بررسی ها نشان می دهد که با توجه به نقش ویژه بانک مسکن در تامین مالی بخش مسکن و ساختمان در دولت سیزدهم این بانک در دوره جدید بانک مرکزی نقش ویژه ای ایفا خواهد کرد.

نقش ویژه بانک مسکن در دوره جدید بانک مرکزی

به گزارش  سلام نو به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در هفته گذشته هیات وزیران دولت با پیشنهاد وزیر اقتصاد، رای به انتخاب علی صالح آبادی به عنوان رییس کل بانک مرکزی دادند. وی اهداف اصلی بانک مرکزی را مهار تورم، ثبات بخش ارز و نظارت بر شبکه بانکی اعلام کرده است. از سوی دیگر، با توجه به این که برخی از بانک های کشور وظیفه تامین مالی طرح های بزرگ در پروژه های زیرساختی کشور دارند، این بانک ها نقش ویژه ای در دوره جدید بانک مرکزی دارند.

یکی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم، احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال است که در این شرایط، نقش بانک های حمایتگر نظیر بانک مسکن بیش از پیش معلوم می شود. بانک مسکن در سال های اخیر سعی کرده که با انتشار شفاف صورت های مالی و عملکرد خود، سعی کند که حداکثر تعامل را بانک مرکزی داشته باشد.

هم اکنون که قرار است یک ماموریت بزرگ به این بانک محول شود، در این شرایط باید چگونگی تامین منابع از سوی سیاستگذار مشخص شود، تا عدم تعادل در منابع و مصارف طرح ها، به ترازنامه بانک ها منتقل نشود.

از سوی دیگر، نگاه رییس کل جدید بانک مرکزی که در تلاش است که شرایط فعالیت بانک ها را مورد توجه قرار دهد، مورد استقبال بانک هایی هستند که همواره از شرایط مناسب در شاخص های اصلی بانک ها برخوردار بودند. بر اساس اعلام کارشناسان و ارزیابان، در دوره های گذشته، بانک مسکن یکی از بانک های پیش رو از نظر شاخص های سلامت نظام بانکی بوده است و همواره در تلاش بوده که از سطح میزان مطالبات غیرجاری خود بکاهد.

از سوی دیگر، شرایط را برای افزایش نسبت کفایت سرمایه ایجاد کند. در خصوص افزایش سرمایه این بانک نیز نیاز است که شرایط از سوی سیاستگذار به گونه ای مهیا شود که بر اساس این قانون مصوب بودجه، بانک مسکن بتواند در اجرای پروژه های خود نقش ویژه ای را ایفا کند. مروری به سوابق اجرایی و علمی علی صالح آبادی نشان میدهد ۱۷ سال تجربه مدیریت ارشد بازار پول و سرمایـه و رویکرد توسعه ای وی، شاید مهمترین دلیلی است که رئیس جمهور را به این نتیجه رسانده که وی میتواند مناسب ترین گزینه برای ریاست کل بانک مرکزی باشد، به ویژه اینکه به نظر میرسد اشتراک دیدگاهها بین صالح آبادی و خاندوزی در حوزه های اقتصادی، میتواند به ناهماهنگی و اختلاف نظر بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد که در دوره های مختلف، سبقه تاریخی داشته و هزینه های مختلی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است، پایان دهد.

با توجه به این که وزیر اقتصاد نیز پیش تر بر اجرای طرح های توسعه ای و تعامل با نظام بانکی تاکید کرده بود، در دوره جدید بانک های توسعه ای نقش ویژه ای در این مسیر دارند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید