین بیش از حد زمان بهتر است

محققان متفق القول هستند که برآورد بیش از حد برای ما لذت‌بخش‌تر از دست کم گرفتن آن است. مثلا اگر کاری که پیش‌بینی می‌شود یک ساعت طول بکشد، در ۱۵ دقیقه به پایان برسد، فرد این تجربه را لذت‌بخش‌تر از حالت معکوس آن می‌داند. به همین دلیل است که مردم وقتی کسی دیر می‌کند آشفته می‌شوند و نیز به همین دلیل است که پارک‌ها و مراکز تفریحی زمان انتظار برای سوار شدن به یک وسیله را بیش از حد واقعی آن تخمین زده و اعلام می‌کنند.

۱۴- وقتی در حال تفریح ​​هستید زمان کند می‌گذرد!

بر اساس یک مطالعه روانشناسی، این ضرب المثل قدیمی که می‌گوید “زمانی که به تفریح می‌گذرد، زود می‌گذرد” کاملاً درست نیست. در حقیقت، درست عکس آن صادق است. مثلاً وقتی کسی به موسیقی‌ای گوش می‌دهد که از آن لذت می‌برد، به نظر می‌رسد زمان کندتر می‌گذرد. این می‌تواند به این دلیل باشد که مردم به چیزهایی که دوست دارند توجه بیشتری می‌کنند، که باعث می‌شود درک آن‌ها از زمان کند شود.

۱۵- متوقف شدن زمان!

به نظر می‌رسد کهکشان‌های دورتر سریع‌تر از کهکشان‌های نزدیک در حال حرکت هستند، که این نشان می‌دهد جهان همانطور که گسترده‌تر می‌شود، شتاب می‌گیرد. به عقیده یکی از فیزیکدانان، دلیل این امر که کهکشان‌های دورتر، سریع‌تر به نظر می‌آیند، این است که در گذشته زمان سریع‌تر بوده است. اگر او درست بگوید، این بدان معناست که در چند میلیارد سال بعد، زمان از حرکت خواهد ایستاد!

۱۶- ثانیه کبیسه

چرخش زمین در حال کند شدن است و این باعث می شود روز ۲۴ ساعته کمی طولانی‌تر شود. به منظور جبران روزهای طولانی، سرویس بین المللی چرخش زمین (نهادی که زمان نجومی را تنظیم می‌کند) به طور دوره‌ای یک ثانیه به ساعت اضافه می‌کند تا همه چیز را منظم نگه دارد. این ثانیه اضافی، ثانیه کبیسه نامیده می‌شود و جدیدترین آن در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ رخ داد.

۱۷- گذر زمان

یک سال شامل ۳۱۵۵۶۹۲۶ ثانیه است.

۱۸- آغاز زمان

اگرچه دانشمندان می‌دانند که جهان تقریباً ۱۵ میلیارد سال پیش با مه‌بانگ یا بیگ‌بنگ آغاز شده است، اما هیچ تخمینی برای زمان پایان جهان وجود ندارند.

۱۹- کمی جوان‌تر از خورشید

سن خورشید حدود پنج میلیارد سال تخمین زده می‌شود و زمین کمی کوچک‌تر از آن است و حدود ۴۵۴۰۰۰۰۰۰۰ سال عمر دارد.

۲۰- تولد زمین در یک شنبه شب

به گفته جیمز آشر (James Usher)، اسقف اعظم آرماگ در قرن ۱۷، زمین در شنبه ۲۲ اکتبر ۴۰۰۴ قبل از میلاد به وجود آمده است! آشر با جمع‌آوری تاریخچه‌های خانوادگی ذکر شده در کتاب مقدس به این نتیجه رسیده بود.

۲۱- تعطیلات آخر هفته تعطیل!

در سال ۱۹۳۰، جوزف استالین (Joseph Stalin) تعطیلات آخر هفته را برای افزایش بهره‌وری در شوروی لغو کرد. در سال ۱۹۳۱، تقویم به هفته شش روزه تغییر یافت، ولی سپس در سال ۱۹۴۱ به همان روال هفت روزه برگشت.

۲۲- مسن‌ترین پستاندار روی زمین

نهنگ سرکمانی (Bowhead Whale) که به عنوان نهنگ قطبی نیز شناخته می‌شود، یکی از مسن‌ترین پستانداران روی زمین است. قدیمی‌ترین نهنگ قطبی شناخته شده حداقل ۲۱۱ سال سن دارد و نهنگ‌هایی نیز وجود دارند که با نیزه‌های عاج مانند ۲۰۰ ساله خود شنا می‌کنند!

۲۳- ضربان قلب در هر ثانیه

قلب یک مرغ مگس‌خوار با سرعت ۱۲۶۰ بار در دقیقه می‌زند. در شب‌های سرد نیز، وقتی که آن‌ها خواب زمستانی را تجربه می‌کنند ضربان قلب‌شان به ۵۰-۱۸۰ بار در دقیقه کاهش می‌یابد.

۲۴- اولین تقویم

اعتقاد بر این است که تقویم رومی اصلی توسط اولین پادشاه روم، رومولوس (Romulus)، در حدود ۷۵۳ سال پیش از میلاد اختراع شده و بر اساس حالت‌ها یا نمودهای ماه طراحی شده است. این تقویم در ماه مارس شروع شده و فقط شامل ۱۰ ماه بوده است. شش ماه از آن ۳۰ روز و چهار ماه دیگر ۳۱ روز داشته‌اند.

۲۵- حذف زمستان از تقویم!

در تقویم رومی، هیچ ماهی به زمستان اختصاص داده نشده بود و به خاطر به حساب نیامدن ۶۱ روز زمستان، کل سال ۳۰۴ روز طول می‌کشید!

۲۶- اضافه شدن دو ماه جدید به تقویم

گاه‌شمار ژولینی، تقویمی بود که توسط ژولیوس سزار و بر اساس چرخش زمین به دور خورشید، ابداع شد. سزار همچنین دو ماه جدید را در این تقویم معرفی کرد: ژوئیه که به نام خودش و اوت که به نام قائم مقام او آگوستوس، نامگذاری شده بود.

۲۷- یک روز بیشتر

سال ژولینی، دارای ۳۶۵ روز و ۱۲ ماه است و یک روز اضافه هم دارد که هر چهار سال یک بار به فوریه اضافه می‌شود. در آن زمان، فوریه آخرین ماه سال بود و روز کبیسه در ۲۴ فوریه بود.

۲۸- ۳۰ فوریه

یک فوریه معمولی دارای ۲۸ روز و در سال کبیسه ۲۹ روز است، اما چند بار هم در تاریخ وجود داشته که فوریه، ۳۰ روز داشته است. اولین مورد در سال ۱۷۰۰ بود که سوئد قصد داشت از تقویم ژولینی به تقویم میلادی تغییر کند. دومین بار نیز در سال ۱۷۱۲ و باز در سوئد بود، زمانی که سوئد تقویم ژولینی را بازگرداند و دو روز کبیسه به آن سال اضافه کرد!

۲۹- آمار تولد در دقیقه

در سال ۲۰۱۱، دفتر مرجع جمعیت (Population Reference Bureau) تخمین زد که در هر دقیقه ۲۵۰ نوزاد در سراسر جهان متولد می‌شوند. این تعداد تقریبا معادل ۴ مورد تولد در هر ثانیه است.

۳۰- آمار مرگ‌ومیر در دقیقه

تعداد مرگ‌ومیر در دقیقه تقریباً نصف تعداد تولد در همان بازه زمانی است، یعنی ۱۰۵ نفر در دقیقه و یا حدود ۲ نفر در هر ثانیه می‌میرند.

۳۱- ۶۰۰۰ اصابت در دقیقه

صاعقه با سرعت ۶۰۰۰ بار در دقیقه، یا ۱۰۰ بار در ثانیه به زمین برخورد می‌کند. ولی خوشبختانه احتمال برخورد کردن صاعقه به انسان بسیار کم است.

۳۲- ۲.۵ میلیارد ضربان قلب

وقتی ۷۰ سالتان شود، قلب شما ۲.۵ میلیارد بار ضربان زده است. به طور متوسط​​، قلب شما در هر ۶۰ ثانیه ۳۷۷ لیتر خون را در بدنتان پمپ می‌کند و بیش از ۱۰۰۰۰۰ بار در روز می‌تپد.

۳۳- ۷۵ فروش در هر ثانیه

مک دونالد در هر ۵ ثانیه ۳۷۵ همبرگر می‌فروشد.

۳۴- اثر آدبال (Oddball Effect)

به نظر می‌رسد یک تجربه جدید همیشه بیشتر از تجربه‌های قدیمی در حافظه باقی می‌ماند. به این خاصیت، اثر آدبال می‌گویند و دقیقاً به همین دلیل است که به نظر می‌رسد با افزایش سن، گذر زمان سریع‌تر می‌شود.

۳۵- فروش زمان

در سال ۱۸۳۶، یک تاجر به نام جان بلویل (John Belville) شروع به فروش زمان کرد! او هر روز ساعت جیبی خود را در رصدخانه گرینویچ که در آن کار می‌کرد، تنظیم می‌کرد و سپس زمان دقیق خود را به مشتریان شهر می‌فروخت! این تجارت توسط ماریا، بیوه او، تا سال ۱۹۴۰ ادامه یافت.

۳۶- ده روز از دست رفته

در گاه‌شمار ژولینی، یک سال ۳۶۵.۲۵ روز بود که ۱۰.۷۵ دقیقه بیش از حد لازم بود، و این باعث شد که تا سال ۱۵۸۲، زمان به اندازه ۱۰ روز خارج از زمان قراردادی قرار بگیرد. برای تصحیح این خطا، پاپ گرگوری سیزدهم دستور حذف این ۱۰ روز را داد و تقویم میلادی معرفی شد.

۳۷- فاصله بین رعد و برق

شمارش ثانیه‌ها بین یک رعد و برق و صدای آن می‌تواند به شما بگوید که در واقع صاعقه چقدر از ما فاصله دارد: تاخیر سه ثانیه‌ای به این معنی است که صاعقه ۰.۶ مایل (۹۶۵ متر) با ما فاصله دارد.

۳۸- اولین حسابگران زمان

اولین تمدن شناخته شده برای پیگیری و حساب کردن زمان سومری‌ها بودند که در بین النهرین (عراق کنونی) ساکن بودند. تقویم آن‌ها بر اساس ماه بود و ۳۰ روز به ۱۲ دوره تقسیم شده بود که خود آن دوباره ۳۰ قسمت داشت.

۳۹- ساعت آبی

ساعت‌های آبی که قدمت آن‌ها به قرن ۱۶ قبل از میلاد در بابل برمی‌گردد، از جریان ثابت آب برای محاسبه زمان استفاده می‌کردند. بدین صورت که یک کاسه یا ظرف بزرگ با آب پر شده بود و این آب به آرامی از طریق یک دهانه در ته آن تخلیه می‌شد. داخل کاسه با زمان نشانه‌گذاری شده بود، طوری که می‌شد زمان را بر اساس سطح آب در کاسه تشخیص داد. اما متأسفانه، یک نقص قابل توجه در این طرح وجود داشت و آن این بود که با خالی شدن کاسه، آب کندتر جریان می‌یافت تا جایی که به سختی می‌چکید و دیگر زمان دقیق را نشان نمی‌داد.

۴۰- خوابیدن

اگر فردی به طور متوسط ​​۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابد، تقریباً ۲۲۹۹۶۱ ساعت از طول زندگی خود را در خواب گذرانده است که چیزی تقریباً معادل یک سوم عمر او است!

۴۱- بازی ۳ روزه

طولانی‌ترین ماراتن بازی تخته‌ای (Board Game) ۸۰ ساعت طول کشید و توسط ۴ دوست در هلند بین ۳ تا ۶ ژانویه ۲۰۱۷ انجام شد.

۴۲- سریع یا آهسته!

هرچه سریع‌تر حرکت کنید، زمان کندتر می‌گذرد! با توجه به قوانین فیزیک، اگر در سرعت بسیار سریع سفر کنید، در واقع دیرتر پیر می‌شوید. اگر می‌توانستید با سرعت ۹۹ درصد سرعت نور به سمت ستاره شباهنگ (Sirius) پرواز کنید، بعد از برگشت کمتر از دو سال و نیم پیر می‌شدید، در حالی که در زمین بیش از ۱۷ سال گذشته شده بود!

۴۳- یک سال دایناسورها

در زمان دایناسورها، یک سال ۳۷۰ روز بود. با گذشت زمان، گرانش ماه به عنوان یک نیروی کششی عمل کرده و در هر قرن، ۱.۷ میلی ثانیه به هر روز اضافه کرده است که باعث شده زمین کندتر بچرخد و روزها طولانی‌تر شوند. / دیجی رو

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید